[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Oleg Braga: Guvernul vede în mediul de afaceri un partener în procesul de dezvoltare a ţării şi aceasta e bine
22 Decembrie

Interviu cu omul de afaceri, Oleg Braga

CURENTUL: Dle Braga, înţelegem că 2018 a fost important pentru Dvs. nu doar din punct de vedere al afacerilor, ci şi prin faptul că aţi devenit unul din puţinii businessmani care au propriul blog. Ce va determinat să-l lansaţi?

Oleg Braga: Scriam, cu ocazia lansării blogului, că pentru mine orice început este o provocare, iar orice provocare – o derivată directă dintr-o necesitate. Cam aşa stau lucrurile şi cu decizia de a-mi lansa propriul blog şi recunosc din start că ideea a venit ca un răspuns la o necesitate (necesitatea de a trece la un nou nivel de comunicare), iar acum, odată ce blogul e funcţional deja, a devenit o mare provocare, căci trebuie să mă adaptez unei activităţi absolut noi pentru mine.

În ultimii ani, fiind implicat plenar în afaceri, de nenumărate ori am avut ocazia să particip la evenimente importante în ţară şi peste hotare, să formulez puncte de vedere, să vin cu propuneri, iniţiative, să iniţiez procese etc. De fiecare dată însă simţeam că ceva nu ajunge – comunicarea pe marginea acestor evenimente, procese, posibilitatea de a colecta (în rezultatul procesului de comunicare) opiniile altor oameni, astfel încât propriile mele opinii, idei, iniţiative să fie „îmbogăţite” şi să devină mai bune pe această cale.

De asemenea, de multe ori simţeam necesitatea de a mă expune pe marginea unor procese importante ce au loc în societatea noastră, în ţara noastră. E vorba în primul rând de procese economice, care ţin de mediul de afaceri, de acel domeniu căruia m-am consacrat de ani buni de zile. În lipsa unui blog, posibilităţile mele în acest sens erau extrem de reduse.

Blogul personal pentru mine e un exerciţiu extrem de interesant, dar şi util totodată. Sper să reuşesc să valorific toate oportunităţile pe care le oferă acest gen de activitate nou pentru mine.

C: Blogul a permis să se vadă şi o altă latură a Dvs. – cea de gânditor, de persoană care are abordări la nivel de stat. Spre exemplu, mi-a atras atenţie postarea Dvs. în care încercaţi să daţi răspuns la întrebarea: Ce fac oamenii de afaceri pentru dezvoltarea țării?

O.B.: Nu este o întrebare simplă, căci, de regulă, la baza ei stă percepția greșită că oamenii de afaceri sunt o castă privilegiată, care fac bani cu nemiluita (că nici nu reușesc să-i numere), pe care-i cheltuiesc pentru propriile plăceri fără să le pese de țară, de cetățeni, marea majoritate a cărora trăiesc la limita sărăciei. De fapt, oamenii de afaceri sunt partenerii structurilor de stat, în primul rând ai Guvernului, în procesul de administrare a țării. De unde Guvernul ia bani pentru drumuri, spitale, școli, grădinițe etc.? Din impozite. Cine plătesc impozitele? Desigur, le achită și persoanele fizice, dar cea mai mare parte a acestora vin din mediul de afaceri. E vorba de impozite și taxe aplicate pentru operațiunile de import-export, de impozite aferente activității de întreprinzător, de impozite aferente achitării salariilor angajaților etc. Toate aceste impozite și taxe completează bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul fondurilor de asigurări medicale obligatorii, bugetele unităților administrativ-teritoriale. Fără banii achitați de agenții economici, autoritățile nu ar avea posibilitate nici să achite pensii, nici să achite salarii bugetarilor, nici să implementeze proiecte de infrastructură etc.

C: Bine, dar cetăţenii preferă să judece în baza beneficiilor directe…

O.B.: Păi o altă misiune importantă a mediului de afaceri este să contribuie la bunăstarea cetățenilor, în primul rând, prin crearea locurilor de muncă. Un om care are un loc de muncă bine plătit și în condiții normale aici, în Moldova, nu va pleca la munci peste hotare, ci va rămâne acasă și va contribui la dezvoltarea comunității în care locuiește, a țării sale. În al doilea rând, este vorba despre misiunea socială a mediului de afaceri, care se manifestă de regulă prin acțiuni filantropice, de susținere a anumitor acțiuni publice, a culturii, artei, literaturii etc.

C: În opinia Dvs., autoritățile înțeleg cât de important este rolul mediul de afaceri în dezvoltarea țării?

