[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Viorel Matco: „Saltelele MATCO reprezintă individualitatea fiecărui client în parte”
22 Octombrie

În cadrul unui interviu pentru CURENTUL, deținătorul lanțului de magazine MATCO Mattress atât în R. Moldova, cât și în SUA, Viorel Matco, a vorbit despre produsele sale și cât de solicitate sunt pe piața internă și cea externă. Viorel Matco s-a referit și la diferențele dintre produsele sale și celelalte produse, ce greutăți întâmpină în această afacere, dar și cum a ajuns MATCO Matrress să fie popular printre comunitățile de moldoveni stabiliți în SUA și chiar poporul american.

IMG-3967

CURENTUL: MATCO Mattress există în R. Moldova din 2008. Vă aduceți aminte cum ați lansat această afacere?

Viorel Matco: Inițial, compania noastră presta servicii de design interior, iar ideea afacerii de a dezvolta segmentul de saltele, a venit atunci când căutam produse de tapițerie pentru proiectele noastre de interior și era greu de găsit. Piața Republicii Moldova ducea lipsă de produse moderne pe acest segment, existând tradiționalele canapele cu design sovietic și saltelele de tip bonel standard, care scârțâiau mai tare decât sunetul claxoanelor din ambuteiaje.

Piața cerea altceva, produse cu design european, tehnologii moderne a căptușelii și mărimi nestandard. Era greu de găsit așa ceva în acea perioadă și ne-am gândit să dezvoltăm noi un produs care sa satisfacă cerințelor clienților noștri.

5

C: Cum ați putea caracteriza piața din R. Moldova, anume pe acest eșchier?

V. M.: Piața pe acest segment este mai puțin dezvoltată, din cauza că cerințele pentru o saltea cu o construcție din materiale superioare de confecție sunt moderate, beneficiarii finali fiind gata să achite mai mult pentru pat decât pentru saltea, cu toate că salteaua este produsul care te face să te simți confortabil.

Un alt motiv este faptul ca multe solicitări sunt pentru produsele de saltele nestandard, iar aceasta înseamnă producere individuală care reprezintă costuri mai mari și mai puțin producere în serie, unde poți optimiza cheltuielile și reduce costul de producere a saltelelor.

C: Cât de solicitate sunt produsele Dvs. în R. Moldova?

V. M.: Saltelele MATCO reprezintă individualitatea fiecărui client în parte. Din acest motiv ne bucurăm de interesul clienților noștri. Majoritatea comenzilor sunt executate individual, în funcție de căptușeală, husă și dimensiune nestandard. Pe zi ce trece cererea de saltele MATCO crește tot mai mult, mulți clienți venind din recomandări. Pentru noi este important să aducem în casa oamenilor nu doar o saltea oarecare, ci un produs care sa aducă bucurie și confort la întreaga familie. Astfel noi suntem convinși că clienții vor reveni la noi și vor procura saltelele noastre.

C: Prin ce se deosebesc saltelele Dvs. de cele care pot fi găsite în țară?

V. M.: Dacă vorbim despre saltelele MATCO Pillow Top Hybrid și MATCO Euro Top Hybrid, pot spune ca sunt total diferite de saltelele existente pe piața din R. Moldova. Aceste modele reprezintă combinația tehnologiei americane de producere a saltelelor ortopedice și designul european. Materialele de confecționate sunt de calitate superioară, în interior sunt mai multe straturi pentru suport și arcuri individuale rezistente la rulare, care oferă posibilitatea unei saltele sa fie rulată, presată în vacuum și plasată în cutie pentru a minimaliza spațiul la transport. Acest lucru ne ajută să livrăm saltele MATCO în toate orașele din SUA, indiferent de distanță, la costuri minime.

C: Cum ați decis să deschideți magazine în SUA?

V. M.: Piața americană este una din cele mai flexibile piețe de desfacere din lume, aici orice know-how este bine venit. Pe această piață ai timp maxim să te concentrezi la promovarea și îmbunătățirea calității produsului și mai puțin de formalități birocratice.

Decizia de a deschide primul magazin de saltele ortopedice în Statele Unite ale Americii nu a fost deloc simplă, conștientizând bine faptul că nu va fi deloc ușor să ții piept celor mai mari concurenți, care au în spate zeci de ani experiență.

Făcând un studiu de piață, am ajuns la concluzia că dacă intrăm cu un produs care să corespundă cerințelor pieței americane la un preț avantajos, vom avea succes.

