Anatolie Usatîi, viceministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, a acordat un interviu pentru www.curentul.md, în cadrul căruia a vorbit despre starea drumurilor din Moldova, ce proiecte de reabilitare sunt în derulare, când va fi reparat traseul Chișinău-Ungheni, dar și ce se va întreprinde pentru ca lucrările să fie desfășurate în termenul convenit.
Curentul: Dle. Usatîi, ați fost desemnat recent responsabil de infrastructura drumurilor, după ce ministerul a rămas fără conducere în urma scandalului ce ține de realizarea unor proiecte de reconstrucție a drumurilor din fonduri europene. Care este soarta acestor proiecte? Vor exista consecințe pentru țară, sub aspect de continuare a proiectelor de reabilitare a drumurilor?
A.U.: Eu nu sunt politician și nu voi încerca să tai colțurile. Voi fi direct și voi spune lucrurile pe nume, așa cum obișnuiesc să o fac întotdeauna – cu regret, nu vom putea evita unele efecte nefaste. Suspiciunile de existență a elementelor corupționale în realizarea unui proiect finanțat din fonduri europene a declanșat deja o serie de proceduri inevitabile în asemenea cazuri. Dacă să mă refer concret la proiectul reabilitării segmentului drumului de ocolire a orașului Chișinău, traseul R6 intersecție cu M1, vizat în dosarul penal, aici practic nu există progres fizic. Nu mă voi expune acum referitor la motivele care au dus la tărăgănarea lucrărilor.
Sarcina noastră este să reînviem proiectul, care este unul extrem de necesar și așteptat nu doar de către locuitorii capitalei, dar și pentru fluidizarea traficului pe coridoarele de transport internațional. Iar pentru aceasta vom aplica toate pârghiile legale de care dispunem, dar și vom mobiliza echipa de specialiști. Riscul cel mai mare este ca Banca să-și sisteze finanțarea, iar aceasta ar însemna că va trebui să căutăm cca 10 milioane de euro pentru reconstrucția acestui drum.
Desigur, depunem eforturi ca să remediem situația și să demonstrăm că riscurile reputaționale au fost eliminate, astfel încât să evităm acest scenariu, care este extrem de nedorit. Eu sunt de fire optimist și sper că vor reuși să depășim momentele dificile, iar acest segment, prin care practic se dă start la construcția centurii Chișinăului, va fi finalizat.
C.: Realitatea arată că nu doar acest proiect de reabilitare a drumurilor stagnează. Aveți soluții pentru aceste drumuri?
A.U.: Printre primele lucruri pe care le-am făcut imediat după preluarea responsabilităților în cadrul Ministerului, a fost evaluarea stării lucrurilor privind realizarea tuturor contractelor existente. Și deja este evident că sunt probleme pe absolut toate proiectele de reabilitare a drumurilor naționale. Întârzierile sunt mari, companiile slab mobilizate, mai mult axate pe procese de judecată pentru a reduce din penalitățile pe care trebuie să le achite.
Sarcina pe care am stabilit-o este ca în termeni restrânși să găsim soluții fiabile pe proiectele lansate, astfel încât să minimizăm efectele negative ale acestor întârzieri și să oferim oamenilor ceea ce așteaptă deja de mult timp – drumuri calitative. Pentru aceasta pe fiecare proiect în parte va fi desemnată câte o echipă dedicată, care va efectua controlul corespunzător și se va asigura că nu mai există careva impedimente instituționale.
C.: Anterior, se anunța că unele contracte vor fi reziliate. Echipa condusă de Dvs. cum va proceda în aceste cazuri?
A.U.: Este necesar să se înțeleagă că rezilierea contractului implică riscuri asociate destul de mari atât pentru companii, cât și pentru beneficiari. În timp ce ne antrenăm în procese de judecată destul de îndelungate cu companiile vizate, care deși nu își îndeplinesc obligațiile contractuale, pretind să obțină despăgubiri pentru ratarea contractelor. În plus, are loc relansarea procesul de licitare internațională, care poate dura câteva luni bune, iar noua companie desemnată are nevoie la fel de timp pentru mobilizare. Este foarte mult timp ratat, în care drumul continuă să degradeze.
