[ X ]
(INTERVIU) Petru Jardan: „Cu siguranță vom promova și în 2017 cele mai înalte standarde în calitatea serviciilor prestate”
23 Februarie

Interviu cu Petru Jardan, Director al SRL „Avia-Invest”.

Dle. Jardan, investiţiile SRL „Avia-Invest” în modernizarea infrastructurii Aeroportului au depăşit deja 50 de milioane de euro. Ce aţi reuşit să realizaţi până acum?

Petru Jardan: Planul strategic de dezvoltare a Aeroportului Chişinău, elaborat de „Avia Invest” – concesionarul AIC, presupune mai multe etape investiţionale. Investiţiile la prima etapă,
într-adevăr au depăşit suma de 50 de milioane de euro.

Trebuie să menţionez faptul că, de când este concesionat, Aeroportul Chişinău trece printr-un proces radical de modernizare. Actualmente, dezvoltarea acestuia continuă, însă schimbările, care la ora actuală le puteţi vedea cu ochiul liber, sunt deja resimţite de către pasageri. Terminalul a fost extins, conform cerinţelor IATA, nu mai jos de categoria C, spaţiile vechi au fost complet reutilate şi a fost creat un concept nou al aerogării, respectiv s-au redus substanţial incomodităţile resimţite de pasageri. Cozi la ghişeele de înregistrare şi la punctele de control a securităţii nu mai există, deoarece numărul angajaţilor a fost dublat, iar în prezent terminalul are o capacitate de flux de 750 pasageri pe oră într-o singură direcţie, comparativ cu 420 cât era până în 2013.

Modernizarea şi dezvoltarea întregii infrastructuri aeroportuare, precum şi implementarea unei politici atractive de stimulare a companiilor aeriene au fost factori decisivi pentru atragerea de noi operatori aerieni, ceea ce a contribuit la sporirea numărului curselor şi destinaţiilor.

Dacă ar fi să enumerăm toate lucrările realizate în ultimii 3 ani, ne-ar lua un spaţiu de mai multe pagini, de aceea le voi enumera pe cele de bază: Construcţia unei parcări multietajate de 800 locuri; Un segment al pistei cu o lungime de 1 km a fost reconstruit de la zero şi este operabil, pe această porţiune a fost modernizat şi sistemul de balizaj; Se construiesc căi de rulare noi, iar cele existente sunt reabilitate, fiind mărită capacitatea portantă a acestora, inclusiv pentru locurile de staţionare ale aeronavelor; A fost construit un nou sistem de drenaj, evacuare şi purificare a apei; Sistemul de alimentare cu energie electrică a fost modernizat, fiind înlocuite echipamentele învechite din cadrul staţiilor de distribuţie şi construit un nou punct principal de distribuţie; A fost înlocuit sistemul de cabluri pe o lungime de 29 km; Au fost date în exploatare, extinse şi modernizate sălile de sosiri şi plecări, zona de control vamal, încăperea pentru prelucrarea bagajelor la plecare/sosire, încăperile companiilor de handling; A fost majorat numărul punctelor de control securitate al pasagerilor până la 4 unităţi şi instalat un nou echipament de securitate în zona de plecare; A fost mărit numărul ghişeelor de control a paşapoartelor la plecare, precum şi numărul locurilor de muncă până la 12 unităţi, instalându-se aici şi un nou echipament tehnologic; A fost extinsă zona de înregistrare a pasagerilor, fiind majorat numărul ghişeelor până la 18 unităţi, cu utilaj tehnologic nou, cu o linie nouă de prelucrare a bagajului la plecare şi un echipament de securitate modern.

Aeroportul Internaţional Chişinău reprezintă, de fapt, cel mai mare şantier de construcţii din Moldova din ultimii 20 de ani. Ce lucrări se desfăşoară la momentul de faţă?

Petru Jardan: În prezent, sunt în curs de finalizare o serie de lucrări care includ clădirea terminalului, staţiile de transformatoare şi suprafeţele de lucru, fără întreruperea activităţii operaţionale. În zona comună din terminalul Aeroportului, sunt echipate încăperile pentru amplasarea reprezentanţelor companiilor aeriene şi punctelor de deservire comercială a pasagerilor.

 

Cu care din realizări Vă mândriţi cel mai mult?

Petru Jardan: Personal sunt mândru de evoluţia pe care Aeroportul Chişinău a cunoscut-o în ultimii ani. Acest fapt îl confirmă şi datele ultimului sondaj din 2016, ce demonstrează că peste 85 la sută din călători sunt satisfăcuţi de schimbările, care au avut loc la Aeroportul Internaţional Chişinău. Aceasta înseamnă că fiecare al doilea pasager pleacă cu o impresie excelentă din AIC, iar această estimare arată un salt de plus 15 la sută faţă de cercetarea din 2015.

