[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Vitalie Coceban: „În 2018 ne propunem să elaborăm un portofoliu larg de servicii atât pentru contribuabili, cât și pentru SFS nemijlocit”
17 Martie

Recent, Serviciul Fiscal de Stat a lansat un nou serviciu prin care în anul curent cetățenii au posibilitatea de a completa și prezenta „Declarația electronică”, utilizând și dispozitivele mobile (smartphone, tablete) având posibilitatea și achitării din aceeași aplicație. Procedura este foarte simplă, iar persoana fizică urmează să parcurgă doar câțiva pași. În cadrul unui interviu pentru CURENTUL, directorul „Fiscservinform”, Vitalie Coceban, a explicat ce reprezintă serviciul, care au fost motivele lansării lui, ce facilități presupune, dar şi a vorbit despre alte servicii ce urmează a fi implementate în perioada următoare.

CURENTUL: Cum a apărut ideea lansării Ghișeului mobil de raportare electronică către Serviciul Fiscal de Stat?

Vitalie Coceban: Este o tendință firească. Vedem cu toții că tehnologiile informaționale înaintează tot mai mult în viața oamenilor, iar în ultimul timp și aplicațiile mobile devin o fereastră digitală comodă de servicii electronice , accesibile pe telefoane și tablete care au o răspândire mare printre cetățeni, sunt ușor utilizate, dat fiind faptul că sunt comode, nu te leagă de un loc special. Poți fi în parc, în transport, fiind uneori și în mișcare poți accesa aplicația sau serviciul dorit. Această tendință ne-a impulsionat de a dezvolta servicii electronice fiscale și pe echipamentele mobile.

Știm că în R. Moldova avem o acoperire foarte mare a rețelei de internet 3G, 4G. Astfel, în urma discuțiilor cu operatorii de telefonie mobilă, cunoscând și creșterea continuă a deținătorilor de telefoane și tablete, am decis să avansăm și în acest domeniu tehnologic.

În acest context a și fost propus Serviciului Fiscal de a dezvolta un serviciu adițional – declarația electronică, care este lansată încă din 2008, ca un serviciu mobil, pentru ca cetățenii să poată depune declarațiile și în acest mod.

Acest serviciu electronic este comod și prin faptul că utilizatorul utilizând declarația precompletată, trebuie doar să confirme sau să completeze doar datele lipsă. Aceasta este conectării serviciului la serverul Serviciul Fiscal, iar declarația se completează automat în baza datelor din registrul fiscal.

Utilizatorul accesează declarația, verifică dacă datele corespund, aplică semnătura mobilă și o transmite către serverul Serviciului Fiscal de Stat. Nepărăsind aplicația, el are posibilitatea să achite acest impozit, utilizând serviciul MPay. De asemenea, cetățeanul are posibilitatea să beneficieze de aplicarea legii ce prevede distribuirea celor 2%. Selectăm opțiunea, indicăm codul fiscal al instituției neguvernamentale sau a cultului religios și distribuirea este realizată. Este un serviciu care aduce plus valoare și în domeniul social.

C: El este implementat deja? Câte declarații de venit au fost recepționate până acum?

V. C.: Da, desigur, este lansat. Din sistemele informaționale primim zilnic informația operativă despre numărul utilizatorilor care s-au folosit de această aplicație pentru depunerea declarației, sau alte metode disponibile de prezentare.

Astăzi, declarațiile către SFS vin pe mai multe canale: poșta oficială, la oficiul serviciului fiscal și prin canalele electronice, fie calculator sau dispozitive mobile. Până la ziua de ieri (13 februarie – n.r), aveam deja circa 3 650 declarații depuse de persoanele fizice și 2 370 – depuse de persoanele juridice.

Termenul limită este 25 martie, mai este timp și noi cunoaștem practica anilor precedenți că utilizatorii lasă totul pentru ultimul moment. În ultima săptămână avem acel flux enorm de declarații, sunete la centrul de apel pentru consultări și ajutor – cineva și-a uitat parola, cineva vrea să se mai uite în ghid și nu ține minte cum să-l acceseze etc.

C: Pentru aplicație este nevoie de semnătura electronică. Cum aceasta poate fi obținută?

V. C.: Dacă utilizăm echipamentele mobile, atunci este nevoie de semnătura electronică mobilă solicitată de la operatorii de telefonie mobilă. Dacă utilizăm calculatorul, utilizăm semnătura electronică pe stick (token). În RM sunt mai multe centre unde contribuabilii pot obține semnătura electronică. Spre exemplu, prin intermediul Agenției Servicii Publice, care eliberează semnături în baza buletinului, Î.S. „Fiscservinform”, Î.S. ”Centrului de Telecomunicații Speciale”.

C: Care sunt dezavantajele serviciului?

V. C.: Ca oricare aplicație, aceasta nu funcționează dacă nu este conexiune la internet. Dar cum rețeaua internet este practic peste tot, nu cred că e o problemă.

C: Pe ce rezultate mizați în urma utilizării serviciului?

V. C.: Ne așteptăm la o creștere a declarațiilor depuse prin simplificarea procesului de depunere. Așteptăm ca tot mai mulți cetățeni, să nu piardă timpul pentru a se deplasa la Serviciul Fiscal sau la poștă, dar să depună declarațiile prin intermediul echipamentelor mobile sau a calculatoarelor.

La fel, credem că distanța între depunerea declarațiilor și achitarea impozitului, la fel, se va micșora, dat fiind faptul că aplicația permite să faci rapid ambele lucruri.

Și, datorită utilizării aplicațiilor digitale, nu apar bariere adiționale de aţi onora obligațiunea față de buget. Spre exemplu, ploaia care te împiedica să te deplasezi la SFS, sau timpul limitat nu mai e o problemă.

C: Ați studiat experiența altor țări la acest capitol?

V. C.: Toate țările la fel dezvoltă așa tipuri de servicii, nu e nimic ieșit din comun, lumea treptat se transformă în una digitală unde timpul și distanța sunt nu mai au valoare.

C: Ce alte servicii de acest fel vor fi lansate?

V. C.: Anul 2018 a fost numit la SFS anul IT. Se propune un portofoliu larg de servicii atât pentru contribuabili, cât și pentru SFS nemijlocit. Dacă vorbim de contribuabili, recent a fost lansat și acum se îmbunătățește, serviciul electronic „Contul Unic” – serviciu pentru agenții economici, care nu vor mai fi obligați să întocmească pentru fiecare impozit conturi separate și să plătească pentru fiecare tranzacție un comision bancar. Acest serviciu permite ca toate plățile să fie într-o singură notă de plată, pentru ca agentul economic să achite o singură sumă la bancă, iar sistemul fiscal singur divizează tipul plățile pe tipuri de bugetele. Este un serviciu comod, care înseamnă și comoditate și economii pentru agenții economici.

Alte servicii pe care vrem să le promovăm pentru cetățeni ţin de extinderea depunerii cererilor electronice către SFS, cum ar fi cererea de înregistrare, modificare informații, certificare, etc. Până acum tot trebuia de mers ghișeul SFS pentru a face înregistrarea, sau depunerea cererii de solicitare. Acum, încercăm să lărgim gama serviciilor solicitate doar prin internet din birou sau de acasă.

Se va depune cererea cu semnătura electronică, pe partea cealaltă a serviciului stă inspectorul care o procesează, verifică în registrele de stat datele, pregătește acel certificat de deținător al patentei, sau plătitor TVA, etc., și îl trimite în formă electronică, dar care are același statut juridic ca și cel pe suport de hârtie.

C: Vă mulțumim!

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților