[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU ) Raisa Dogaru, director ANOFM: „În mare parte, decizia privind viitoarea profesie este luată în dependență de tendința sau moda pe piață”
17 Iunie

Alegerea viitoarei profesii e una din cele mai importante decizii din viață și, cu siguranță, una din cele mai dificile. Pentru o mai bună informare a tinerilor din R. Moldova în acest sens, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM cu suportul Organizației Internaționale a Muncii (ILO) a lansat campania „Viitorul îți aparține”. Despre aceasta, dar și perspectivele din domeniu, reporterul CURENTUL a discutat cu directoarea ANFOM, Raisa Dogaru.

C.: De ce a fost necesară lansarea acestei campanii? Cum a apărut ideea?

R.D.: Tinerețea este o perioadă critică în viața majorității oamenilor. În această perioadă oamenii își formulează aspirațiile și țelurile în viață, își caută și își găsesc rolul și responsabilitățile în cadrul societății și se îndreaptă către independența economică. Pentru a caracteriza provocările la angajare specifice tinerilor și pentru a veni în sprijinul guvernanților în proiectarea de instrumente adecvate care să sprijine tranziția tinerilor către muncă, Organizația Internațională a Muncii (ILO) a dezvoltat analiza tranziției de la școală la muncă cu scopul de a  prezenta un tablou mult mai detaliat al tineretului pe piața muncii decât ceea ce se poate înțelege din analizele standard.

ANOFM este unul din beneficiarii proiectului ILO „Promovarea ocupării tinerilor” în cadrul căruia a fost lansată această campanie de sensibilizare a tinerilor.

dogaru2

C.: Cât va dura și ce exact presupune această campanie?

R.D.: Campania se va desfășura în toată țara, timp de o lună, și va include: rularea spoturilor video/audio, diseminarea materialelor tipărite informative și realizarea unui șir de emisiuni radio, tematice.
Campania are drept scop informarea tinerilor, cu vârstă cuprinsă între 15-18 ani, despre importanța luării unei deciziei corecte cu privire la viitoarea profesie și promovarea, în rândul patronilor, a avantajelor angajării tinerilor absolvenți. Prin mesajul lansat se urmărește educarea, motivarea și încurajarea patronilor cu privire la angajarea tinerilor absolvenți ai sistemului ÎVT (Învățământ Vocațional Tehnic) și cel superior, care, încă, nu dețin experiența necesară de muncă, iar, prin implicarea activă în creșterea profesională a acestora, cu siguranță vor reuși să sporească și creșterea întreprinderii respective.

C.: Cum își aleg tinerii din Moldova viitoarea profesie?

R.D.: În mare parte, decizia privind viitoarea profesie este luată în dependență de tendința sau moda pe piață. Este cunoscut faptul că tinerii folosesc în general canale informale, ca să caute un loc de muncă, predominant prin cereri adresate direct la fabrici sau companii, sau întrebând prietenii şi familia, numai 2,4 %  fiind înregistraţi la un centru de ocupare. Mulți își aleg profesiile care sunt la modă și în felul acesta ei sigur că încep a întâmpina probleme.

C.: Câți din ei, la finalul studiilor, se angajează în domeniul pe care l-au studiat?

R.D.: Această informație nu se cunoaște și trebuie cercetată și fiecare instituție de învățământ trebuie să-i urmărească traseul. Studiul ILO „Tranziția tinerelor  spre piața muncii în R. Moldova” a evidențiat că deși Moldova se mândreşte cu o forţă de muncă cu studii, nu toţi tinerii cu studii îşi găsesc locuri de muncă conforme cu nivelul lor de pregătire. Conform datelor, 29,1% dintre tineri au o calificare superioară faţă de locul de muncă pe care îl au.

Este clar că tineretul din ţară continuă să considere studiile valoroase, la fel ca şi angajatorii. Proporţia ridicată de ocupare printre tinerii cu educaţie terţiară sau vocaţională în comparaţie cu educaţia de nivel secundar sau şi mai scăzut, confirmă faptul că investiţia în educaţie are încă valoare atunci când este vorba de găsirea unui loc de muncă.

dogaru1

C.: Ce-și dorește să schimbe ANOFM în acest sens?

R.D.: De fapt ANOFM împreună cu ILO prin mesajul lansat urmărește informarea bine documentata a tinerilor privind viitoarea cariera, o decizie asumată va afecta în mod pozitiv succesul profesional și personal al tinerilor în toate etapele ulterioare ale vieții lor.

C.: Care sunt domeniile cu cele mai multe locuri vacante de muncă? Dar care sunt cele mai solicitate de către tineri?

R.D.: În 5 luni ale anului 2017 s-a conlucrat cu 3,4 mii angajatori și au fost înregistrate 20 mii locuri vacante, din care 34% erau pentru funcţionari, iar 66% pentru muncitori. Cele mai multe locuri vacante au fost înregistrate în Industrie (5800 locuri), urmate de Comerț (3100 locuri), agricultură, silvicultură și pescuit(2200 locuri) Pe parcursul ultimilor ani piața muncii este inundată de o mulțime de locuri de muncă vacante de cusătorese (cca 2300 locuri/11%), care de cele mai multe ori nu necesită o calificare inițială în domeniul dat. În perioada de referință cele mai multe locuri vacante de cusătoreasă s-au înregistrat la agențiile: Chișinău(600 locuri), Florești (371locuri), Bălți(300 locuri), Soroca (165 locuri), Șoldănești (100 locuri), Sângerei și Cahul (câte 80 locuri).
Cele mai solicitate profesii de către tinerii cu studii superioare sunt: inginer programator, programator de software, programator simplu, manager în alte ramuri şi comerţ,tehnolog,consultant, jurisconsult, economist, economist la bancă, asistent social agent comercial ş.a.. Tinerii cu studii  gimnaziale /medii generale/liceale  şi secundar profesionale solicită: bucătar, frizer,vânzător produse alimentare şi nealimentare,casier în sala de comerţ, gardian public, conducător auto,tehnician, expeditor, secretară, pietrar-zidar, dulgher, tâmplar,tencuitor, electrogazosudor ş.a.

C.: Ce sfaturi aveți pentru tinerii care anul acesta vor merge la studii?

R.D.: Recomandările vizează în mare parte o decizie asumată și bine documentată, corelată la aptitudinile și abilitățile personale ale persoanei. E foarte importantă profesia pe care o alegi, pentru că de această alegere depinde viitorul.

dogaru

C.: Ce rezultate se așteaptă să fie la finalul campaniei?

R.D.: Având în vedere că această campanie a fost lansată la finalul anului școlar 2016-2017, când absolvenții ciclului gimnazial și cel liceal urmează să ia o decizie privind pașii de urmat în viitor campania vine în sprijinul acestora, oferind un spectru larg de informații cu privire la situația pieței muncii, cele mai solicitate locuri vacante, lista instituțiilor de învățământ etc. ANOFM prin intermediul centrelor de ghidare în carieră poate acorda suport la alegerea profesiei.

Anastasia Borta

Inapoi la arhiva noutaților