[ X ]
(INTERVIU) Sergiu Burduja: Principiile care au stat la baza activității noastre sunt onestitatea și siguranța
9 Martie

Interviu cu Sergiu Burduja, Directorul Serviciului Vamal, pentru Almanah Politic 2020

În 2020 Serviciul Vamal a reușit adevărate minuni din punct de vedere al defalcărilor în bugetul de stat. Cum a fost posibil acest lucru?

La început, situația pandemică a influențat negativ încasările la bugetul de stat a veniturilor provenite din importul mărfurilor. Dacă până la declararea stării de urgență naționale s-a constatat o tendință de creștere a veniturilor vamale (+17%) față de anul 2019, în luna aprilie 2020, veniturile au scăzut drastic, fiind atestat un declin de 35% (-697,9 mil. lei) a volumului încasărilor față de perioada analogică a anului 2019.

Treptat, situația s-a normalizat, astfel că, în luna noiembrie 2020, încasările Serviciului Vamal la bugetul de stat au crescut cu circa 5%, comparativ cu luna corespondentă a anului trecut, constituind 2,1 miliarde lei.

Aceste rezultate se datorează colaborării eficiente și oneste între Serviciul Vamal, agenții economici, specialiștii în domeniul vămuirii, transportatorii de mărfuri și alte părți implicate în proces. Totodată, Serviciul Vamal se află în dialog permanent cu mediul de afaceri, organizând sistematic ședințe ale comitetelor consultative, pentru a identifica impedimentele cu care se confruntă operatorii economici în activitatea lor și pentru a interveni cu soluții, acolo unde este posibil.

Sperăm că, până la finele anului 2020, vom ajunge cel puțin la performanțele de anul trecut, când am colectat la bugetul de stat peste 22 miliarde de lei.

De ce principii de bază s-a condus instituția și Dvs. personal în 2020?

Principiile care au stat la baza activității Serviciului Vamal, dar și a activității mele în calitate de director al instituției, sunt onestitatea și siguranța – siguranța oamenilor, a funcționarilor vamali, a cetățenilor!

Care trei evenimente ce au avut loc în 2020, în contextul activității Serviciului Vamal, le considerați cele mai importante?

În acest an au fost pornite lucrările de reconstrucție și modernizare la posturile vamale Leușeni și Giurgiulești, în cadrul unui proiect major de investiții, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Guvernul Republicii Moldova. În scurt timp urmează să înceapă lucrările și la postul vamal Sculeni. Fondurile au fost alocate pentru reabilitarea infrastructurii rutiere, construirea pavilioanelor de control vamal, majorarea numărului pistelor de control etc.

De asemenea, în anul 2020, Serviciul Vamal a finalizat implementarea Proiectului de asistență tehnică cu privire la modernizarea Sistemului Operațional Asycuda World. Acesta reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură informațională internă, iar, odată cu finalizarea tuturor ajustărilor, va deveni posibilă modernizarea întregului sistem informațional din gestiune.

Tot în anul 2020, în pofida pandemiei, instituția a reușit să implementeze, cu sprijinul Programului USAID Reforme Structurale în Moldova, trei proiecte: Punctul de informare pentru comerț extern (parte integrantă a Centrului Unic de Apel), Portalul de Informații Comerciale și noua pagină web a Serviciului Vamal. Toate aceste proiecte sunt menite să îmbunătățească calitatea serviciilor prestate de instituție și să faciliteze comerțul internațional.

Cu ce provocări v-ați confruntat în 2020?

Odată cu evoluția situației de criză din acest an, organul vamal a fost pus în fața unor provocări care trebuiau gestionate în regim de urgență. Indiscutabil, una dintre cele mai mari greutăți pentru noi și pentru transportatorii de mărfuri a fost închiderea mai multor posturi vamale la frontiera cu Ucraina și cu România. Nu a fost decizia noastră să sistăm activitatea acestora, dar a fost o măsură importantă pentru gestionarea fluxului de călători la frontieră și prevenirea răspândirii virusului COVID-19.

