În cadrul unui interviu acordat pentru CURENTUL, directorul general al Autorității Aeronautice Civile, Radu Bezniuc, a vorbit despre activitatea sa în ca director al AAC, care sunt tendințele în domeniul aeronautic, ce rute noi au fost lansate, regulamentele instituției privind siguranța pasagerilor, la ce proiecte se lucrează acum și care sunt planurile pe viitor.
CURENTUL: Domnul Bezniuc, cum au fost primele 4 luni ale activității Dvs. în calitate de director al AAC? Ce procese noi ați lansat?
Radu Bezniuc: Productive. De fapt, activez în industria aeronautică de mulți ani. Acesta este domeniul în care m-am format și care îmi este foarte aproape. Experiența în cadrul Autorității Aeronautice Civile mi-a permis să trec peste un proces de adaptare. În acest fel, am avut oportunitatea de a continua toate lucrurile bune deja lansate, dar cu o dinamică accelerată, luând în considerație obiective clare stabilite în acest domeniu de Guvern – asigurarea corespunderii condițiilor internaționale de siguranță și securitate aeronautică.
Vreau să vă spun că industria aviatică din țara noastră a reușit să se conformeze și sa asigure funcţionarea într-un cadru complex de standarde, stabilite atât la nivel internațional, cât şi la cel regional şi naţional. Împreună cu echipa de profesionişti pe care o conduc, mi-am propus să contribui în continuare la dezvoltarea aviației din Republica Moldova, să menţinem la cel mai înalt nivel standardele de calitate şi siguranţă a zborului, să sporim eficienţa activităţii operaţionale, atragerea şi motivarea specialiştilor calificaţi.
În ceea ce ține de procesele lansate, aș menționa câteva elemente. În primul rând, procesul de transpunere în cadrul juridic național a prevederilor Acordului privind Spaţiul Aerian Comun dintre Uniunea Europeană şi Republica Moldova a înregistrat progrese semnificative. Suntem optimiști că în 2017 se va reuși transpunerea integrală în legislaţia naţională a regulamentelor Comisiei Europene, menite să asigure conformarea domeniului aviaţiei civile din Republica Moldova standardelor impuse de Comisia Europeană pentru toate autorităţile aeronautice din UE.
Un alt proces important din 2016 a fost cel de lansare a proiectului Uniunii Europene „Suport şi asistenţă în domeniul aviaţiei civile ţărilor din Parteneriatul Estic şi Asia Centrală”, implementat sub egida Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei (EASA). Aici aș menționa că decizia Comisiei Europene de a lansa proiectul la Chișinău reprezentă un succes al țării, dar și o recunoaștere a progreselor în domeniul aviației civile a Guvernului Republicii Moldova.
Un aspect important pe care am pus accent a fost schimbarea atitudinii companiilor aeriene faţă de pasager. În premieră, Autoritatea Aeronautică Civilă a lansat o amplă campanie de informare a pasagerilor din transportul aerian despre drepturile pe care le au. În realizarea acestui obiectiv ne-am bucurat de suportul Guvernului, dar și a Delegației Uniunii Europene la Chișinău.
Aș mai putea menționa lansarea negocierilor cu EUROCONTROL pentru dezvoltarea unui proiect de asistență tehnică destinat instruirii reprezentanților din industria aviatică din țara noastră în cadrul Institutului de Navigație Aeriană.
Aderarea AAC in calitate de membru fondator al grupului de rotație, creat in cadrul OACI – „Black Sea Caspian Group” (Turcia, Ucraina, Azerbaidjan, Georgia și Republica Moldova), reprezintă un alt proiect de succes care are drept scop sporirea importantei regionale a Republicii Moldova. Astfel Republica Moldova și-a asigurat prezența în Consiliul OACI prin intermediului reprezentantul permanent al acestui grup de rotație (Turcia pentru următorii 3 ani).
