În cadrul unui interviu pentru CURENTUL, directorul general al Agenției Servicii Publice, Sergiu Railean, a vorbit despre implementarea „ghișeului unic”, cum decurge procesul de reorganizare a serviciilor publice, cât de curând vor putea cetățenii să acceseze serviciile fără prezentarea vreunui certificate, dar și despre multe alte aspect importante.
CURENTUL: Dle Railean, din iulie 2017 dețineți funcția de director al Agenției Servicii Publice. Ce ați reușit să realizați în cele aproape cinci luni de mandat?
Sergiu Railean: Anul 2017 a fost un an al reformelor în Republica Moldova, iar crearea Agenției Servicii Publice este parte a Reformei serviciilor publice. În urma reorganizării, am reușit să optimizăm și să integrăm într-o structură complexă mai multe entități prestatoare de servicii din diferite domenii.
În primul rând, au fost modificate mai multe acte legislative, după care am simplificat procedurile și pachetele de documente în ceea ce privește prestarea serviciilor din sfera de competență a Agenției. În octombrie 2017, Guvernul a aprobat modificările la Regulamentul nr.125, privind eliberarea actelor de identitate și evidența locuitorilor Republicii Moldova. Cetățenii nu mai prezintă acum la perfectarea actelor de identitate documentele de stare civilă ce se regăsesc în Registrul de stat al populației. În prezent, lucrăm în acest sens și asupra altor domenii din competența Agenției, astfel încât cetățenii să se poată adresa la noi doar cu buletinul de identitate.
Odată ce am finalizat etapa de reorganizare, ne-am concentrat forțele asupra proiectului privind deschiderea centrelor multifuncționale, care vor presta servicii publice după principiul „ghișeului unic”. Cu un plan bine pus la punct am început să căutăm spații pentru aceste oficii. După cum deja cunoașteți, primul Centru Multifuncțional l-am deschis la începutul lunii decembrie 2017, în municipiul Strășeni. Este un oficiu modern, unde cetățenii pot accesa aproximativ 1000 de servicii publice din domeniile de competență ale celor cinci entități reorganizate.
C: Ați venit la conducerea unei structuri recent create și foarte complexe. A fost dificil să faceți această structură funcțională? Sunteți mulțumit de serviciile prestate de structurile ce fac parte din Agenție?
S.R.: Structura Agenției Servicii Publice este una complexă și formarea acesteia implică aparatul central și subdiviziunile teritoriale din toată țara. Astfel, procesul de reformă implică transformări, inclusiv la nivel regional.
Ce ține de serviciile prestate de ASP, sigur că mereu este loc de mai bine. Însă noi muncim zi de zi pentru a presta servicii publice la cel mai înalt nivel și în condiții decente. Iar odată cu lansarea primului Centru Multifuncţional, ne-am propus să venim cu o altă abordare a modului de acordare a serviciilor, una îndreptată către cetăţean.
C: La momentul investirii dumneavoastră în funcție, Pavel Filip a declarat că „Obiectivul pe care trebuie să tindeți este ca până în 2020 cetățenii să nu fie nevoiți să prezinte niciun fel de certificate, ci doar buletinul de identitate”. Cum intenționați să atingeți această țintă?
S.R.: Am menționat deja că lucrăm asupra simplificării proceselor operaționale de prestare a serviciilor publice. Acolo unde putem să venim cu modificări legislative o facem. De ce să solicităm cetățenilor informații care se regăsesc în registrele de stat, aflate în gestiunea noastră. Să vă aduc un exemplu: până acum, la momentul căsătoriei, tânăra doamnă care-şi lua numele soţului, avea de mers la organul de stare civilă pentru depunerea cererii de înregistrare a căsătoriei şi eventual, ridicarea certificatului, la subdiviziunile teritoriale ale Departamentului acte de identitate ale Î.S. „CRIS „Registru” pentru perfectarea buletinului şi a paşaportului, în cazul în care deţinea un permis de conducere – şi la subdiviziunile teritoriale de documentare şi calificare a conducătorilor auto ale Î.S. „CRIS „Registru” pentru perfectarea unui nou permis de conducere, iar în cazul în care tânăra gestiona o afacere, urma să facă asemenea vizite şi la Camera Înregistrării de Stat, dar şi la Camera de Licenţiere. La fiecare dintre autorităţi, câte o vizită minim. Acest exerciţiu presupunea mult efort, răbdare, timp şi bani.
