[ X ]
(INTERVIU) Vitalie Coceban: „Ne propunem unificarea tuturor soluțiilor IT existente astăzi în Serviciul Fiscal de Stat într-un mediu informatic centralizat și unificat”
3 Ianuarie

În cadrul unui interviu acordat portalului CURENTUL, Vitalie Coceban, Directorul general al ÎS „Fiscservinform”, a vorbit despre recenta masă rotundă cu genericul: „Serviciile fiscale electronice: realizări și perspective”, despre serviciile electronice în general, despre activitățile din continuare ale al ÎS „Fiscservinform” etc.

CURENTUL: Dle Coceban, în cadrul recentei mese rotunde cu genericul: „Serviciile fiscale electronice: realizări și perspective” ați abordat destul de profund și complex tema noilor tehnologii informaționale și nu doar prin prisma activităților fiscale….

Vitalie Coceban: Într-adevăr, mi-am propus drept scop o abordare ușor mai largă ca să înțelegem complexitatea acestor procese. În secolul XXI tehnologiile informaționale au devenit pentru fiecare din noi un element indispensabil şi influent al vieții cotidiene. Datorită impactului lor pozitiv, inovațiile din sfera IT devin mai eficiente, mai inteligente și benefic influențează calitatea vieții.

Societatea de astăzi, având acces la o multitudine de soluții digitale folosite în viața sa cotidiană, înaintează noi și noi cerințe calitative de deservire, iar activitatea omului cu pași mari se mută spre mediile virtuale, se transferă tot mai mult pe internet, unde informația este cea mai importantă resursă, iar tranzacția digitală e indicatorul succesului pentru orice afacere.

V-aţi întrebat vreodată ce se întâmplă pe internet în fiecare 60 de secunde? Iată că cei de la Shanghai Web Designers şi MSNBC anual studiază acest fenomen destul de reprezentativ pentru a ne imagina care este metamorfoza tranziției spre mediul virtual. Astfel, în de 60 secunde pe net:

– Sunt înregistrate 571 de siteuri noi;

– Sunt trimise peste 168.000.000 de email-uri;

– 370.000 de comunicări pe skype;

– 25.000 de unități de marfă procurate pe Amazon;

– 17.000 de tranzacții de achitare pe Wallmart;

– 120 de noi utilizatori pe LinkedIn;

– Google oferă peste 694.445 de rezultate la căutările efectuate;

– Sunt înregistrate peste 1.700 de descărcări ale browserul-ului
Firefox;

– Peste 6.600 de fotografii sunt încărcate pe Flickr;

– 300 de ore de video sunt încărcate pe YouTube;

– 695.000 status update-uri, 79.364 de posturi pe Wall;

– 510.040 de comentarii sunt publicate pe Facebook;

– 320 de noi conturi şi 430.000 de tweet-uri sunt generate pe Twitter;

– Aplicaţiile pentru iPhone sunt descărcate de peste 48.000 de ori;

– Sunt publicate peste 20.000 de noi posturi pe Tumblr;

– 120 noi conturi sunt create pe LinkedIn;

– 1 nouă definiţie este adăugată în dicţionarul UrbanDictionary.com;

– Platforma de blogging WordPress este downloadată de peste 50 de ori.

Multe din acestea sunt legate cu comerțul electronic, promovare de mărfuri pe net, achitare on line, înregistrarea on line a afacerilor și raportarea electronică, prestare de servicii profesionale (de tip free-leasing), care sunt deja un lucru natural pentru multe companii sau persoane fizice. Toate acestea servicii digitale contribuie continuu la dezvoltarea calităţii afacerilor contribuabililor unde distanţa şi poziţionarea geografică nu mai au valoare, iar țara unde se află angajatul nu mai coincide cu țara unde se prestează serviciul angajatorul.

coceban2

C: Ați trecut de la exemple generale la importanța noilor tehnologii pentru mediul de afaceri. Dar pentru sistemul fiscal cât de importante sunt aceste noi tehnologii?

V.C.: În aceste condiții și tendințe e important să avem o imagine vizionară asupra unde trebuie să ne mișcăm noi, acei de la Serviciul Fiscal în domeniul dat. Care vor fi următoarele etape ale procesului de dezvoltare a tehnologiilor și soluțiilor IT, care va fi gama de noi servicii comunitare de socializare, și care vor fi principalele domenii de integrare a businessului în acest mediu virtual de colaborare. Care pot fi formele și instrumentele electronice de evaziune fiscală în viitor.

C: Și care vor fi acele principii ce vor sta la baza dezvoltării Sistemului Informațional Fiscal?

