[ X ]
(INTERVIU) Radu Bezniuc: „Mesajul nostru pentru pasageri este, că drepturile lor sunt reale și nu pot fi ignorate de nimeni”
18 Februarie

Interviu cu Directorul general al Autorității Aeronautice Civile, Radu Bezniuc

D-le Bezniuc, cum au fost primele 4 luni ale activităţii Dvs. în calitate de director al AAC? Ce procese noi aţi lansat?

Radu Bezniuc: Productive. De fapt, activez în industria aeronautică de mulţi ani. Acesta este domeniul în care m-am format şi care îmi este foarte aproape. Experienţa în cadrul Autorităţii Aeronautice Civile m-a favorizat să nu am nevioe de un proces de adaptare. În acest fel, am avut oportunitatea de a continua toate lucrurile bune deja lansate, dar cu o dinamică accelerată, ţinând cont de obiectivele clare, stabilite în acest domeniu de către Guvern – asigurarea corespunderii condiţiilor internaţionale de siguranţă şi securitate aeronautică. În ceea ce ţine de procesele lansate, aş menţiona câteva dintre ele. În primul rând, procesul de transpunere în cadrul juridic naţional a prevederilor Acordului privind Spaţiul Aerian Comun dintre Uniunea Europeană şi Republica Moldova a înregistrat progrese semnificative.

Suntem optimişti, că în 2017 se va reuşi transpunerea integrală în legislaţia naţională a regulamentelor Comisiei Europene, menite să asigure conformarea domeniului aviaţiei civile din Republica Moldova standardelor impuse de Comisia Europeană pentru toate autorităţile aeronautice din UE.

Un alt proces important din 2016 a fost cel de lansare a proiectului Uniunii Europene „Suport şi asistenţă în domeniul aviaţiei civile ţărilor din Parteneriatul Estic şi Asia Centrală”, implementat sub egida Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei (EASA). Aici aş menţiona, că decizia Comisiei Europene de a lansa proiectul la Chişinău reprezentă un succes al ţării, dar şi o recunoaştere a progreselor în domeniul aviaţiei civile a Guvernului Republicii Moldova.

Un aspect important pe care am pus accentul a fost schimbarea atitudinii companiilor aeriene faţă de pasageri. În premieră, Autoritatea Aeronautică Civilă a lansat o amplă campanie de informare a pasagerilor din transportul aerian privind drepturile pe care le au. În realizarea acestui obiectiv ne-am bucurat de suportul Guvernului, dar şi a Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău. Aş mai putea menţiona lansarea negocierilor cu EUROCONTROL pentru dezvoltarea unui proiect de asistenţă tehnică, destinat instruirii reprezentanţilor din industria aviatică din ţara noastră în cadrul Institutului de Navigaţie Aeriană.

Aderarea AAC în calitate de membru fondator al grupului de rotaţie, creat în cadrul OACI – „Black Sea Caspian Group” (Turcia, Ucraina, Azerbaidjan, Georgia si Republica Moldova), reprezintă un alt proiect de succes, care are drept scop sporirea importanţei regionale a Republicii Moldova. Astfel, Republica Moldova şi-a asigurat prezenţa în Consiliul OACI prin intermediul reprezentantului permanent al acestui grup de rotaţie (Turcia) pentru următorii 3 ani.

Piaţa avia din R. Moldova e în continuă dezvoltare. Totuşi, ce arată cifrele pe 12 luni ale lui 2016? Care sunt tendinţele?

Radu Bezniuc: Într-adevăr, în ultimii ani se constată o creştere semnificativă a gradului de utilizare a transportului aerian, confirmată prin traficul aerian, practic dublat în trei ani. Acest fapt se datorează, în primul rând, eforturilor Guvernului pentru crearea condiţiilor de creştere a competitivităţii ramurii şi atragerea noilor companii aeriene, stimulând astfel reducerea preţurilor la biletele de avion şi majorarea numărului de rute şi destinaţii. Per general, în 2016 a continuat tendinţa de migrare a pasagerilor de pe transportul terestru spre cel aerian. Cifrele pentru 2016 arată o dinamică stabilă, fiind înregistrat un flux de peste 2,2 milioane de pasageri prin Aeroportul Chişinău. Este de menţionat, că dintre aceştia, circa 100 de mii au fost pasageri de tranzit.

