[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Sergiu Pîslaru: Suntem o vinărie de familie cu aspirații mari
22 Februarie

Interviu cu Sergiu Pîslaru, Director al fabricii de vin „Sălcuţa” pentru Almanah Politic 2019

Dle director cum a fost anul 2019 pentru domeniul în care activaţi?

A fost unul productiv şi promiţător, în care am reuşit să ne atingem scopurile – atât pe planul producerii, cât şi pe cel al vânzărilor. Am continuat investiţiile în facilităţile noastre, ceea ce este un obiectiv al nostru de lungă durată. Din experienţa acumulată în urma tratativelor cu potenţialii clienţi de peste hotare, am realizat că este nevoie să punem accent pe mai mulţi factori ce asigură calitatea înaltă a vinurilor. Din perspectiva noastră, suntem o vinărie reprezentativă a ţării şi, respectiv, vorbim şi de un efort dublu în a aduce consumatorilor locali, cât şi celor internaţionali vinuri-etalon ale teritoriului nostru.

Ce a adus nou anul pentru compania pe care o conduceţi?

Fiind într-o continuă evoluţie şi având scopul să ne extindem cât mai mult pe piaţa globală, ne-am bucurat de mai multe contracte încheiate pe pieţele noastre ţintă. Ne-am bucurat de o recunoaştere a calităţii înalte a vinurilor noastre, apreciere ce a venit de la clienţi, dar şi de la experţii internaţionali, pe care i-am găzduit la vinărie.

Nu în ultimul rând, aş vrea să menţionez că am lansat cu succes vinuri din soiurile autohtone Viorica şi Alb de Oniţcani, dar şi o ediţie limitată de vinuri din soiuri recunoscute, toate fiind rezultatul unui efort comun al celor mai dedicaţi lucrători.

Care este consumatorul-ţintă spre care vă orientaţi?

Fiind una dintre cele mai mari vinării, cu un portofoliu extins de peste 25 de vinuri unice din multitudinea de soiuri plantate în viile proprii, acoperim mai multe segmente de consumatori. Urmând principiul de raport preţ-calitate, avem vinuri de soi la preţ accesibil, îndreptat în special pentru mileniali, dar şi pentru iubitorii de vin de soi (aici vorbim atât de soiuri indigene, cât şi internaţionale). Mai mult decât atât, avem vinuri de cupaj după reţete incomparabile premium, orientate spre doritorii de a descoperi vinuri deosebite, dar şi spre cunoscătorii de vin care îşi doresc să-şi extindă spectrul de cunoştinţe în ceea ce ţine de vinuri de înaltă calitate.

Ce vinuri se bucură de mai mare succes în Moldova?

Observăm că în zilele noastre, consumatorii din Moldova devin tot mai educaţi în ceea ce priveşte alegerea şi consumul vinului de calitate. Vinurile din soiurile cunoscute se bucură de loialitatea consumatorilor, dar şi vinurile din soi autohton au ajuns în lista preferinţelor, fapt ce ne bucură enorm. Aş mai adăuga că vinurile de cupaj reprezintă la fel un produs apreciat şi consumat la noi în ţară, în special – cele roşii. În general, observăm o creştere în preferinţe orientate spre vinurile seci, preponderent cele roşii, însă rămâne încă un factor ce ţine de diferite tipuri de vin ce sunt consumate la sezon.

Ce loc ocupă exporturile în business-ul Dvs.?

Încă de la înfiinţare, cu mândrie am fost în topul vinăriilor reprezentative exportatoare de vinuri, respectiv exporturile au un aport crucial în afacerea noastră. Cu toate că am avut provocări de-a lungul anilor – mai ales cele două embargo-uri şi percepţia pe pieţele din Vest precum că vinurile din Moldova nu sunt de o calitate înaltă, astăzi am ajuns să fim recunoscuţi şi peste ocean. Vedem o creştere în ceea ce ţine de exportul de vin îmbuteliat, fapt ce reprezintă un început îmbucurător, noi, ca industrie, având obiectivul să ajungem ca minim 70% din vinul produs să fie exportat în sticlă.

Ce ar trebui să facă statul pentru a asigura o susţinere adecvată domeniului în care activaţi?

Sectorul vitivinicol este unul important şi strategic, de aceea ar trebui să fie o conlucrare permanentă între stat şi sector. În primul rând, consider implicarea Ministerului Afacerilor Externe ca fiind una crucială în facilitarea expansiunii spre pieţile-ţintă. Aici la fel vorbim şi de implicarea ambasadorilor noştri de peste hotare în promovarea sectorului, continuarea acordurilor de asociere şi semnarea unor noi acorduri cu ţările de peste ocean.

Un alt aspect important ţine de atragerea fondurilor internaţionale cu scopul de a dezvolta infrastructura, în urma căreia vom avea un agro-turism mai dezvoltat. Turiştii vor fi mai atraşi de Republica Moldova, având posibilitatea de a se deplasa mai uşor prin ţară.

La fel de importantă este şi continuarea susţinerii din partea statului în baza modelului de conlucrare existent – Oficiul Naţional al Viei şi Vinului. Încep să apară rezultate, inclusiv în ceea ce ţine de calitatea vinurilor, dar şi de promovarea şi întărirea brand-ului de ţară „Wine of Moldova”.

Ce puteţi spune despre concurenţa pe piaţa vinicolă din RM?

Concurenţa pe piaţa vinicolă din ţară a evoluat, luând în considerare faptul că în ultimii ani numărul producătorilor de vin a fost în creştere, ajungând la peste 200 de vinării mari, medii şi mici. Însă, vorbim despre o concurenţă sănătoasă, avem vinificatori talentaţi, vinării care cu succes lucrează asupra creării unor vinuri unice şi unei promovări frumoase şi active. Acest fapt denotă că suntem un popor unit, unde atât consumatorul, cât şi producătorul realizează că industria aceasta este una importantă, este o tradiţie de decenii şi, respectiv, vedem un raport cerere-ofertă cât de cât echilibrat.

Ce planuri de viitor aveţi?

Noi suntem o vinărie de familie cu aspiraţii mari. Dorim să continuăm lucrul asupra calităţii vinului, facilităţilor de producere şi de turism. Urmează să punem accent pe soiurile autohtone, noi deja începând extinderea de plantaţii în viile noastre. Continuăm investiţiile în producere, fapt ce va asigura calitatea vinului pe care îl producem, investiţiile în cadrele noastre, care urmează să capete mai multe cunoştinţe în domeniu. Aspirăm să obţinem o eficienţă a energiei, apei şi deşeurilor, cu scopul de a demonstra grija noastră faţă de mediu. Şi nu în ultimul rând, urmează să pregătim facilităţile noastre turistice pentru ca turiştii din ţară şi cei străini să fie bineveniţi la crama noastră, într-un format educativ, informativ şi memorabil.

Almanah Politic 2019

Inapoi la arhiva noutaților