Implementarea conceptului de ghișeu unic permite în acest caz efectuarea unei singure vizite, cu un singur document, în cadrul căreia sunt solicitate mai multe servicii. Prin intermediul ghișeului unic, procedurile de depunere a cererilor sunt simplificate, în primul rând datorită modului de organizare şi gestionare a fluxului de persoane, iar în al doilea rând, datorită optimizării proceselor de prelucrare a comenzilor, care sunt asigurate pe interior.
C: Agenția înglobează 5 structuri de stat (Î.S. „CRIS ”Registru”, Camera de Licenţiere din subordinea Ministerului Economiei, Camera Înregistrării de Stat, ÎS Cadastru şi Serviciul Stare Civilă din subordinea Ministerului Justiţiei). Ce s-a schimbat, la modul practic, după ce aceste întreprinderi au devenit parte a noii instituții? Cum resimt cetățenii noua schimbare?
S.R.: În prima fază, a fost creată organigrama instituției, iar unele subdiviziuni au fost comasate. De exemplu, dacă anterior fiecare entitate avea câte o direcție juridică și una economică, în prezent avem doar câte una.
Cert este că nu toți cetățenii au înțeles în ce constă această reformă. Mulți încă mai spun că merg la Cadastru, la Starea Civilă sau Registru. Lucrurile se vor schimba odată cu deschiderea tuturor centrelor multifuncționale, unde cetățenii vor avea acces la servicii de calitate, doar cu buletinul. Până atunci noi informăm populația despre reforma serviciilor publice, explicăm cum a fost creată Agenția, unde pot găsi serviciile care îi interesează. Totodată, a fost lansat site-ul instituției www.asp.gov.md, unde cei interesați pot găsi mai multe informații, iar la finele anului trecut a fost deschisă și o pagină oficială a ASP pe rețeaua de socializare facebook.
C: Totuși, rândurile continuă să fie mari, de exemplu la Cadastru. Când cetățenii se vor putea bucura de mai multe servicii electronice, pentru a nu fi nevoiți să stea ore-n rând?
S.R.: Agenția Servicii Publice planifică trecerea treptată la deservirea electronică a populației. În prezent, o bună parte a serviciilor noastre pot fi accesate online. De asemenea, ne propunem ca în următorii doi ani să digitalizăm toate serviciile noastre la prestarea cărora nu este nevoie de prezența fizică a cetățeanului.
C: Unul din argumentele invocate de autorități, privind fuzionarea celor cinci entități este optimizarea personalului. Numărul de angajați din cele cinci întreprinderi la momentul comasării alcătuia circa 4000 de angajați. Care este acum?
S.R.: Da așa este, după reorganizare au avut loc reduceri de personal, iar în prezent în cadrul Agenției activează circa 3 000 de angajați.
C: Tot la capitolul de resurse umane, vorbim despre specialişti care activează deja în instituţii cu profil specific şi care îşi îndeplinesc obligaţiile în serviciul public ani de zile. În contextual reorganizării, se înțelege de la sine că problema reprofilării cadrelor devine un lucru iminent. Ce se va întâmpla sau deja s-a întâmplat cu acei funcționari, care sunt imposibil de readaptat îndată?
S.R.: Desigur, în contextul reorganizării un accent deosebit se pune pe instruirea și calificarea personalului. Acordarea serviciilor la ghișeul unic necesită elaborarea de noi programe de instruire pe care le vor urma toți angajații ASP.
C: Ce buget are alocat Agenția în 2017? Dar pentru 2018? Este suficient pentru a acoperi toate necesitățile?
S.R.: Bugetul de venituri al Agenției pentru anul 2017 (perioada septembrie-decembrie) a constituit 367,9 milioane lei. Pentru acest an preconizăm venituri de 1 126,9 milioane lei. Banii vor fi direcționați pentru acoperirea necesităților planificate pentru anul curent.
C: Ce nou la capitolul acte se va întâmpla în 2018, care ar trebui să-i intereseze pe cetățenii Republicii Moldova?
