În cadrul unui interviu acordat portalului CURENTUL, Tudor Copaci, Directorul general al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), a vorbit despre cum a fost primul an în această funcţie, far şi despre alte aspecte importante legate de activitatea instituţiei.
CURENTUL: Dle Copaci, astăzi se împlineşte exact un an de când deţineţi funcţia de Director general al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE). Care, în opinia Dvs., au fost trei cele mai importante documente adoptate de ANRE în acest an?
Tudor Copaci: În primul rând, aş menţiona în acest context aprobarea Metodologiei de calculare, aprobare şi aplicare a tarifelor reglementate pentru serviciul de transport al energiei electrice. Această Metodologie a fost aprobată prin Hotărârea Consiliului de administrație al ANRE din 13.12.2017.
E un document extrem de important, deoarece prevede structura și modul de determinare a cheltuielilor și veniturilor reglementate ale operatorului sistemului de transport, modul de determinare, aprobare, aplicare și ajustare a tarifelor reglementate pentru serviciul de transport al energiei electrice, dar calcularea rentabilității imobilizărilor corporale și necorporale.
În al doilea rând, aș menţiona aprobarea Metodologiei de calculare, aprobare și aplicare a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei electrice (Hotărârea Consiliului de administraţie al ANRE din 22.02.2018).
Aceasta document are drept scop stabilirea modului de calculare a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei electrice prestat de către operatorii sistemelor de distribuție și stabilește principiile și algoritmul de calcul al tarifelor, inclusiv a tarifelor diferențiate în funcție de nivelul de tensiune a rețelelor electrice la care sunt racordate instalațiile electrice ale consumatorilor finali, modalitatea de determinare a cheltuielilor justificate și necesare pentru desfășurarea activității de distribuție a energiei electrice, modul de ajustare a tarifelor pentru serviciul de distribuție a energiei electrice.
În al treilea rând, e vorba de aprobarea Metodologiei de calculare, aprobare și aplicare a prețurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice de către furnizorul de ultimă opțiune și furnizorul serviciului universal (Hotărârea Consiliului de administraţie al ANRE din 23.02.2018.)
Această metodologie are ca scop stabilirea modului de calcul al prețurilor reglementate pentru furnizarea energiei electrice de către furnizorii de energie electrică cărora le-a fost impusă obligația de serviciu public de a presta serviciu universal și/sau de a asigura furnizarea de ultimă opțiune și stabilește principiile și algoritmul de calcul al prețurilor, modalitatea de determinare a cheltuielilor justificate și necesare pentru desfășurarea activității de furnizare a energiei electrice ce se includ în prețurile reglementate, modul de ajustare a prețurilor la energia electrică furnizată consumatorilor finali.
Aprobarea acestor acte de reglementare a fost una din prioritățile activității ANRE, ținând cont de necesitatea îndeplinirii angajamentelor asumate de Republica Moldova în cadrul acordului cu Fondul Monetar Internațional. Vreau să remarc că toate aceste Metodologii au consultate cu operatorii și societatea civilă. Pentru noi a fost foarte important și implicarea experților internaționali care au participat nemijlocit la elaborarea acestor documente.
C: Una din cele mai de răsunet decizii ale ANRE sub conducerea Dvs. a fost diminuarea tarifelor la gazele naturale. Cum a fost posibil acest lucru?
T.C.: Într-adevăr, prin Hotărârea Consiliului de administrație al ANRE din data de 16 martie 2017, au fost reduse prețurile la gazele naturale furnizate consumatorilor finali, în medie cu 20,3%. Această diminuare s-a făcut ţinând cont de realitățile de pe piața gazelor naturale, protecției intereselor legitime ale consumatorilor finali și a menținerii echilibrului dintre interesele legitime ale consumatorilor finali la prestarea serviciilor în baza unor tarife și prețuri în care se includ cheltuielile justificate și strict necesare la desfășurarea activității reglementate și ale atribuțiilor titularilor de licențe pentru a asigura funcționarea sigură a sistemului de gaze naturale și furnizarea continuă a gazelor naturale consumatorilor.
Astfel, ANRE a calculat și aprobat următoarele prețuri de furnizare a gazelor naturale pe categorii de consumatori finali:
· consumatorii casnici cu un consum lunar de până la 30 m3 (inclusiv) vor achita – 4 705 lei/1000 m3 cu 1187 lei mai puțin față de prețul anterior (în descreștere cu 20,1%);
· consumatorii casnici cu un consum lunar de peste 30 m3 – 4 895 lei/1000 m3 cu 1243 lei mai puțin față de prețul anterior (în descreștere cu 20,3%).
· Pentru CET-uri și centrale termice prețul la gazele naturale furnizate va fi de 4 018 lei/1000 m3, cu 983 lei mai puțin față de prețul anterior ( în descreștere cu 19,7%).
Menționăm că principalii factori care au dus la diminuarea prețurilor la gazele naturale au fost prețul mediu anual de procurare a gazelor naturale importate şi modificarea cursului de schimb al monedei naționale.
C: Din ce a relatat presa, ştim că în această perioadă ANRE s-a preocupat şi de promovarea utilizării energiei din surse regenerabile. Aţi putea deschide parantezele?
T.C.: E vorba în special de faptul că ANRE a fost antrenată în elaborarea actelor secundare de reglementare necesare implementării Legii privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, care a intrat în vigoare la 26 martie curent.