C: Piața avia din R. Moldova e în continuă dezvoltare. Totuși, ce arată cifrele pe 12 luni ale 2016? Care sunt tendințele?
R.B.: Într-adevăr, în ultimii ani se constată o creştere semnificativă a gradului de utilizare a transportului aerian, confirmată prin traficul aerian practic dublat în trei ani. Acest fapt se datorează, în primul rând, eforturilor Guvernului pentru crearea condiţiilor de creştere a competitivităţii ramurii şi atragerea noilor companii aeriene, stimulând astfel, reducerea preţurilor la biletele de avion şi majorarea numărului de rute şi destinaţii.
Per general, în 2016 a continuat tendința de migrare a pasagerilor de pe transportul terestru spre cel aerian. Cifrele pentru anul 2016 arată o dinamică stabilă, fiind înregistrat un flux de peste 2,2 milioane de pasageri prin Aeroportul Chișinău. Este de menționat că din aceștia, circa 100 de mii au fost pasageri de tranzit.
Creșteri ale fluxului de pasageri au fost înregistrate spre Londra, precum și destinațiile de interes tradițional pentru cetățenii noștri: Verona, Bologna, Moscova. Ca și anul trecut, destinația Moscova rămâne cea mai solicitată pe piața serviciilor de transporturi aerieni din Moldova: practic fiecare al doilea pasager care călătorește prin Aeroportul Internațional Chișinău zboară spre Moscova.
C: Ce companii și rute noi au fost lansate în acest an? Mai urmează și alte surprize în acest sens?
R.B.: În 2016, în Republica Moldova au apărut mai mulți operatori aerieni noi: Fly One, Oscar Jet, Terra Avia. Consideram ca deschiderea companiilor noi pe piață reflectă în mod direct existența oportunităților reale de dezvoltare și a unui mediu concurențial sănătos.
Și operatorii stabiliți deja pe piață au venit cu destinații noi, fiind lansate așa rute precum Florența, Bruxelles și Voronej. Iar Wizz Air, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa Centrală şi de Est, a anunţat intenţia de a deschide, în 2017, o bază operaţională la Aeroportul Internaţional Chişinău.
Suntem informați și despre planurile companiilor care operează în Republica Moldova, privind extinderea hărții zborurilor, oferind pasagerilor așa destinații noi precum Geneva, Birmingham, Berlin ș.a.
În ceea ce ține de surprize, cred că în 2017 vom avea parte de mai multe. Printre marile așteptări, desigur este venirea gigantului Qatar Airways. Aici avem progrese semnificative. Personal, am purtat negocieri atât cu omologul meu din Qatar, dar și cu manageri de top din cadrul companiei aeriene din Qatar, care mi-au confirmat interesul de a lansa zboruri spre Chișinău cât mai curând posibil.
Autoritatea Aeronautică Civilă acordă, în limita competențelor, sprijinul companiilor aeriene în deschiderea rutelor noi. Totodată, perspectivele sunt strâns legate de posibilitățile financiare și interesul economic, iar regula aceasta este aplicabilă atât față de pasageri, cât și față de operatori aerieni.
C: Siguranța pasagerilor este prioritatea numărul 1. Ce face AAC pentru ca zborurile să fie sigure?
R.B.: Republica Moldova, prin Autoritatea Aeronautică Civilă, acordă o atenție deosebită menținerii unui nivel înalt de siguranță a aviației civile, fapt demonstrat pe plan internațional prin rezultatele înregistrate la auditarea realizată de OACI/ICAO, în cadrul Programului Universal de Auditare a Siguranței Aviației Civile (USOAP).