C: De ce anume în SUA?

V. M.: Piața de desfacere a Statelor Unite ale Americii este mereu în creștere odată cu populația acestei țări. Anul acesta de exemplu, numărul de locuitori în SUA constituind în jur de 330 milioane, mai mult cu 25 de milioane decât în anul 2008.

Piața de saltele în 2019 în Statele Unite ale Americii a fost estimată la 14 334 milioane de dolari americani, iar pentru perioada 2019-2023, o creștere de 0,9% anual. Aceste cifre reprezintă un interes sporit pentru dezvoltarea afacerii de saltele pe astfel de piață.

Pe piața SUA, majoritatea saltelelor sunt standard, existând, practic, 7 mărimi – acest lucru oferă posibilitatea de a dezvolta produse în serie, într-o nomenclatură mică la cantități mari.

C: Am înțeles că saltelele Dvs. sunt populare în SUA anume printre comunitățile de moldoveni. Ce spun americanii despre calitatea produselor Dvs.?

V. M.: Saltelele MATCO se bucură de un interes sporit atât din partea conaționalilor noștri stabiliți în SUA, cât și din partea americanilor, unde găsesc în salteaua MATCO caracteristice preferate – structura interioară rezistentă, calitate superioară a materiilor de confecționare și preț accesibil.

Comparativ cu Republica Moldova, în SUA, accentul se pune pe calitatea saltelei, și mai puțin a bazei: ca suport sunt folosite boxe cu arcuri, lemn ori metal cu un design simplist specific american. Întotdeauna americanii au pus accent pe calitatea saltelei și mai puțin pe modelul patului.

C: Câte magazine aveți și unde sunt amplasate?

V. M.: Showroom-ul nostru din Republica Moldova este situat pe Str. Florarii 4, or. Chișinău, iar livrarea saltelelor se efectuată în toată țara.

Pagina MATCO din R. Moldova este: https://www.matco.md

Showroom-ul din Statele Unite ale Americii se afla pe str. 4302 West Fairfield Dr, din orașul Pensacola, statul Florida.

Livrarea saltelele MATCO în Statele unite ale Americii este absolut gratuită indiferent de statul unde se afla clientul nostru.

Saltelele MATCO din SUA, pot fi comandate direct din Showroom-ul MATCO Mattress ori de pe pagina web: https://www.matcomattress.com

Intenționăm să mai deschidem și alte magazine în SUA, însă la moment ne axăm sa găsim câți mai mulți distribuitori în diferite regiuni ale Statelor Unite ale Americii.

C: Familia Dvs. se află în R. Moldova sau SUA? Cum gestionați magazinele de la distanță?

V. M.: Suntem în Statele unite ale Americii împreuna cu familia: soția și cei doi copii mici, care desigur ca fac parte și ei din echipa MATCO Mattress.

Pentru compania din Republica Moldova avem delegate persoane care gestionează afacerea și țin să le mulțumesc pe această cale.

Deja în secolul vitezei nu se mai pune problema de gestionare la distanță, avem videoconferințe periodic, unde discutăm și găsim soluții.

C: În toți acești ani de când aveți această afacere – cum ați putea caracteriza nișa ocupată și ce riscuri, provocări, blocaje ar putea întâlni un tânăr antreprenor care are dori să deschidă o asemenea afacere?

V. M.: Segmentul saltelelor este asociat cu producția de mobilier și mai puțin ca un domeniu aparte.

Problema cea mai mare în acest domeniu, după părerea mea, este că pe piață există cerere pentru prea multe dimensiuni diferite. Practic, fiecare client vine cu dimensiunea sa personalizată – asta ar însemna o saltea nestandard, unde automat cu un preț mai ridicat la producere, decât la o saltea confecționată în serie.

Ce ține de importul materiei prime ori a unui produs finit, pentru R. Moldova, procedura de import și de transport spre Chișinău este mai anevoioasă și mai costisitoare.

Din experiența mea pot să vă spun că, același produs, dacă îl imporți în SUA din țările asiatice, este mult mai simplu și mai ieftin decât la import în R. Moldova.

Sfatul meu pentru tinerii antreprenori este că „Totul este posibil, chiar și imposibilul, importat să mergeți cu corectitudine până la capăt și totul veți reuși”.

C: Vă mulțumim!

Cristina Parfeni

11

Inapoi la arhiva noutaților