S.R.: Anul acesta vom continua acțiunile de perfecționare a documentelor eliberate de Agenție. Astfel, din 5 februarie vom elibera pașapoarte biometrice de tip nou, iar din 1 martie 2018 va fi pus în aplicare certificatul de înmatriculare de model nou pentru vehicule. Totodată, este elaborat și se află la etapa de aprobare proiectul Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.273-XIII din 09.11.1994 privind actele de identitate din sistemul național de pașapoarte, ce prevede extinderea termenului de valabilitate al pașaportului cetățeanului Republicii Moldova de la 7 la 10 ani pentru persoanele cu vârsta peste 16 ani și excluderea mențiunii privind grupa sangvină din buletinul de identitate și din pașaport. De asemenea, vor fi lansate și alte inițiative în domeniul sistemului național de pașapoarte, al actelor permisive și al documentelor de înregistrare.
C: Apropo, tarifele la diferite servicii vor fi majorate în 2018? Sau poate diminuate?
S.R.: Principalul pilon al reformării serviciilor publice pornește de la premiza că un serviciu public nu este creat în scopul generării profitului pentru prestatorul serviciului. Astfel, tariful serviciului public urmează a fi setat în așa fel încât să acopere toate cheltuielile directe și indirecte aferente prestării serviciului public. În acest context, în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.314 din 22 mai 2017, a fost elaborat și prezentat Guvernului setul de documente, ce ține de aprobarea unei Metodologii de calculare a tarifelor la serviciile prestate de Agenție. După aprobarea Metodologiei vor fi inițiate lucrările de actualizare a costurilor aferente serviciilor publice și vor fi revizuite tarifele. Până atunci tarifele rămân neschimbate.
C: Școlile auto, la fel, se află în subordinea Agenției. În acest context, ce arată ultimele informații? Se mai plătește pentru examene sau nu, căci neoficial se vehiculează o taxă de circa 500 euro? Cum luptați cu corupția din sistem?
S.R.: Școlile auto nu sunt în subordinea Agenției Servicii Publice ci în subordinea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Agenția Servicii Publice dispune de un mecanism de prevenire și combatere a corupției la acest capitol. În cadrul instituției există o subdiviziune care monitorizează procesul de examinare a conducătorilor auto. Prin urmare, din august 2016 şi până în prezent în urma monitorizării video a procesului de examinare au fost anulate aproape 50 de permise, pe motivul fraudării de către examinatori a examenului de obţinere a permisului de conducere. Cei implicaţi în comiterea fraudelor respective au fost concediaţi, iar 11 angajați au fost sancționați pentru atitudine iresponsabilă faţă de obligaţiunile de serviciu în procesul de examinare. Cât priveşte proba practică a examenului de obţinere a permisului de conducere, din 45 de autovehiculele de examinare 44 sunt dotate cu sistem video.
C: Dle Railean, dețineți o experiență vastă în domeniul public, totuși se cunosc puține despre dvs. în afara funcțiilor pe care le-ați deținut. Oferiți-ne mai multe detalii…
S.R.: Sunt căsătorit. Am un copil și acord o mare atenție familiei.
C: Ce planuri aveți pentru 2018 în calitate de director al ASP?
S.R.: Conform planului de activitate al Agenției, anul acesta urmează să deschidem 37 de centre multifuncționale. De asemenea, este planificată implementarea mai multor sisteme informaționale automatizate în ceea ce privește managementul actelor și documentelor electronice, înregistrarea actelor de stare civilă, dar și a bunurilor imobile și drepturilor asupra lor. Tot în 2018 ne propunem să realizăm integrarea serviciilor neautomatizate din domeniile înmatriculării transportului, calificării conducătorilor auto și evidenței populației cu serviciul guvernamental de plăți electronice, etc..
C: Cariera dumneavoastră profesională este strâns legată de numele dlui Pavel Filip. Conlucrați deja de mai bine de 9 ani, încă de pe vremea când erați director financiar la Tutun-CTC, iar Pavel Filip ocupa postul de director general. Acum sunteți directorul unei instituții patronate de guvernul Filip. Acest fapt este o simplă coincidență sau totuși există o condiționalitate? Ce rol a jucat parteneriatul de durată cu Pavel Filip, în câștigul acestui post?
SR: În primul rând trebuie să precizez că am fost numit în funcție în baza unui concurs public. Cred că aici a jucat un rol important experiența mea profesională. În cadrul echipei guvernamentale, indiferent de funcția ocupată, depun toate eforturile posibile pentru a contribui la dezvoltarea țării și îmbunătățirea calității vieții oamenilor, inclusiv prin prisma Reformei serviciilor publice.
C: Vă mulțumim!
Dumitru Garcaliuc