Creşteri ale fluxului de pasageri au fost înregistrate spre Londra, precum şi spre destinaţiile de interes tradiţional pentru cetăţenii noştri: Verona, Bologna, Moscova. Ca şi anul trecut, destinaţia Moscova rămâne cea mai solicitată pe piaţa serviciilor de transporturi aeriene din Moldova: practic fiecare al doilea pasager care călătoreşte prin Aeroportul Internaţional Chişinău zboară spre Moscova.

Ce companii şi rute noi au fost lansate în acest an?

Radu Bezniuc: În 2016, în Republica Moldova au apărut mai mulţi operatori aerieni noi: Fly One, Oscar Jet, Terra Avia. Consideram, ca apariţia companiilor noi pe piaţă reflectă în mod direct existenţa oportunităţilor reale de dezvoltare şi a unui mediu concurenţial sănătos.

Şi operatorii stabiliţi deja pe piaţă au venit cu destinaţii noi, fiind lansate aşa rute precum Florenţa, Bruxelles şi Voronej. Iar Wizz Air, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa Centrală şi de Est, a anunţat intenţia de a deschide, în 2017, o bază operaţională la Aeroportul Internaţional Chişinău. Suntem informaţi şi despre planurile companiilor care operează în Republica Moldova, privind extinderea hărţii zborurilor. Aceştea vor oferi pasagerilor aşa destinaţii noi precum Geneva, Birmingham, Berlin ş.a.

În ceea ce ţine de surprize, cred că în 2017 vom avea parte de mai multe. Printre marile aşteptări, desigur este venirea gigantului Qatar Airways. Aici avem progrese semnificative. Personal, am purtat negocieri atât cu omologul meu din Qatar, cât şi cu manageri de top din cadrul companiei aeriene din Qatar, care au confirmat interesul lor de a lansa zboruri spre Chişinău cât mai curând posibil.

Autoritatea Aeronautică Civilă acordă, în limita competenţelor, sprijin companiilor aeriene în deschiderea rutelor noi. Totodată, perspectivele sunt strâns legate de posibilităţile financiare ale acestora şi interesul economic, iar regula aceasta este aplicabila atât faţă de pasageri, cât şi faţă de operatorii aerieni.

Siguranţa pasagerilor este prioritatea numărul 1. Ce face AAC pentru ca zborurile să fie sigure?

Radu Bezniuc: Republica Moldova, prin Autoritatea Aeronautică Civilă, acordă o atenţie deosebită menţinerii unui nivel înalt de siguranţă a aviaţiei civile, fapt demonstrat pe plan internaţional prin rezultatele înregistrate la auditarea realizată de OACI/ICAO, în cadrul Programului Universal de Auditare a Siguranţei Aviaţiei Civile (USOAP).

Depunem eforturi zilnice pentru ca această prioritate să fie asigurată prin acţiuni concrete. Avem o colaborare strânsă cu EASA – Agenţia Europeană pentru Siguranţa Zborurilor, cu care AAC a semnat şi implementează Aranjamentele Speciale de Lucru. Trebuie remarcat, că Autoritatea Aeronautică Civilă din Republica Moldova a devenit prima instituţie a aviaţiei civile din statele partenere cu UE care a semnat Aranjamentele de Lucru de tip nou cu Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (EASA). Vreau să menţionez şi statutul de observator în cadrul Consiliului de Management al EASA, acordat în premiera pentru Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova.

O confirmare în plus a încrederii pe care o au instituţiile internaţionale în gradul de competenţă şi calificare a personalului AAC, este şi decizia EUROCONTROL de a desemna Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova în calitate de membru al grupului restrâns, care se va ocupa, în 2017, de selectarea noului Director General al EUROCONTROL.