O.B.: Da, înţeleg şi acest lucru mă bucură enorm. În special în ultimii ani, am asistat la o mulțime de acțiuni îndreptate spre susținerea businessului. Guvernul conștientizează că un mediu de afaceri dezvoltat este un prim pas spre un stat dezvoltat și acționează consecvent în acest sens. Și noi, reprezentanții mediului de afaceri, înțelegem că acțiunile Guvernului în direcţia respectivă trebuie să beneficieze de un impact pe măsură. Așa că, din acest punct de vedere, avem chiar și o datorie oarecare. Adică, crearea condițiilor mai bune pentru mediul de afaceri trebuie să se soldeze cu mai multe locuri de muncă și mai multe impozite la buget. Trebuie să înțelegem că, doar acționând împreună, mediul de afaceri și Guvernul, vom avea un stat dezvoltat cu un înalt nivel de trai al cetățenilor.

C: Aţi putea da un exemplu concret care să ilustreze faptul că Guvernul merge în întâmpinarea oamenilor de afaceri?

O.B.: Nu este un secret că pentru cei ce fac business în Republica Moldova una dintre cele mai mari bătăi de cap o reprezintă numărul exagerat de rapoarte statistice, ce trebuiesc prezentate Biroului Național de Statistică. S-o spunem deschis (oricum asta o ştiu toţi cei vizaţi) unele dintre aceste rapoarte sunt irelevante pentru activitatea întreprinderilor şi nu îmbunătăţesc deloc statistica ţării, ci doar o împovărează, la fel ca şi pe cei ce reprezintă mediul de afaceri. E o problemă veche, care, cu diferite ocazii, a fost adusă şi la cunoştinţa autorităţilor, însă, nu se ştie din ce motive, în vederea soluţionării ei nu se acţiona mai deloc. De aceea, personal am fost plăcut surprins să văd subiectul respectiv pe agenda discuţiilor dintre Premierul Pavel Filip şi Confederația Națională a Patronatului din Moldova (CNMP). Mai mult ca atât, am constatat că subiectul nu a fost abordat formal (cum se mai întâmplă uneori), ci în întreaga sa complexitate şi profunzime, iar la final şeful Cabinetului de miniştri a solicitat ca lista respectivelor formulare să fie revizuită, în scopul reducerii birocrației și susținerii mediului de afaceri. E o noutate bună, or se va exclude o piedică reală cu care se confruntă mediul de afaceri.

C: În genere, cum calificaţi comunicarea dintre Guvern şi reprezentanţii mediului de afaceri?

O.B.: Ca una permanentă, utilă şi… consistentă. Spre exemplu, în discuţie sunt puse chestiuni importante pentru mediul de afaceri ca plafonarea taxelor locale, indiferent de genul de activitate al companiilor sau aspecte ce ţin de transporturile auto internaţionale, ca să nu mai vorbim deja de noutăţile bune din politica bugetar-fiscală sau despre reformele importante promovate în ultimii ani care au avut drept scop liberalizarea mediului de afaceri (care au fost promovate inclusiv ca urmare a dialogului dintre autorităţi şi mediul de afaceri). Aceasta e o dovadă directă că Guvernul vede în mediul de afaceri în primul rând un partener în soluţionarea problemelor social-economice existente şi în procesul de dezvoltare a ţării, în general.

C: Nu pot să nu vă întreb, în contextul anului 2018, şi despre cel mai important eveniment anual pentru Dvs. şi pentru alţi oameni de afaceri – „Moldova Business Week”.

O.B.: Dacă vorbim despre acest eveniment, în primul rând, trebuie de menţionat amploarea sa şi anume faptul că a reunit peste 1000 de participanți – parteneri de dezvoltare internaționali, reprezentanți ai instituţiilor statului, oameni de afaceri din Republica Moldova, precum și companii străine din circa 53 de state. A fost o bună posibilitate de a promova atât oportunităţile investiţionale ale Republicii Moldova, cât şi parteneriatele la nivel de agenţi economici.

În al doilea rând, acest eveniment a fost o bună oportunitate pentru promovarea imaginii ţării la nivel internaţional, în general. Mai ales că efortul depus de autorităţi în acest sens este unul constant şi cred că deloc nu e întâmplător faptul că brandul de țară „Grow in Moldova” a fost lansat cu câteva zile înainte de „Moldova Business Week 2018”.

C: În general, cum aţi califica anul 2018?

O.B.: Chiar dacă tot timpul există loc de mai bine, în general anul poate fi considerat unul bun. Aceasta pentru că a existat stabilitate şi previzibilitate, ceea ce ne-a permis să elaborăm şi să implementăm consecvent strategii de business. Dar cel mai important este că am simţit în permanenţă suportul Guvernului, iar acesta e un moment de bază care determină şi calitatea, dar şi succesul afacerilor în oricare ţară, inclusiv în Moldova.

C: Ce aşteptări aveţi de la 2019?

O.B.: Voi răspunde simplu: să nu fie mai rău decât 2018. Mai bun – se poate, mai rău – nicidecum.

C: Mulțumim!

Inapoi la arhiva noutaților