Mai mult, din cauza măsurilor restrictive impuse de unele state din Europa, transportatorii de mărfuri erau nevoiți să petreacă zile în șir, în incertitudine, la hotarele dintre țări. Am fost, în tot acest timp, în dialog permanent cu autoritățile altor state, dar și cu agenții economici.

Cum ați califica colaborarea cu alte instituții ale statului în 2020?

Activitatea vamală are un caracter extrem de diversificat şi se încadrează în mecanismul de realizare a multiplelor cerințe a politicii de stat. De aici vine și necesitatea de a colabora cu o mare parte dintre instituții. Suntem mereu în proces de dezvoltare și intensificare a acestei cooperări, prin încheierea acordurilor de colaborare. Afirm cu certitudine că Serviciul Vamal are un dialog interinstituțional foarte bun cu autoritățile statului, precum: Ministerul Afacerilor Interne și toate subdiviziunile acestuia, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Procuratura, Ministerul Economiei, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Serviciul de Informații și Securitate și altele.

Ce loc a ocupat în activitatea Dvs. în 2020 colaborarea externă?

În pofida circumstanțelor nefavorabile, Serviciul Vamal a acordat o atenție prioritară cooperării vamale internaționale și a continuat să dezvolte relațiile de colaborare cu partenerii internaționali.

Evident, condițiile de pandemie au influențat modul de realizare a dialogului internațional. Participarea Serviciului Vamal la diverse platforme de colaborare cu autoritățile vamale de peste hotare, organismele internaționale și alți parteneri externi a fost asigurată, în mare parte, prin folosirea mijloacelor de comunicare virtuală.

În special, cooperarea vamală internațională în 2020 a cuprins relațiile de colaborare ale Serviciului Vamal cu partenerii internaționali, care susțin procesul de modernizare a sistemului vamal național: Organizația Mondială a Vămilor (WCO), instituțiile ONU (UNCTAD, UNECE, IOM ș.a.), instituțiile UE (structurile Comisiei Europene: DG TAXUD, OLAF, EUHLAM, EUBAM etc.), SELEC, OSCE, NATO, Secretariatul CEFTA, OCEMN etc.; SUA (Departamentul de Stat, Departamentul Energiei, USAID ș.a.), China, Germania (GIZ, BAFA) și alți parteneri.

Aducem sincere mulțumiri partenerilor internaționali pentru cooperarea fructuoasă pe parcursul anului 2020 și mizăm pe continuarea colaborării eficiente în 2021.

Ce planuri are Serviciul Vamal pentru perioada imediat următoare?

Ne propunem, în primul rând, să dezvoltăm și să intensificăm relațiile de colaborare cu organismele internaționale, cu autoritățile omoloage ale statelor din regiune, dar și cu autoritățile naționale. Un alt obiectiv este consolidarea capacităților operaționale de prevenire și combatere a fraudelor vamale, fenomen care afectează gradul de colectare a veniturilor bugetare. Mizăm, în continuare, pe o comunicare și conlucrare strânsă cu agenții economici, astfel încât să identificăm impedimentele cu care se confruntă și să analizăm împreună eventuale soluții. De asemenea, vom promova continuu o politică de toleranță zero față de corupție în interiorul instituției și vom înăspri mecanismele de control în acest sens.

Cum credeți că va fi 2021 pentru organul vamal?

Mai întâi de toate, ne dorim să trecem cu bine peste marea provocare a anului 2020 – pandemia. În ceea ce privește activitatea Serviciului Vamal, anul 2021 va fi unul productiv și cu multe proiecte. Una dintre prioritățile noastre este recunoașterea mutuală a Programului AEO între Republica Moldova și țările Uniunii Europene, astfel încât de avantajele statutului AEO să beneficieze și agenții economici din Republica Moldova, care efectuează livrări de mărfuri în spațiul comunitar.

Inapoi la arhiva noutaților