V.C.: La baza dezvoltării noului sistem informațional integrat al Serviciului Fiscal de Stat vor sta principiile cheie dictate de mai mulți factori cum organizatorici, așa și tendințe în domeniul tehnologiilor noi de comunicare și interacțiune. Principiul centralizării și unificării va fi aspectul cheie în procesul standardizării soluțiilor existente astăzi, optimizării platformelor de calcul, disponibilitatea lor din orice localitate a țării fără replicare regională a datelor, utilizând conceptul tehnologic „Data Warehouse”. Un alt principiu de bază va fi cel al mobilității serviciilor electronice fiscal care va prevedea că accesul la servicii se va asigura doar prin tehnologia internet, utilizând gama largă de „browsere” existente astăzi, iar rularea aplicațiilor va fi posibilă pe diferite echipamente mobile cu platforme diverse de operare. Principiul auto-deservirii se va baza pe formarea mediului digital de interacțiune dintre cetățeni și contribuabili cu inspectorii fiscali utilizând soluții de „Case Management System” și va contribui la o optimizare a proceselor de administrare și deservire fiscală a contribuabililor. Și în final principiul securității informaționale care va asigura pe larg protecția datelor cu caracter personal și integritatea și confidențialitatea datelor din registrul fiscal de stat.

Reieșind din principiile enunțate, modernizarea Sistemului Informațional Fiscal se va baza pe următoarele obiective identificate:

– Dezvoltarea infrastructurii de prezentare a Serviciului fiscal;

– Dezvoltarea infrastructurii aplicațiilor de proces și managementul cazurilor;

– Dezvoltarea infrastructurii bazelor de date;

– Dezvoltarea infrastructurii aplicațiilor de platformă;

– Dezvoltarea infrastructurii tehnice și info-comunicaționale;

– Dezvoltarea infrastructurii securității informaționale.

C: La concret, ce componente ale proceselor instituționale ale SFS vă propuneți să acoperiți?

V.C.: Modernizarea sistemului informațional fiscal va cuprinde toate componentele funcționale ale Serviciului fiscal de Stat. Dacă e să vorbim de componente concrete, atunci aș invoca următoarele din ele: înregistrarea și evidența contribuabililor; interacțiunea contribuabililor cu inspectorii Serviciului Fiscal de Stat și raportarea fiscală; analiza riscurilor și controlul fiscal; urmărirea silită și gestiunea eșalonării restanței. Totodată, digitizarea va cuprinde și alte procese nu mai puțin importante din cadrul Serviciului Fiscal de Stat, și anume: administrarea proceselor de management strategic; administrarea proceselor organizatorice; administrarea proceselor de suport.

C: Ce puteți spune despre infrastructura IT a viitorului sistem informațional?

V.C.: Aceasta va integra următoarele soluțiilor și servicii electronice pentru contribuabili și inspectori: Dezvoltarea cabinetului digital al contribuabilului; Unificarea procesului de raportare prin dezvoltarea unui raport optimizat; Modernizarea Contului Curent ca un sistem unic de contabilizare și evidență (impozitarea într-un singur ghişeu); Dezvoltarea soluției contul unic destinat simplificării procesului de achitare a impozitelor prin utilizarea unui singur cont de plată; Modernizarea serviciului de auto-deservire „e-Cerere”; Integrarea „e-Factura” în sistemele de contabilitate corporativă a agenților economici; Dezvoltarea soluției de semnalizare a divergențelor din fișa personală; Dezvoltarea soluțiilor de analiză a riscurilor, și soluția electronică „Postul fiscal virtual”; Modernizarea soluției de evidență și conectare a MCC la Gateway fiscal, etc.

Sistemul informațional fiscal va fi dezvoltat ca un eco-sistem de comunicare dintre contribuabili și inspectori bazat pe soluții de auto-deservire și interacțiune on line. La fel vom lua în vedere și faptul că utilizatorii de internet mobil astăzi reprezintă 52,7% din totalul utilizatorilor de internet. Ceea ce înseamnă că simpla prezență în mediul online nu este suficientă. Așa că o componentă importantă a soluției va fi crearea infrastructurii de aplicații mobile pentru toată gama de servicii fiscale.

coceban3

C: Știm că Ministerul Finanțelor a aprobat recent Strategia de dezvoltare IT 2016-2020 a Serviciului Fiscal de Stat. Ce prevede aceasta?

V.C.: Documentul dat stabilește prioritățile și obiectivele principale de dezvoltare IT în cadrul Serviciului Fiscal de Stat, domeniile de digitizare a proceselor instituționale, dezvoltarea continuă a serviciilor noi, integrarea calitativă a soluțiilor în infrastructura de e-guvernare din RM.

C: Ce beneficii urmăriți prin dezvoltarea Sistemului informațional integrat al Serviciului Fiscal de Stat?

V.C.: Dezvoltarea sistemului fiscal integrat urmărește unificarea tuturor soluțiilor existente astăzi într-un mediu informatic centralizat, conectat la registrul fiscal de stat cu un sistem de gestiune complex a bazelor de date. Sperăm că modernizarea tehnologiilor informaționale în domeniul fiscalității va contribui la eficientizarea deservirii fiscale și la asigurarea calității serviciilor prestate, la optimizarea costurilor cum pentru contribuabili așa și cele de mentenanță a sistemului, micșorarea timpului de raportare/achitare a impozitelor, creșterea gradului de încredere a contribuabililor față de Serviciul Fiscal de Stat și sporirea nivelului de transparență;

Cristina Pendea

Inapoi la arhiva noutaților