Sergiu Ciobanu, directorul Consiliului de Administrare al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică a Republicii Moldova (ANRE) într-un interviu acordat portalului CURENTUL a vorbit despre activitățile pe care a reușit ANRE să le realizeze de-a lungul anului 2016, care este probabilitatea ca în anul 2017 tarifele la energia electrică și la gazele naturale să crească și, desigur, despre obiectivele pe care și le propune ANRE pentru noul an.
CURENTUL: Domnule Ciobanu, anul 2016 se apropie de final. Planurile stabilite pentru acesta ați reușit să le realizați? Ce se află în proces de implementare?
Sergiu Ciobanu: Pentru echipa ANRE, obiectivul principal al anului 2016 a fost elaborarea mecanismelor de implementare a prevederilor noilor legi cu privire la energia electrică și la gazele naturale, în vigoare din luna mai, 2016, legi care urmăresc liberalizarea deplină a piețelor respective în corespundere cu pachetul energetic european III. În acest scop, ANRE a aprobat, în iulie curent, un nou program de reglementări pentru perioada 2016 – 2018 care reprezintă o foaie de parcurs pentru implementarea legilor nominalizate și armonizarea actelor de reglementare naționale în domeniul energetic cu normele Uniunii Europene (UE). Acest program prevede elaborarea și aplicarea a peste 60 de acte de reglementare noi și acte revizuite. Până în prezent, ANRE a aprobat câteva acte de reglementare noi, dar cea mai mare parte a acestei activități urmează a fi efectuată în anul 2017.
Un alt element nou în activitatea desfășurată de ANRE, în anul 2016 îl constituie elaborarea și aplicarea, cu începere din 31 mai 2016, a unui nou mecanism de stabilire a prețurilor de comercializare cu amănuntul la produsele petroliere principale. Acest mecanism se conține în Metodologia de formare și aplicare a prețurilor la produsele petroliere, aprobată de ANRE în conformitate cu modificările și completările operate în Legea privind piața produselor petroliere, și prevede o corelare directă a prețurilor de comercializare cu amănuntul a benzinei și motorinei pe piața internă cu evoluția cotațiilor bursiere regionale și internaționale la aceste produse.
C: Apropo, cum calculează ANRE tarifele plafon la produsele petroliere? Mecanismul respectiv a dus la o mai bună reglementare a pieței petroliere?
S. C.: Dacă vă aduceți aminte până nu demult orice modificare a prețurilor la carburanți stârnea neapărat nemulțumiri din partea consumatorilor. De cele mai multe ori, acestea erau generate de neîncrederea oamenilor în corectitudinea cifrelor afișate de operatori la stațiile PECO. După aproape șase luni de la punerea în aplicare a noului mecanism de stabilire a prețurilor de comercializare cu amănuntul a benzinei și motorinei, consumatorii s-au deprins, în mare parte datorită transparenței în activitatea ANRE, cu această practică . Deja toată lumea cunoaște că odată la două săptămâni ANRE calculează, în funcție de evoluția cotațiilor Platts, prețurile plafon de comercializare cu amănuntul a benzinei și motorinei și le publică pe pagina sa web, după care fiecare operator stabilește și face publice, reieșind din prețurile plafon, prețurile de comercializare a produselor respective.
Noul mecanism de formare a prețurilor are la bază patru componente principale: cotațiile medii Platts pentru benzină și motorină; costurile de tranzacționare aferente operațiunii de import, inclusiv costurile de transport și de asigurare; cota accizelor și cota taxei pe valoarea adăugată, aplicate în conformitate cu Codul Fiscal al Republicii Moldova și marja comercială specifică stabilită de ANRE pentru toți operatorii din sector. Această marjă constituie 3,16 lei pentru un litru de benzină sau motorină, ceea ce înseamnă că operatorii au libertatea de a asigura, în limita marjei menționate, transportarea, depozitarea, comercializarea, salarizarea angajaților și profitul companiei respective. ANRE consideră că aplicarea acestui mecanism contribuie la stimularea concurenței între operatorii de pe piață, la sporirea eficienței activității acestora și eliminarea practicilor abuzive de formare a prețurilor la carburanți.
C: Un subiect sensibil ține de tarifele la energie electrică și gazele naturale. La ce să ne așteptăm în anul 2017?
S. C.: La moment, este prematur să spunem când vom proceda la ajustarea tarifelor la energia electrică și la gazele naturale pentru anul 2017. Potrivit metodologiilor tarifare, la începutul fiecărui an operatorii de rețea și furnizorii de resurse energetice la tarife reglementate prezintă ANRE calculele tarifelor pentru anul ce urmează, calcule care se efectuează în conformitate cu metodologiile corespunzătoare. ANRE examinează materialele prezentate și, în cazul constatării existenței motivelor argumentate de modificare a tarifelor, procedează la actualizarea acestora.
C: Aveți la moment înregistrate solicitări de majorare a tarifelor la energia electrică sau gaze naturale?
S. C: Deocamdată, la ANRE nu au parvenit solicitări de majorare a tarifelor la energia electrică și la gazele naturale.
C: Care de fapt sunt competențele ANRE la stabilirea tarifelor?
