[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Veaceslav Timotin: „SA „Aroma” propune o gamă largă de produse, care vine să satisfacă gusturile oricărui consumator”
23 Februarie

Interviu cu Veaceslav Timotin, administrator al procedurii planului la SA „Aroma”

Dle Timotin, SA „Aroma” este una din cele mai cunoscute întreprinderi din Moldova. Care e situaţia la SA „Aroma” acum?

SA „Aroma” într-adevăr este o întreprindere foarte cunoscută şi una dintre cele mai vechi companii producătoare de băuturi alcoolice din Moldova, fondată încă în 1898, adică, anul acesta împlineşte 120 de ani de la creare. Pe parcursul istoriei sale, aceasta a trecut prin diferite perioade, mai uşoare şi mai complicate, prin diverse restructurări şi provocări. În prezent, întreprinderea se află în proces de insolvabilitate, cu aplicarea procedurii planului de restructurare, prin care, depunem toate eforturile pentru a asana situaţia complicată în care a nimerit întreprinderea ca urmare a pierderii celei mai importante pieţe de desfacere (piaţa Federaţiei Ruse, care avea o ponderea de circa 70% în structura vânzărilor în perioada de până la embargo).

Care e situaţia pe piaţa divinurilor din Moldova, în general şi ce loc revine SA „Aroma”?

Considerăm, că piaţa divinurilor din Republica Moldova este în ascensiune, nu atât cantitativ, cât calitativ. Pe de o parte, producătorii de divin, care sunt din ce în ce mai mulţi, întreprind măsuri de poziţionare şi popularizare a acestui produs nobil, pe de altă parte, observăm consumatori care încep să pună accent pe calitate, transmiţând semnale ce ar contribui la creşterea culturii consumului.

La moment SA „Aroma” produce divinuri cu vârsta de la 3 până la 50 ani. Astfel, pe piaţa locală nişa ei este impunătoare, având atât produse din segmentul econom şi de mijloc, cât şi din segmentul premiu şi super-premiu. Recunoaştem, că suntem depăşiţi cantitativ de unii concurenţi, dar putem să ne mândrim cu faptul că, calitatea produselor noastre este recunoscută de către consumatori şi cunoscători, fapt ce îl deducem din fidelitatea clienţilor noştri, dar şi din numărul distincţiilor pe care le primim participând la diverse concursuri internaţionale.

Care e categoria de consumatori spre care vă îndreptaţi atenţia?

După cum am menţionat, SA „Aroma” propune o gamă largă de produse, care vine să satisfacă gustul oricărui consumator. Avem produse excepţionale pentru cei care preferă un balsam extraordinar (fabricat din circa 50 de plante), pentru iubitorii de calvadox (rachiu de cidru de mere – de 3, 5, 7 şi 17 ani), dar şi lichior şi whisky. Şi, desigur, DIVINUL, care reprezintă circa 92% din totalul produselor fabricate. Producem aşa divinuri ordinare ca „Belâi Aist”, „Barza Neagră”, „Aroma”, care sunt foarte cunoscute şi apreciate de către consumatorii cu venituri medii. Din divinurile de marcă, care de multe ori devin şi carte de vizită a ţării noastre, dorim să menţionăm „Moldova” de 7 ani şi „Chişinău” de 10 ani. Paralel, în anul 2017 am elaborat un nou divin ordinar cu vârsta de maturare de 5 ani – „Fenix”, care a fost gândit şi poziţionat astfel ca să fie accesibil fiecăruia, totodată menţinându-se standardele calităţii. Pe de altă parte, propunem cunoscătorilor şi amatorilor divinuri rafinate, de o valoare incontestabilă, cu vârsta de maturare de 15, 20, 25, 30, 40, 45 şi 50 de ani. Iar în luna februarie a anului 2018 va fi lansat un divin nou de excepţie de 55 de ani.

Pe cât de atractive sunt pentru SA „Aroma” pieţele externe?

Ţinând cont de faptul că piaţa locală este una relativ stabilă, dar mică, orientarea întreprinderii către export e un factor imperios necesar. SA „Aroma” întotdeauna a fost interesată de exporturi, livrând tradiţional produsele sale în ţările CSI, Ţările Baltice, iar din anul 2006 forţăm penetrarea pe cât mai multe pieţe, pentru a minimiza riscurile legate de conjunctura pieţelor tradiţionale. Anul 2017 în acest sens a fost unul bun – am reuşit să semnăm contracte noi şi să facem livrări către Belorusia (un partener nou), către doi importatori din România şi unul din Taiwan (ambele pieţe sunt noi pentru SA „Aroma”).

Cum reuşiţi să faceţi faţă concurenţei?

Concurenţa între producătorii de divinuri din Moldova este din ce în ce mai acerbă, ţinând cont de faptul că în ultimii ani avem din ce în ce mai mulţi producători de divinuri şi fiecare din ei încearcă să-şi găsească nişa sa. Considerăm, că SA „Aroma” are deja stabilit clar segmentul său de piaţă, pe care îl menţinem şi îl dezvoltăm cu perseverenţă. Fiind adepţii concurenţei loiale, contăm întotdeauna pe imaginea şi calitatea produselor, pe trasabilitate.

Este contrabanda o problemă pentru Dvs.? Cum luptaţi cu ea?

Considerăm că, în ultima perioadă, organele de stat întreprind măsuri active pentru contracararea contrabandei, dar şi a falsificării produselor, iar noi suntem întotdeauna gata, dacă vor fi astfel de cazuri, să reacţionăm şi să le denunţam, astfel încât să nu fie prejudiciată întreprinderea, bugetul de stat şi imaginea ţării. Cu atât mai mult că aceasta poate afecta serios sănătatea consumatorilor.

În ce măsură aţi reuşit în 2017 să îndepliniţi obiectivele fixate pentru întregul an?

Cu siguranţă, anul 2017 a fost unul complicat, dar productiv pentru SA „Aroma”, un an în care au fost atinse majoritatea obiectivelor propuse. Astfel, au fost obţinute vânzări nete de circa 68,6 mil. lei sau de circa 2,5 ori mai mult decât în 2016. Graţie consensului dintre creditori, dar şi susţinerii activităţii întreprinderii de către aceştia şi de către factorii decizionali din ministerul de resort şi din Guvern, la finele lui 2017 SA „Aroma” a fost inclusă în lista întreprinderilor de importanţă vitală pentru economia ţării, fapt care permite prelungirea planului de restructurare cu încă 2 ani, pentru a ne achita cu toţi creditorii. Au fost lansate produse noi şi efectuat rebranding la unele din cele existente pentru a le spori atractivitatea, au fost identificate pieţe noi, cumpărători noi etc..

Ce planuri şi ce aşteptări aveţi de la 2018?

Sperăm ca anul 2018 să fie şi mai bun, să ne permită îndeplinirea tuturor obiectivelor trasate în planul de restructurare.

Sursa: Almanah Politic 2017

Inapoi la arhiva noutaților