Iată de ce rezilierea contractelor nu întotdeauna este soluția cea mai bună și vom analiza temeinic fiecare caz în parte, pentru a lua o decizie echilibrată. Totuși, dacă se va demonstra că compania de construcții nu realizează lucrările contractate, nu este fiabilă, activează în pierderi, desigur că vom pregăti temei legal pentru reziliere. La moment, avem în vedere rezilierea a 2 contracte cu compania românească PA&CO Internațional pe reconstrucția traseului Chișinău-Giurgiulești. Deși volumul de lucrări rămase nu este mare, contractorul a oprit executarea lucrărilor și a părăsit șantierul.
În acest caz, în cel mai scurt timp este nevoie de selectat un nou antreprenor, astfel încât drumul să fie finalizat până la sfârșitul anului curent.
C.: Ați amintit de tendința companiilor de construcții să adjudece compensații pentru rezilierea contractelor pe drumuri. Recent,a fost vehiculată informația că Republica Moldova a pierdut un asemenea proces în valoare de circa 6 milioane de euro. Cât de veridică este informația?
A.U.: Este cazul companiei PA&CO International, care în 2016 a inițiat un litigiu la Comisia de Adjudecare a Disputelor de la Londra, pe motiv că ar fi avut impedimente din partea beneficiarului de ordin tehnic în derularea contractului. Studiind materialele, am depistat că, din motive absolut neclare, reprezentanții Administrației de Stat a Drumurilor nu și-au prezentat la acel moment poziția pe acest caz. Respectiv, CAD a stabilit despăgubiri în favoarea companiei de 6,58 mln de euro, bazându-se doar pe punctul de vedere al antreprenorului. Decizia însă nu este una definitivă, fiind emisă de o instanță intermediară.
Acum, ne ocupăm la modul cel mai serios de acest proces. A fost arătată poziția noastră ca beneficiar și vom face tot posibilul ca țara să nu fie impusă să achite acești bani.
C.: Unul dintre traseele cu probleme este Chișinău-Ungheni. Oamenii se plâng că drumul a fost transformat în șantier interminabil, iar traficul este infernal. Când totuși vom avea un drum bun până la Ungheni?
A.U.: Este un proiect extrem de important pentru țară, dar și foarte așteptat de către oameni. Finalizarea reabilitării traseului R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni şi a drumului ocolitor al oraşului Ungheni este printre priorități. Deși proiectul înregistrează întârzieri majore, în ultimele săptămâni avem progrese semnificative. Împreună cu echipa tehnică de la Administrația de Stat a Drumurilor și executori, s-a reușit deja depășirea mai multor probleme. Companiile s-a mobilizat vizibil, iar lucrul pe șantiere a pornit în ritm sporit. Volumul de lucrări rămase este încă mare, fiind pierdut foarte mult timp, însă dacă reușim să asigurăm ritmul actual, avem toate premisele necesare ca unele segmente să fie date în exploatare până la sfârșitul anului curent, iar în toamna lui 2018 de la Chişinău până la Sculeni să existe un drum european integral renovat.
C.: Puteți să ne oferiți careva date, câți kilometri de drumuri naționale au fost reparate anul acesta?
A.U.: Cifrele nu sunt deloc îmbucurătoare. Dacă în 2014 și 2015 din fonduri externe au fost renovate cca 170 km de drum național, din 2016 nu a mai fost dat în exploatare niciun segment de drum nou. Mai mult ca atât, în ultimii 2 ani se înregistrează un regres, iar starea drumurilor naționale s-a înrăutățit. Dacă în 2015, 36% din drumurile naţionale erau în stare bună, 37% în stare mediocră și 27% în stare rea, la situația de la finele lui 2016 raportul s-a schimbat. Avem 29 % de drumuri bune,36% în stare mediocră și 35 % în stare rea. Este rezultatul întreținerii insuficiente, dar și stagnării proiectelor de reabilitare a drumurilor.