Depunem eforturi zilnice pentru ca această prioritate să fie asigurată prin acţiuni concrete. Avem o colaborare strânsă cu EASA – Agenţia Europeană pentru Siguranţa Zborurilor, cu care AAC a semnat și implementează Aranjamentele Speciale de Lucru. Trebuie remarcat că Autoritatea Aeronautică Civilă din Republica Moldova a devenit prima instituție a aviației civile din statele partenere cu UE care a semnat Aranjamentele de Lucru de tip nou cu Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA). Vreau să menționez și statutul de observator în cadrul Consiliului de Management al EASA, acordat în premiera pentru Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova.
O confirmare în plus a încrederii pe care o au instituțiile internaționale în gradul de competență și calificare a personalului AAC, este și decizia EUROCONTROL de a desemna Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova în calitate de membru al grupului restrâns, care se va ocupa, în 2017, de selectarea noului Director General al EUROCONTROL.
C: Pe cât de mult respectă companiile avia regulamentele privind despăgubirea pasagerilor în cazul în care întârzie zborul sau este pierdut bagajul? Ce face AAC pentru ca pasagerii să-și cunoască mai bine drepturile?
R.B.: Potrivit Regulamentului privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, document care transpune integral normele UE în domeniu, în unele cazuri pasagerii pot cere compensații până la 6 sute de euro.
Totodată, practica arată că, în mare parte, pasagerii nu își cunosc drepturile. În același timp, nici companiile nu se grăbesc să-i compenseze pe pasageri. Iată de ce, am lansat o amplă campanie de informare a pasagerilor cu genericul „Călătorește informat, revendică-ți drepturile!”. În cadrul primei etape a campaniei, pasagerilor care pleacă sau sosesc în Chișinău le sunt distribuite pliante, care conțin informații despre cazurile în care pot solicita rambursare, redirecționare sau compensații bănești din partea operatorului aerian, dar și pașii pe care trebuie să-i întreprindă dacă le sunt lezate aceste drepturi. Iar prin intermediului unui spot video, pasagerii sunt îndemnați să se informeze despre drepturile sale încă până la călătorie, pentru a fi pregătiți de situații neprevăzute.
Cel mai important mesaj pe care încercăm să-l aducem la cunoștința consumatorilor este că drepturile lor sunt reale și că nu pot fi ignorate de nimeni. Indiferent de situație, că vorbim de un zbor întârziat, anulat, de un bagaj pierdut, drepturile consumatorilor sunt clar stabilite de legislație și trebuie respectate de transportatorii aerieni. Iar dacă acest lucru nu se întâmplă, suntem alături de pasageri pentru a le oferi informațiile sau sprijinul de care au nevoie.
În același timp, prin informarea pasagerilor, urmărim scopul de a disciplina companiile aeriene. Căci dacă pasagerii vor cere despăgubiri, la un moment dat, operator aerian, pentru a evita aceste cheltuieli, își va face mai responsabil programările și va respecta graficul zborurilor.
C: În iulie a fost lansat proiectul Uniunii Europene ”Suport şi asistenţă în domeniul aviaţiei civile ţărilor din Parteneriatul Estic şi Asia Centrală”, implementat sub egida Agenţiei Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (EASA). Ce prevede acesta mai exact?
R.B.: Este un proiect finanțat de Comisia Europeană cu un buget de 5 milioane de euro și orientat spre oferirea asistenţei în transpunerea şi implementarea cerinţelor internaţionale şi europene în domeniul aviaţiei civile din 8 state – inclusiv Republica Moldova, Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Ucraina, Kazahstan, Kârgâstan, Tadjikistan și Uzbekistan, reprezentanți ai Comisiei Europene, EASA, ICAO.
Proiectul vine să sprijine crearea capacității instituționale pentru fiecare stat beneficiar. Vorbim despre instruire, schimb de experiență, asistență în transpunerea legislației UE. Republica Moldova a înregistrat progrese importante în implementarea Acordului privind Spațiul Aerian Comun Republica Moldova – Uniunea Europeană, iar grație suportului pe care îl va primi în cadrul proiectului are o șansă reală de a se plasa printre lideri incontestabili în cadrul Parteneriatului Estic.
