[ X ]
(INTERVIU) Trans-Oil, despre incidentul din Portul Giurgiulești și decizia de dezasamblare a silozurilor rămase
18 Ianuarie

Incendiul din Portul Giurgiulești din data de 16 ianuarie 2023 a produs multe discuții (chiar și teorii conspiraționiste). Într-un interviu acordat pentru OFICIAL.md, Vitalie Butnaru, manager financiar al Trans-Oil, a venit cu o serie de explicații și precizări în privința acestui incident. 

Oficial: În primul rând, cui aparțin silozurile verticale pentru păstrarea șrotului de floarea-soarelui din portul Giurgiulesti – portului, statului Republica Moldova sau companiei Trans-Oil Group?

Vitalie Butnaru: Silozurile verticale de păstrare a șrotului de floarea-soarelui sunt proprietatea uzinei de ulei Dabune Oil Company SRL – subsidiara Grupului Trans-Oil. Aceste silozuri au fost construite pe terenul de 7.6 ha închiriat de către Grupul Trans-Oil în Portul Giurgiulești și fac parte din infrastructura Danube Oil Company SRL.

Statul Republica Moldova, precum și operatorul Portului Giurgiulești – Danube Logistics SRL – nu au nicio tangență cu dreptul de proprietate asupra acestor silozuri, nu au suportat cheltuieli de construcție a acestora și, desigur, nu vor despăgubi Grupul Trans-Oil pentru consecințele incendiului și daunele financiare produse (precum au speculat unii, fără vreun temei juridic).

O.: Cât a costat Grupul Trans-Oil ridicarea acestor silozuri?

V.B.: Costul de construcție al elevatorului (cu 6 silozuri) de păstrare a șrotului de floarea-soarelui a constituit aproximativ 900 mii de dolari SUA.

O.: Care este capacitatea silozurilor verticale? Ce înălțime au?

V.B.: Silozurile au o înălțime de 33 metri și o capacitate totală de păstrare de 4 800 tone de șrot de floarea-soarelui.

O.: Silozurile sunt asigurate?

V.B.: Da, silozurile de păstrare a șrotului sunt asigurate printr-o companie internațională de asigurare. Plata despăgubirilor către Grupul Trans-Oil va depinde, însă, de raportul final privind cauzele producerii incidentului.

O.: Nu este primul incident în legătură cu aceste silozuri. În septembrie 2022 două din silozuri s-au prăbușit. Care a fost cauza prăbușirii atunci?

V.B.: Investigația incidentului din 15 septembrie 2022, când 2 silozuri din 6 s-au prăbușit, încă nu a fost finalizată.

Nu există o cauză unică a evenimentelor întâmplate pe data de 15 septembrie 2022. La moment, unele expertize sunt încă în derulare.

Cauza principală, din păcate, este factorul uman și unele erori comise la etapele de proiectare, producere a materialelor de construcție și execuție a lucrărilor de asamblare.

Cu părere de rău, lipsa cadrelor profesioniste și exodul profesioniștilor aproape din toate domeniile  economiei naționale pot contribui la producerea unor erori mici în lanț, care pot duce către un rezultat final nedorit și costisitor.

O.: Pe rețelele sociale se vorbește despre un sabotaj sau chiar diversiune…

V.B.: Nu este nici sabotaj, nici diversiune. Ambele incidente au la bază o combinație de cauze, ce țin mai mult de parametri tehnici.

– În raportul IGSU se zice că primul incendiu a fost înregistrat în decembrie 2022.

– De fapt, nu este vorba de un incediu, ci de o mocnire a șrotului din cauza autoîncălzirii acestuia.

Șrotul și macucul de-floarea soarelui se auto-încălzesc și pot produce chiar și autoincendierea. Auto-încălzirea și autoincendierea se produc din cauza unui cumul de factori:

  1. Conținut sporit de ulei neoxidat în șrot/macuc. Macucul se deosebește de șrot prin faptul că conține o fracție de ulei de 8-12%, în comparație cu 2-3% în cazul șrotului. Uzina de ulei din Portul Giurgiulești produce ulei presat (fără utilizarea gazului hexan), și ca produs rizidual se obține macuc – bogat în uleiuri și proteine. Macucul, însă, este mai periculos în păstrare.

Alte două uzine de ulei ale Grupului Trans-Oil (Floarea Soarelui SA din Bălți și Trans Oil Refinery SRL din Ceadîr-Lunga) produc ulei de extracție și șrot cu un conținut minim de ulei.

  1. Conținutul sporit de ulei în macuc produce un proces de oxidare. În acest caz, dioxidul de carbon elimină oxigenul din macuc și provoacă încălzirea macucului până la temperaturi de 90-100 grade Celsius. E același efect pe care o are dioxidul de carbon în procesul de încălzire globală.