O altă confirmare a eforturilor depuse este desemnarea Aeroportului Internaţional Chişinău ca fiind „Aeroportul cu cea mai dinamică dezvoltare din ţările CSI” cu traficul de pasageri de până la 5 mil. anual. Este de remarcat faptul că, pentru prima dată în istoria activităţii Aeroportului, acesta a fost premiat la categoria respectivă, ceea ce denotă ritmul intens de dezvoltare, însoţit de o creştere continuă a fluxului de pasageri. Suntem mândri inclusiv de proiectul parcării multietajate a Aeroportului, care a fost recunoscută drept cea mai bună construcţie a anului, conform rezultatelor concursului anual al Uniunii Arhitecţilor din Republica Moldova.

Putem afirma, că AIC devine din ce în ce mai sigur? Ce norme de securitate au fost implementate?
Petru Jardan: În condiţiile actuale privind pericolele pe plan internaţional, „Avia Invest” acordă o atenţie deosebită securităţii pasagerilor. Au fost procurate echipamente noi de securitate cu o performanţă superioară, sporind semnificativ nivelul securităţii aeronautice. Este relevant faptul, că Aeroportul Internaţional Chişinău este primul din spaţiul CSI care implementează sisteme de control şi securitate cu asemenea capacităţi performante.

Schimbările în bine de până acum de la AIC nu pot fi contestate. Care sunt planurile pentru 2017?

Petru Jardan: În 2017 continuă procesul de modernizare şi efectuare a lucrărilor, începute pe toate segmentele. Cu siguranţă vom promova şi în 2017 cele mai înalte standarde în calitatea serviciilor prestate. „Avia Invest” are în continuare o colaborare intensă cu operatorii aerieni în vederea extinderii şi diversificării rutelor de zbor, operate direct de pe Aeroportul Chişinău. Urmează ca anul 2017 să fie o perioadă şi mai productivă în ceea ce ţine de continuarea implementării planului strategic de modernizare al AIC.

Consideraţi că numărul de curse avia din şi spre Moldova au crescut inclusiv graţie modernizării AIC? Ce capacităţi are AIC în acest sens?

Petru Jardan: Timp de trei ani, fluxul de pasageri pe Aeroportul Internaţional Chişinău aproape s-a dublat. Odată cu modernizarea infrastructurii aeroportuare, AIC devine tot mai atractiv pentru companiile aeriene. Drept rezultat, Wizz Air, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa Centrală şi de Est, deja a anunţat intenţia de a inaugura în primăvara anului 2017 o bază operaţională la Aeroportul Chişinău. În acest context, vor fi lansate două destinaţii noi către Berlin Schönefeld şi Barcelona, iar frecvenţa zborurilor spre Bologna şi Veneţia va fi mărită. Drept urmare a lucrărilor de reconstrucţie a întregii piste, va creşte şi capacitatea operaţională a Aeroportului, astfel încât AIC va primi şi deservi fără restricţii toate tipurile de aeronave, inclusiv avioane de capacităţi mari, şi va fi asigurat un trafic de 21 nave/oră.

Dle. Jardan, unii politicieni pun la îndoială capacitatea „Avia-Invest” de a realiza ceea ce şi-a propus. Cum comentaţi?

Petru Jardan: „Avia Invest” este o unitate economică, care nu se ocupă cu activităţi politice şi îşi îndeplineşte onest toate angajamentele asumate de când a concesionat Aeroportul Internaţional Chişinău. Salutăm intenţia statului de a spori controlul asupra punerii în aplicare a angajamentelor investitorilor privind modernizarea Aeroportului Internaţional Chişinău. Noi suntem absolut deschişi faţă de orice instituţie de inspecţie şi control de stat. Am pledat şi pledăm pentru o transparenţă completă a acestui proces şi suntem gata să prezentăm la prima solicitare orice documentaţie, precum şi să demonstrăm mersul lucrărilor reprezentanţilor guvernării direct pe teritoriul Aeroportului. Cu toate acestea, fundalul nesănătos de informaţii, pe care se desfăşoară procesul de modernizare a Aeroportului, are un impact negativ asupra activităţii noastre.

Ce mesaj aveţi pentru acei care utilizează serviciile AIC?

Petru Jardan: În primul rând, ne adaptăm constant cerinţelor pasagerilor noştri, companiilor aeriene şi partenerilor. Suntem mereu receptivi la solicitările lor, implementând cele mai eficiente soluţii pentru a le oferi un Aeroport modern şi sigur. „Avia Invest” depune continuu eforturi pentru ca fiecare călător să se simtă confortabil în terminalul unui aeroport de nivel european, iar companiile aeriene să-şi desfăşoare activitatea în condiţii optime.

Sursa: Almanah Politic – 2016

Inapoi la arhiva noutaților