C: Care e situația vizavi de implementarea Acordului de Asociere cu UE (PNAAA) pe domeniul aviației civile? Sunt careva restanțe?
R.B.: Pe domeniul aviației civile, până la acest moment, toate acțiunile din Plan au fost realizate în proporție de 100%, iar la acest capitol pe agenda de asociere nu sunt înregistrate careva restanțe.
Astfel, au fost elaborate și promovate în Guvern toate regulamentele ce transpun întocmai prevederile Regulamentelor UE.
C: Ce priorități aveți trasate pentru anul 2017?
R.B.: Vom contribui, în continuare, la deschiderea noilor destinaţii directe din și spre Chișinău, prin încurajarea companiilor aeriene să exploreze piața serviciilor de transport aerian din Republica Moldova. Astfel, vom contribui la diversificarea ofertelor de zboruri directe şi asigurarea dezvoltării durabile a industriei aeronautice din țara noastră. Desigur, vom continua să promovăm cele mai bune practici în domeniul siguranței zborurilor, prin preluarea experienței colegilor din statele-membre ale UE.
Este cazul să menționez suportul real pe care l-am avut din partea prim-ministrului Pavel Filip în propagarea mai multor proiecte interministeriale dar și inițiative ale AAC ce țin de dezvoltarea aviației civile. Sprijinul cel mai bun este încurajarea acțiunilor, care au drept scop evoluția domeniului, cu atribuirea unui grad de responsabilizare sporită, dar și autonomie pentru atingerea obiectivelor stabilite de Guvern.
C: Dle. Bezniuc, dvs. ați studiat în Singapore, iar recent ați primit și o diplomă. Despre ce mai exact este vorba?
R.B.: Industria aeronautică este în permanentă evoluție, iar pentru a face față cerințelor vremii și pentru a fi în pas cu schimbările, cei care activează în domeniu sunt obligați sa-si perfecționeze în continuu cunoștințele pe segmente specifice de activitate. Academia de Aviație din Singapore, sub egida Organizației Aviației Civile Internaţionale, furnizează instruire de calitate și oferă oportunitatea schimbului de experiență necesar.
„Diploma în Civil Aviation Management”, pe care am obținut-o în 2016 a reprezentat parcurgerea unui ciclu de studiu, iar astfel de programe sporesc competențele manageriale și buna înțelegere a problemelor cu care se confruntă comunitatea aviatică.
Politica internă a AAC este de a încuraja fiecare angajat al instituției să-și perfecționeze permanent cunoștințele în domeniul de responsabilitate pe care îl acoperă. Aceasta inclusiv pentru a corespunde standardului de calificare impus de OACI și EASA. Or, aceste două entității sunt cele care ne dau „note” în urma auditărilor constant realizate.
C: Cum va arăta domeniul aviației civile peste 5 ani?
R.B.: Sunt optimist în acest sens. Aviația este un business mondial strategic, iar investițiile în aviație întotdeauna au efect benefic asupra întregii societății. Un loc de muncă în aviație generează alte trei locuri de muncă conexe în economie, iar călătoriile devin mai accesibile pentru oameni. Acest sector necesită o atenție deosebită din partea autorităților, din care motiv crearea condițiilor pentru o competiție fiabilă reprezintă o prioritate pentru Guvern.
Dacă se va menține aceeași cadență de modernizare a ramurii, sunt convins că în 5 ani ne vom bucura de o piață diversificată, cu mai mulți operatori aerieni prezenți și, respectiv, mult mai multe destinații aeriene directe. Vom deveni mai competitivi pe piața regională, ceea ce va spori importanța regională a Republicii Moldova.
Bineînțeles, pasagerii vor fi beneficiarii nr.1 ale acestor evoluții. Sunt convins ca cetățenii se vor bucura și în continuare de servicii de transport aerian sigur și accesibil!
Cristina Parfeni