În noiembrie și decembrie 2022, echipele IGSU al raionului Cahul (Republica Moldova), în parteneriat cu echipa tehnică a uzinei de ulei Danube Oil Company SRL, au localizat mocnirea și au oprit procesul de încălzire al macucului. A fost pompat azot prin componentele adiacente silozurilor pentru a răci macucul.

Pentru a elucida cauzele mocnirii macucului, pe 5 ianuarie 2023 o comisie formată din 44 de reprezentanți ai IGSU, AST, Consiliul Raional Cahul, Autoritățile Publice Locale, Reprezentant al Guvernului Republicii Moldova în Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), Inspectoratul de Poliție, SA Drumuri Cahul, Apă-Canal Cahul, Centrul de Sănătate Publică Cahul, Direcția Regională Sud a Poliției de Frontieră a MAI, SA PAT-8, Direcția Inspecția pentru Protecția Mediului, Direcția Generală Învățământ și Brigada 3 Infanterie Moto “Dacia” Cahul a efectuat o vizită la uzina de ulei Danube Oil Company SRL.

Comisia a inspectat silozurile de păstrare a șrotului, dar și teritoriul uzinei. A urmat o ședință comună a Comisiei și a conducerii uzinei, prin care s-a construit un dialog productiv și au fost coordonați următorii pași.

O.: Între timp însă s-a produs incendiul din silozul nr 5.

V.B: În data de 16 ianuarie 2023, la ora 6:49 a izbucnit un incendiu în silozul nr. 5. Grație reacției prompte și profesioniste a echipei tehnice a uzinei și echipajelor IGSU, incendiul a fost localizat în scurt timp.

Profesionalismul echipei IGSU Cahul este de apreciat. Aducem sincere mulțumiri pompierilor care au stins incendiul în câteva ore și nu au permis distrugerea silozurile adiacente. Nu au fost înregistrate victime ca urmare a incendiului.

O.: Pe rețelele sociale au fost comentarii că aceste incidente au blocat exportul mărfurilor spre /din sudul Republicii Moldova.

V.B.: Tranzitul cerealelor, combustibilului și a altor mărfuri pe calea ferată adiacentă uzinei nu a fost blocat – fapt confirmat de operatorul Portului Giurgiulești – Danube Logistics SRL – în comunicatul emis în data de 16 ianuarie 2023.

O.: De ce ați decis să demolați silozurile rămase? Nu poate fi găsită o soluție tehnică?

V.B.: Soluția tehnică este dezasamblarea silozurilor rămase. Conducerea Grupului Trans-Oil a luat această decizie conștient, pentru a elimina orice risc pentru infrastructura existentă în Portul Giurgiulești. Decizia Grupului Trans-Oil urmărește să înlăture orice risc de prăbușiri necontrolate sau incendii.

Deși această soluție este cea mai costisitoare pentru Trans-Oil, Grupul Trans-Oil își va asuma aceste costuri pentru o soluție optimă, respectând interesele locuitorilor satului Giurgiulești, ale partenerilor, dar și ale angajaților uzinei.

Lucrările de dezasamblare vor fi efectuate de compania ucraineană Alprom, specializată în construcții de structuri înalte. IGSU al Republicii Moldova va efectua supravegherea continuă și controlul asupra lucrărilor de dezasamblare.

Lucrările de dezasamblare controlată au început din data de 17 ianuarie 2023 și vor dura pe parcursul câtorva săptămâni.

Aceste lucrări nu vor afecta infrastructura căilor ferate și tranzitul de mărfuri pe linia de cale ferată adiacentă silozurilor de păstrare verticală a șrotului. Lucrările de demolare controlată nu vor afecta activitatea operatorilor din Portul Giurgiulești.

O.: În comunicat ziceți că veți construi silozuri noi, în locul celor demolate. Vor fi identice?

V.B.: Conducerea Grupului Trans-Oil a încheiat un acord cu o companie din Ucraina pentru construcția noilor silozuri pentru păstrarea macucului.

Silozurile noi nu vor fi construcții metalice similare celor existente, dar sigure și destinate în special pentru păstrarea macucului Proiectul va fi revizuit și vor fi construite silozuri cu capacități de păstrare mai mici, care vor asigura controlul regimului termic al macucului pe interiorul silozurilor. Aceste silozuri vor avea un regim de înălțime mult mai jos decât cel existent și vor fi mult mai sigure.

O.: În afara silozurilor verticale de păstrare a șrotului ce urmează să fie demolate controlat, mai există astăzi alte capacități de păstrare a șrotului/macucului în Portul Giurgiulești?

V.B.: În portul Giurgiulesti funcționează un depozit pentru șrot al Grupului Trans-Oil – cel care se află în gestiunea companiei Trans Cargo Terminal SRL, cu o capacitate de 4 000 tone. Uzina Danube Oil Company folosește, la moment, acel depozit (flat warehouse), care asigura o răcire rapidă și păstrare sigură a șrotului, dar și a macucului.

Inapoi la arhiva noutaților