Instituirea benzilor dedicate pentru transportul public din municipiul Chișinău reprezintă o soluție viabilă pentru îmbunătățirea situației și reducerii interacțiunii transportului public cu autovehiculele private. Aceasta este una din concluziile celei de a doua audieri publice organizată de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI), în cadrul proiectului „Audieri publice pentru Chișinău 2.0”, transmite CURENTUL.
Astfel, analiștii IPRE vin cu propunerea de implementare a benzii separate pentru transportul public pe următoarele trasee: Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt (ambele direcții); Bulevardul Grigore Vieru (ambele direcții); str. Pușkin și str. Mitropolit Bănulescu-Bodoni. Aceasta va permite creșterea cu 25% a vitezei medie de deplasare a transportului public (de la 14.7 km/h până la 18.4 km/h), va reduce timpul de deplasare cu cel puțin trei minute pe fiecare segment unde va fi amenajată bandă dedicată, va produce rezultate tangibile și va încuraja cetățenii să utilizeze transportul public, precum și va elibera trotuarelor de autovehiculele parcate.
„Un pas esențial pentru obținerea succesului la implementarea acestei politici este elaborarea unei strategii comprehensive de comunicare. Aceasta trebuie să prezinte avantajele cheie ale acestei inițiative și beneficiile pentru comunitate, care ar fi:
Traficul din Chișinău continuă să crească și pentru a rezolva problema trebuie implementate politici care ar îmbunătăți situația;
Transportul public este mult mai eficient pentru transportarea unui număr mare de pasageri raportat la spațiul utilizat;
Acordarea priorității transportului public va crește fiabilitatea serviciului și atractivitatea acestuia;
Dezvoltarea transportului public va permite asigurarea mobilității și protecției mediului înconjurător;
Chiar dacă unele grupuri (șoferii) ar părea să fie perdanți, acordarea priorității transportului public oferă beneficii nete incluzând toți locuitorii municipiului Chișinău”, spun specialiștii IPRE.
De asemenea, analiștii IPRE sunt de părere că implementarea benzilor rezervate pentru transportul public va crea probleme și inconveniențe la început, așa cum s-a întâmplat în majoritatea orașelor. Pentru posesorii de autovehicule această politică ar părea dezavantajoasă, dar pentru ceilalți locuitori care utilizează transportul public zilnic, avantajele sunt considerabile. Totuși, pentru obținerea acestor avantaje este nevoie de o perioadă de adaptare și de o bună campanie de informare. De asemenea, în momentul în care pasagerul va vedea că transportul respectă graficul și ajunge la timp la destinație, atunci va începe să crească suportul pentru astfel de politici.
La audierea publică au participat reprezentanții Primăriei mun. Chișinău, consilierii locali, primarii din suburbii, șefii direcțiilor și întreprinderilor municipale responsabile, reprezentanții societății civile, care au venit cu mai multe propuneri de îmbunătățire a politicii publice. Astfel, după discuțiile de ieri, experții IPRE vor analiza propunerile participanților și vor definitiva propunerea de politică publică, care ulterior va fi promovată și transmisă Consiliului și Primăriei municipiului Chișinău.
Cristina Parfeni