Pe cât de mult respectă companiile avia regulamentele privind despăgubirea pasagerilor în cazul în care întârzie zborul sau este pierdut bagajul? Ce face AAC pentru ca pasagerii să-şi cunoască mai bine drepturile?

Radu Bezniuc: Potrivit Regulamentului privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, document care transpune integral normele UE în domeniu, în unele cazuri pasagerii pot cere compensaţii de până la 600 de euro.

Totodată, practica arată că, în mare parte, pasagerii nu îşi cunosc drepturile. În acelaşi timp, nici companiile nu se grăbesc să-i despăgubească pe pasageri. Iată de ce am lansat o amplă campanie de informare a pasagerilor cu genericul „Călătoreşte informat, revendică-ţi drepturile!”. În cadrul primei etape a campaniei, pasagerilor care pleacă sau sosesc în Chişinău le sunt distribuite pliante, care conţin informaţii despre cazurile în care pot solicita rambursare, redirecţionare sau compensaţii băneşti din partea operatorului aerian, dar şi paşii pe care trebuie să-i întreprindă dacă le sunt lezate aceste drepturi. Iar prin intermediul unui spot video, pasagerii sunt îndemnaţi să se informeze despre drepturile lor încă până la călătorie, pentru a fi pregătiţi de situaţii neprevăzute.

Cel mai important mesaj, pe care încercăm să-l aducem la cunoştinţa consumatorilor, este că drepturile lor sunt reale şi că nu pot fi ignorate de nimeni. Indiferent de situaţie, fie că vorbim de un zbor întârziat ori anulat, fie de un bagaj pierdut, drepturile consumatorilor sunt clar stabilite de legislaţie şi trebuie respectate de transportatorii aerieni. Iar dacă acest lucru nu se întâmplă, suntem alături de pasageri pentru a le oferi informaţiile sau sprijinul de care au nevoie. În acelaşi timp, prin informarea pasagerilor, urmărim scopul de a disciplina companiile aeriene. Căci, dacă pasagerii vor cere despăgubiri, la un moment dat operatorul aerian, pentru a evita aceste cheltuieli, îşi va face mai responsabil programările şi va respecta graficul zborurilor.

Care e situaţia vizavi de implementarea Acordului de Asociere cu UE (PNAAA) pe domeniul aviaţiei civile? Sunt careva restanţe?

Radu Bezniuc: Pe domeniul aviaţiei civile, până la acest moment, toate acţiunile din Plan au fost realizate în proporţie de 100%, iar la acest capitol pe agenda de asociere nu sunt înregistrate careva restanţe. Astfel, au fost elaborate şi promovate în Guvern toate regulamentele ce transpun întocmai prevederile Regulamentelor UE.

Ce priorităţi aveţi trasate pentru anul 2017?

Radu Bezniuc: Vom stimula, în continuare, deschiderea noilor destinaţii directe din şi spre Chişinău, prin încurajarea companiilor aeriene să exploreze piaţa serviciilor de transport aerian din Republica Moldova. Astfel, vom contribui la diversificarea ofertelor de zboruri directe şi asigurarea dezvoltării durabile a industriei aeronautice din ţara noastră. Desigur, vom continua să promovăm cele mai bune practici în domeniul siguranţei zborurilor, prin preluarea experienţei colegilor din statele-membre ale UE.

Este cazul să menţionez suportul real, pe care l-am avut din partea Prim-ministrului Pavel Filip în propagarea mai multor proiecte interministeriale, dar şi iniţiative ale AAC ce ţin de dezvoltarea aviaţiei civile. Sprijinul cel mai bun este încurajarea acţiunilor, care au drept scop evoluţia domeniului, cu atribuirea unui grad de responsabilizare sporită, dar şi autonomie pentru atingerea obiectivelor stabilite de Guvern.

Sursa: Almanah Politic – 2016

Inapoi la arhiva noutaților