S. C.: Conform legislației în vigoare, ANRE are atribuția de a stabili și aplica următoarele tarife:
– la gazele naturale (pentru transport, distribuție, inclusiv tarifele diferențiate în funcție de nivelul presiunii în rețelele de gaze naturale, pentru serviciul de furnizare și tarifele finale la gazele naturale furnizate de furnizorul de gaze naturale la tarife reglementate);
– la producerea energiei electrice și energiei termice (de către CET-uri);
– la energia electrică: (pentru serviciul de transport, de distribuție a energiei electrice, inclusiv tarifele diferențiate în funcție de nivelul de tensiune al rețelelor electrice, tarifele reglementate de furnizare a energiei electrice);
– pentru serviciile publice de alimentare cu energie termică prin sistemele centralizate;
– pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare și epurare a apelor uzate.
Legea obligă ANRE să includă în tarif consumurile strict necesare pentru funcționarea sustenabilă a întreprinderilor şi asigurarea consumatorilor cu resurse energetice, inclusiv cheltuielile suportate pentru procurarea din import al acestor resurse. În procesul de stabilire a tarifelor, ANRE nu face altceva decât să respecte norma legală și să aprobe tarife corecte , pe măsură să acopere cheltuielile suportate de furnizori pentru livrarea resurselor energetice către consumatori.
C: Ce întreprinde ANRE pentru a proteja consumatorii?
S.C.: ANRE este abilitată prin lege să protejeze drepturile și interesele legitime ale consumatorilor de resurse energetice. Prin prisma tarifelor, protecția consumatorilor pentru ANRE constă în stabilirea unor tarife corecte, adecvate atât din punct de vedere al reflectării costurilor, cât și al recuperării echitabile a acestora de către fiecare categorie de consumatori. Or, introducerea de către ANRE a tarifelor diferențiate pe categorii de consumatori în funcție de cheltuielile reale aferente livrărilor de resurse energetice pentru fiecare din aceste categorii constituie o premisă pentru diminuarea și excluderea subvențiilor încrucișate între diferite categorii de consumatori.
Din punct de vedere al protecției intereselor legitime ale consumatorilor, ANRE acordă acestora suportul necesar în soluționarea litigiilor apărute în relațiile lor cu operatorii de rețea și furnizorii de resurse energetice. Anual, ANRE examinează în medie peste o mie de petiții și mai bine de 800 de adresări parvenite prin intermediul liniei telefonice verzi 080010800. Specialiştii ANRE oferă solicitanților consultaţii și recomandări cu privire la drepturile consumatorilor, obligaţiile operatorilor de rețea și furnizorilor, calitatea serviciilor, procedura de soluţionare a litigiilor şi la alte probleme semnalate de consumatori. De regulă, toate petițiile întemeiate parvenite la ANRE sunt rezolvate în favoarea consumatorilor.
C: ANRE a obținut statut de observator în Consiliul Reglementatorilor Europeni în domeniul Energiei. Ce înseamnă aceasta pentru R. Moldova?
S.C.: Pornind de la faptul că Consiliul Reglementatorilor Europeni în domeniul Energiei (CEER) este o platformă de cooperare a reglementatorilor din țările Uniunii Europene și din vecinătatea sa, sunt sigur că ANRE va beneficia de experiență și cele mai bune practici europene în reglementarea sectorului energetic, ceea ce ne va ajuta la armonizarea actelor de reglementare cu normele UE în acest domeniu. De asemenea, consider că după aderarea ANRE la această organizație vom avea posibilitatea să participăm mai activ la implementarea conceptului de Uniune Energetică și la promovarea intereselor Republicii Moldova în realizarea acestui proiect.
C: Dle. Ciobanu, dacă e să faceți o evaluare a activității dvs., cum ați aprecia-o?
S.C.: Personal, nu prefer să dau aprecieri activității mele profesionale. Pentru mine contează aprecierile obiective ale colegilor de serviciu, specialiștilor în domeniu. Asemenea evaluări te fac să tragi concluzii și învățăminte care ulterior te ajută să schimbi careva lucruri.
Pe de altă parte, în opinia mea, nu poți fi niciodată satisfăcut pe deplin de rezultatele muncii tale. Întotdeauna există rezerve nefolosite, loc pentru mai bine.
C: Ce planuri aveți în funcția pe care o dețineți pe termen mediu?
S.C.: Prioritatea nr. I al acestui plan este elaborarea și aplicarea cadrului de reglementare necesar pentru crearea și funcționarea interconexiunilor între rețelele electrice și de gaze naturale ale țării noastre cu cele din România, care vor asigura integrarea R. Moldova în sistemul energetic al Uniunii Europene. Acest exercițiu de importanță primordială pentru ANRE va contribui la diversificarea surselor energetice ale R. Moldova și stimularea liberalizării depline a piețelor autohtone de energie electrică și de gaze naturale, fapt care va aduce beneficii directe tuturor consumatorilor din țară.
Mulțumim!
Anastasia Borta