Oamenii însă au așteptări foarte mari legate de calitatea infrastructurii drumurilor. Drumurile mai bune influențează direct calitatea vieții lor. Iată de ce, suntem determinați să reluăm în forță proiectele de reconstrucție a drumurilor. Nu ne mai putem permite să pierdem timp. Avem suportul Guvernului, dar și a Băncilor europene finanțatoare. Există multe resurse financiare atrase în acest domeniu şi cred că de acum în acolo lucrurile se vor mișca mult mai rapid, iar oamenii se vor bucura de tot mai multe drumuri bune, atât la nivel naţional, cât şi în sate şi oraşe.
C.: Ne putem aștepta la careva proiecte noi în ceea ce ține de crearea infrastructurii drumurilor?
A.U.: Desigur, concomitent cu relansarea lucrărilor pe șantierele unde deja avem contracte, am lansat concursuri pe 5 segmente noi de drum. Aş menţiona că, în cadrul realizării proiectelor de reabilitare a reţelei rutiere, punem un accent deosebit pe construcţia drumurilor de ocolire a localităţilor pentru a redirecţiona la maxim transportul greu. Pe site-ul BERD deja au fost publicate anunțurile de calificare prealabilă a companiilor pentru construcția drumurilor de ocolire pentru localitățile Comrat, Cimişlia, Slobozia Mare, Vulcăneşti, Bahmut.
Până la sfârșitul anului trebuie să avem deja semnate contractele cu companiile care vor executa lucrările, iar din primăvară să fie deschise șantierele și să înceapă lucrul.
C.: Cum vă veți asigura că la noile proiecte nu vor reapărea aceleași probleme de întârzieri? Considerați că riscul achitării penalităților motivează suficient companiile să-și îndeplinească obligațiunile?
A.U: Aş vrea să subliniez că întârzierile sunt un fenomen extrem de negativ, care ne afectează mult, iar acumularea banilor din penalităţi nu este obiectivul nostru. Scopul este să deprindem companiile care câştigă licitaţiile să îndeplinească lucrările la timp. Altfel spus, penalitățile nu sunt decât o pârghie pe care o folosim pentru a influenţa companiile să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale, care, după cum arată practica, nu este cea mai eficientă pârghie.
Cu regret, companiile câștigătoare parcă și-au făcut o regulă – să întârzie lucrările și să se implice în litigii pentru a nu-și îndeplini angajamentele contractuale, ceea ce nu mai poate fi tolerat și trebuie să dispară.
Suntem hotărâți să rupem acest cerc vicios, prin eliminarea la maxim a oportunităților de accedere la licitații a unor companii care nu sunt fiabile. Iată de ce vom schimba abordarea față de aceste proiecte chiar de la momentul preselecției. Aceasta înseamnă că vom introduce criterii de calificare mult mai stricte, prin a ne asigura încă de la acea etapă că la licitație nu vor fi admise companii cu probleme financiare sau care au avut în istoric proiecte întârziate. La fel, după înscrierea companiilor în precalificare, pe fiecare dintre ele ne vom adresa către beneficiarii anteriori pentru a primi recomandările lor. De asemenea, am propus modificarea specificațiilor tehnice la selectarea antreprenorilor, care să inclusă pârghii contractuale bine definite privind cazurile când se ajunge la rezilierea contractului, condiții ce țin de mobilizarea companiilor în termenii descriși, angajamentele de supraveghere mai stricte ș.a.
Scopul nostru este să relansăm lucrările de reabilitare a drumurilor din Moldova într-un tempo avansat, astfel încât să recuperăm la maxim posibil timpul ratat și să le oferim oamenilor ceea ce își doresc – drumuri bune.
C.: Vă mulțumim!
Cristina Pendea