În rezultatul a fost aprobată Metodologia de determinare a tarifelor fixe şi a preţurilor la energia electrică produsă de producătorii eligibili din surse regenerabile de energie, care are drept scop determinarea, aprobarea şi actualizarea tarifelor fixe pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie, determinarea şi aprobarea preţurilor plafon la energia electrică produsă din surse regenerabile de energie ce vor fi propuse Guvernului pentru a fi utilizate la organizarea licitaţiilor de oferire a statutului de producători eligibili, precum şi actualizarea preţurilor stabilite în cadrul licitaţiilor respective. Metodologia prevede că preţurile plafon şi tarifele fixe se determină pentru fiecare tip de tehnologie de producere a energiei electrice din surse regenerabile, cu utilizarea datelor din practica internaţională privind perioada de exploatare a centralei electrice, cheltuielile pentru investiţii, cheltuielile de întreţinere şi exploatare a centralei electrice, rata de rentabilitate a investiţiilor care se determină în baza metodei costului mediu ponderat al capitalului și cantitățile de energie electrică care se preconizează a fi produse anual de centralele electrice în funcție de tehnologie.
De asemenea, a fost aprobat Regulamentul privind garanţiile de origine pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie, care urmează să asigure implementarea sistemului garanţiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse regenerabile, înființarea și actualizarea registrului unic al garanţiilor de origine, în format electronic, care va conţine informaţii referitoare la garanţiile de origine emise, transferate sau anulate și aplicarea procedurii de recunoaştere a garanţiilor de origine emise de autorităţile statelor membre ale UE sau de autorităţile ţărilor care sunt parte a Comunității Energetice. Regulamentul va fi aplicat în raport cu toţi producătorii de energie electrică din surse regenerabile de energie, cu operatorii sistemelor de distribuție sau de transport al energiei electrice și furnizorii de energie electrică.
Un alt document aprobat în acest sens este Metodologia de calculare, aprobare şi aplicare a preţurilor reglementate pentru energia electrică furnizată de furnizorul central de energie electrică, care are ca scop stabilirea modului de calculare, aprobare, ajustare şi aplicare a prețurilor reglementate de furnizare a energiei electrice de către furnizorul central de energie electrică, care este desemnat de Guvern. Metodologia stabileşte principiile și modul de determinare a preţurilor reglementate pentru energia electrică furnizată de furnizorul central, procedura şi modul de ajustare a prețurilor reglementate pentru energia electrică furnizată de furnizorul central, la baza cărora sunt puse principiile promovării utilizării energiei electrice produse din surse regenerabile de energie şi a energiei electrice produse în regim de cogenerare, garantarea procurării energiei electrice produse de producătorii eligibili care produc energie electrică din surse regenerabile de energie, precum şi a energiei electrice produse de centralele electrice de termoficare urbane, desfășurarea activității eficiente a furnizorului central și asigurarea transparenţei în procesul de reglementare a prețurilor la energia electrică produsă.
C: Aţi avut o prioritate absolută în acest prim an de mandat?
T.C.: În calitate de manager, prioritatea zero pentru mine a fost și rămâne consumatorul final. Din păcate, în ultimii ani ANRE este percepută ca o instituție care face doar majorări ale tarifelor, iar cetățenii nu cunosc adevărata menire a Agenției. Informarea opiniei publice este foarte importantă pentru construirea unei percepții corecte despre funcțiile și competențele ANRE. Astfel, sprijinul mijloacelor de informare în masă este important pentru atingerea acestui scop, de aceea, una din acțiuni este activitatea de informare pe care dorim să o dezvoltăm, intensificarea colaborării și a dialogului constructiv cu asociațiile de protecție a consumatorilor și alte părți interesate, a comunicării cu reprezentanții mass-media și a diseminării informației.
De asemenea, am preluat și continuat obiectivele punctate în foaia de parcurs pentru liberalizarea deplină a piețelor de energie electrică și de gaze naturale în corespundere cu bunele practici internaționale, care prevede elaborarea și implementarea a peste 70 de acte de reglementare noi sau revizuite.
C: Ce priorităţi aveţi stabilite pentru perioada rămasă a mandatului Dvs. de Director general al ANRE?
T.C.: Domeniile pe care le gestionez necesită perfecționare non-stop, de aceea transparența în activitate, îmbunătățirea eficienței întreprinderilor reglementate, prestarea serviciilor de calitate consumatorilor în conformitate cu cerințele legilor speciale în care au fost transpuse prevederile directivelor Uniunii Europene sunt mereu pe masa mea de lucru.
Cum am mai spus, pentru mine este foarte important ca oamenii să achite tarife justificate, care vor include doar costurile strict necesare pentru activitatea eficientă a titularilor de licență.
De asemenea, e importantă soluţionarea problemelor care apar în relațiile dintre consumatori și titularii de licențe în termen cât mai restrâns.
Nu mai puţin importantă e şi efectuarea investițiilor eficiente în sectoarele reglementate care vor duce la îmbunătățirea calității serviciilor prestate, reducerea pierderilor și a cheltuielilor titularilor de licențe, care se includ în tarifele reglementate.
C: Ce planuri aveţi pentru 2018?
T.C.: În acest an vom avea o nouă structură, iar familia ANRE se va mări – practic numărul de angajați va fi triplat. Aici vreau să menționez că Agenția va prelua atribuțiile organului supravegherii energetice de stat, desigur că această schimbare va fi ceva nou, ținând cont că angajații ANRE vor lucra și în teritoriu. Vom continua elaborarea actelor de reglementare în scopul pregătirii condițiilor necesare pentru promovarea competiției și liberalizării pieței de energie electrică și de gaze naturale, inclusiv a regulilor pieței energiei electrice și a gazelor naturale. De asemenea, ne vom axa pe activitatea sectorului termo-energetic, inclusiv aprobarea metodologiei de calculare a tarifelor reglementate în sectorul dat.
Cristina Pendea