[ X ]
(INTERVIU) Veaceslav Timotin: În anul acesta ne-am convins încă o dată de fidelitatea clienților noștri
2 Martie

Interviu cu Veaceslav Timotin, administrator al procedurii planului la S.A. „Aroma”, pentru Almanah Politic 2020

Ce a adus nou anul 2020 pe segmentul de piaţă pe care activaţi?

Anul 2020 a fost un an „neordinar”, care a afectat întreaga lume, inclusiv piața băuturilor tari, pe care S.A. „Aroma” activează de peste un veac. Restricțiile impuse de către autorități, ca rezultat al pandemiei COVID-19, au micșorat esențial posibilitățile ramurii fabricării și comercializării băuturilor alcoolice, în special a divinului, accentele fiind puse mai mult pe supraviețuire decât pe dezvoltare (cel puțin pentru al doilea trimestru al anului). Astfel, instituirea carantinei, închiderea parțială sau totală a sectorului HoReCa, interzicerea petrecerilor și/sau limitarea numărului de participanți la evenimente etc., nu puteau să nu aibă repercusiuni asupra tuturor furnizorilor. Anul 2020 a fost primul an de la instituirea Zilei Naționale a Vinului în 2002, când această sărbătoare nu a putut fi desfășurată public, iar turiștii străini n-au putut vizita întreprinderile din sector, n-au avut posibilitatea de a degusta și procura băuturile noastre. Pe de altă parte, 2020 a fost un an al provocărilor și al „reinventărilor”. Lipsiți temporar de posibilitatea de interacțiune directă cu consumatorul, agenții economici au fost impulsionați să găsească soluții alternative și să se redirecționeze către online, livrări la domiciliu, crearea produselor speciale etc.

Ce preferinţe au avut consumatorii produselor Dvs. în 2020?

Comportamentul consumatorului este dictat de conjunctura care se creează pe piață la o anumită etapă. Ținând cont de faptul că băuturile tari nu se regăsesc în lista produselor de strictă necesitate, a fost firesc ca la începutul pandemiei, când situația era incertă și nu se cunoșteau perspectivele, să înregistrăm o scădere simțitoare a vânzărilor. Totuși, datorită fidelității consumatorilor, am reușit să depășim acea situație, care la moment părea a fi critică. Desigur că au avut loc anumite modificări în structura vânzărilor, iar pe noi aceste schimbări chiar ne-au bucurat. Am observat la o anumită etapă o migrare a achizițiilor clienților de la produse ordinare în sticle standard de 0,5L, de regulă divin VSOP, către divinuri îmbuteliate în sticle mai mici, de 0,25L, dar cu un termen de maturare a distilatelor mai mare (7, 10 ani), ceea ce ne face să credem că, consumatorul începe să pună accent pe calitate și produse mai elitiste, în detrimentul cantității.

Ce puteţi spune despre clienţii companiei Dvs. în 2020?

În anul acesta ne-am convins încă o dată de fidelitatea clienților noștri, fapt pentru care le suntem recunoscători. Aceasta s-a regăsit în primul rând în stabilitatea („relativă”) a vânzărilor în magazinul specializat, dar și păstrarea colaborării cu partenerii noștri comerciali, care, la fel, au avut de înfruntat în anul 2020 o perioadă destul de dificilă.

Spre ce segment de clienţi vă orientaţi?

Pentru noi fiecare client contează! Reieșind din această valoare a întreprinderii, avem și elaborăm în continuare produse pentru toate segmentele de piață – de la produse „econom” (dar economia nu se face din contul calității!), până la produse elitiste și unicale. Adică de la brandy, băuturi tari, lichioruri (toate exclusiv din produse naturale), până la divinuri XXO de 40, 45, 55, 60 și mai nou – 70 ani (care, la moment, e unic pe piață).

Ce ar putea impulsiona piaţa pe care activaţi?

Piața pe care activăm este una suprasaturată, în care persistă o concurență acerbă. Având în vedere specificul produselor (nu sunt de primă necesitate, pot fi ușor contrafăcute, sunt supuse anumitor restricții de promovare etc.), o reglementare corectă și echilibrată din partea statului poate influența pozitiv dezvoltarea ramurii băuturilor tari în general, dar, în special, a divinurilor. Aici ne referim la măsuri de stimulare a fabricării produselor calitative și la excluderea contrafacerii; la stabilirea prețurilor minime orientative, reieșind din costurile reale de fabricare; la promovarea la nivel național a culturii consumului etc.

În ce intenţionaţi să investiţi în continuare?

Deși S.A. „AROMA” se află în procedură de restructurare, pe parcursul ultimilor ani, eforturile noastre au fost direcționate nu doar la stingerea datoriilor față de creditori, dar și la dezvoltarea în continuare a întreprinderii, făcându-se investiții în baza tehnico-materială (materie primă, utilaje), în optimizarea proceselor, dar și în crearea condițiilor de muncă și stimularea personalului. Astfel, ne propunem să continuăm aceeaşi politică de dezvoltare a întreprinderii.

Care produse ale Dvs. le consideraţi de perspectivă?

Toate produsele fabricate de către S.A. „AROMA” sunt de o calitate înaltă și pe toate le considerăm de perspectivă. Cum am menționat anterior, avem produse pe care doar noi le producem și care la moment nu au concurență. Acestea, dar și întreg asortimentul de divinuri, sunt mândria noastră și merită toată aprecierea consumatorilor.

Ce planuri aveţi pe termen scurt, mediu şi lung?

Toate planurile sunt legate de finalizarea cu succes a procedurii de restructurare a întreprinderii și redarea unei noi vieți companiei S.A. „AROMA”, pentru a lăsa succesorilor noștri o întreprindere viabilă, care să bucure în continuare generații de consumatori atât în Republica Moldova, cât și peste hotarele ei.

Inapoi la arhiva noutaților