Interviu cu Veaceslav Timotin, administrator al procedurii planului la S.A. „Aroma” pentru Almanah Politic 2019
Cum au evoluat principalii indicatori ai S.A. „Aroma” în 2019?
Pe parcursul anului 2019 au fost depuse eforturi considerabile pentru a obţine performanţe în realizarea obiectivelor stabilite la începutul anului. Or, cel mai important indicator pentru noi este satisfacerea necesităţilor consumatorilor. În acest scop, în anul 2019, pentru a fi mai aproape de clienţii noştri, am deschis încă un magazin specializat pe adresa mun. Chişinău, str. Calea Ieşilor, 7, iar pe întreg parcursul anului am răsplătit consumatorii noştri pentru fidelitate cu reduceri generoase şi premii.
În ce măsură aţi reuşit să avansaţi în vederea redresării situaţiei de la întreprindere?
Din câte cunoaşteţi, S.A. „Aroma” este în procedură de restructurare, şi anume – în procedura planului. Astfel, toate acţiunile noastre trebuie să aibă ca finalitate realizarea planului de dezvoltare aprobat de creditori. În acest sens, pentru optimizarea activităţii întreprinderii şi reducerea cheltuielilor suplimentare, a avut loc transferul personalului din administraţia întreprinderii în blocul clădirilor producerii divinului. A fost suplinit asortimentul producţiei cu marca „Aroma” cu noi băuturi (lichior de desert din mai mult fructe), a fost lansat un divin exclusivist – divin cu vârsta de maturare de 60 ani etc.
În ce măsură aţi resimţit susţinerea statului în 2019, dat fiind faptul că „Aroma” e o întreprindere-simbol pentru economia naţională?
Ţinând cont de faptul că activăm într-o economie de piaţă, ce se bazează pe anumite reguli de funcţionare, statul nu poate privilegia o anumită întreprindere în detrimentul altora. Astfel, noi achităm aceleaşi impozite, obţinem aceleaşi licenţe şi autorizaţii de funcţionare şi ne desfăşurăm activitatea strict în conformitate cu legislaţia în vigoare. Totuşi, prin reprezentantul său (reprezentantul debitorului), avem susţinere la toate iniţiativele noastre, ce vin să dezvolte întreprinderea.
Cu ce provocări v-aţi confruntat în 2019 şi cum aţi reuşit să le faceţi faţă?
În anul 2019, ne-am propus drept obiectiv să încheiem contracte directe de livrare a produselor S.A. „Aroma” în marile reţele comerciale, fără intermediere de către distribuitori, astfel ca produsele noastre să fie mai accesibile. În urma negocierilor au fost deja semnate contracte cu reţele mari, cum sunt: Metro, Nr.1, IMC. Desigur, au apărut provocări noi legate de logistică, merchandising, dar ele au fost depăşite şi în prezent aceste contracte se realizează cu succes. Pentru a facilita lucrul, a fost completat parcul auto, au fost contractaţi merchandiseri etc.
Care a fost în 2019 situaţia legată de exporturi?
În privinţa exportului, în 2019 am efectuat livrări către partenerii noştri tradiţionali din Israel şi Canada, dar, ce este important, am semnat două contracte noi şi am făcut deja livrările către China şi Marea Britanie. E de înţeles că, cantităţile exportate nu sunt atât de mari cum ne-am fi dorit, dar sperăm că următoarele comenzi vor fi mai semnificative. O altă realizare o considerăm reluarea colaborării cu unul dintre partenerii noştri din Belarus, care a achiziţionat în acest an rachiu de cidru de mere (anterior acest produs era comercializat ca şi calvados). La fel, am reuşit să extindem asortimentul băuturilor noastre şi să creştem vânzările în magazinele Duty-free.
Ce puteţi spune despre concurenţa pe segmentul de piaţă pe care activaţi?
A ţine piept concurenţei pe piaţă este o sarcină complexă, realizarea căreia depinde în primul rând de eficienţa politicii de preţuri a întreprinderii. În acest scop au fost aprobate mai multe măsuri, în aşa mod încât produsele „Aroma” să fie mai atractive şi competitive, cum ar fi: reduceri la raft, participări în booklete, oferte speciale de sărbători. Paralel s-a lucrat şi la diversificarea ambalajului, la desfăşurarea excursiilor cu degustare la întreprindere, participarea la expoziţii naţionale şi internaţionale. Totuşi, considerăm că problema preţurilor rămâne actuală. Noi am semnalat această problemă încă acum un an şi atenţionam asupra faptului că utilizarea mecanismului de dumping discreditează divinul ca produs de elită, dar şi împinge întreprinderile spre falsificări. Altfel, noi nu ne putem explica preţurile pe care le afişează unii producători, care sunt sub orice limită a costurilor de producere.
Ce obiective aveţi pentru perioada imediat următoare?
Obiectivele întreprinderii reies din planul de restructurare aprobat, şi ca esenţă constau în îndeplinirea tuturor angajamentelor faţă de creditori şi asigurarea prezenţei durabile a S.A. „Aroma” pe piaţa produselor alcoolice. În acest scop este necesară implementarea deciziilor de investire în materia primă şi nu în ultimul rând în imaginea S.A. „Aroma”, ce pot contribui la prosperarea întreprinderii.
Cum vedeţi viitorul S.A. „Aroma”?
Viitorul S.A. „Aroma”, reieşind din potenţialul pe care îl are, este alături de întreprinderile cu care statul Republica Moldova se mândreşte şi care îl reprezintă. Întreprinderea este una dintre cele mai vechi din sectorul vitivinicol – are peste 120 de ani – şi noi suntem datori să-i asigurăm un viitor cât mai îndelungat şi mai prosper!
Almanah Politic 2019