[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Nicu Berla: „Am venit cu un nou concept și un produs diferit de cele existente”
19 Februarie

Interviu cu Nicu Berla, Director general al companiei aeriene „Fly One”

Anul 2016 pentru „Fly One” a fost anul lansării pe piaţă. Cum a fost începutul?

Nicu Berla: Anul 2016 a fost important nu doar pentru „Fly One”, dar şi pentru aviaţia civilă din Republica Moldova. A fost anul lansării unei companii aeriene cu capital privat, deocamdată unica de acest fel din ţară.

Am început cu destinaţii charter pentru ca mai apoi să le deschidem şi pe cele regulate. Nu a fost uşor, recunosc. E greu să te impui pe o piaţă dominată de zeci de ani de mai multe companii, dar am demonstrat că se poate şi ne-a reuşit. Se ştie: concurenţa este doar în folosul pasagerului, de aceea noi, pentru a ne impune, am venit cu un nou concept şi un produs diferit de cele existente.

Dacă tot aţi menţionat de produs şi concept, ţin să vă întreb care sunt acestea şi prin ce se deosebeşte „Fly One” de alte companii aeriene? Până la urmă, oferă aceleaşi servicii, transport de pasageri…

Nicu Berla: Nu e chiar aşa. Da, prestăm servicii de transport a pasagerilor, însă produsul este diferit. De exemplu, politica de preţuri este comparabilă cu cea a unei companii low cost. Deseori, preţurile la bilete sunt mult mai mici însă, la bordul aeronavelor „Fly One”, pasagerul primeşte hrană şi băuturi răcoritoare. Uneori, preţul bagajului este inclus în costul biletului. Şi asta nu e tot: spaţiul pentru picioare este mai mare, iar spătarul banchetei poate fi pliat, lucru pe care nu-l oferă nici o companie low cost. La cursele scurte, acest lucru nu deranjează, însă, atunci când durata zborului depăşeşte 2-3 ore, confortul este important.

Merită de apreciat şi faptul că, abia veniţi pe piaţă, am lansat noi destinaţii: Voronej şi Parma…

Apropo, despre destinaţii, majoritatea se repetă cu cele ale altor companii, iar mulţi au declarat că aţi făcut-o abuziv?

Nicu Berla: Categoric, nu am avut asemenea intenţii. Din contra, adesea presiuni ale autorităţii le-am simţit asupra noastră. Angajaţii autorităţii au fost foarte severi cu noi la obţinerea certificatelor, din comisie făcând parte specialişti cu un profesionalism ridicat şi nişte cerinţe de neclintit. „Air Moldova” zboară. Are autorizaţii. Piaţa este liberă. Eu nu văd, unde este problema? şi „Wizz Air” şi „Aeroflot” , şi „S7” zboară pe aceleaşi rute ca şi noi. Rutele-s identice, dar companiile sunt în drept să opereze unde există potenţial. Clienţii caută condiţii care le convin mai mult. Rutele au fost selectate în urma analizei de piaţă…

Totuşi, să deschizi o companie aeriană nu este un lucru deloc uşor. Cum v-a reuşit şi cine stă în spatele companiei „Fly One”?

Nicu Berla: Ca să răspund la această întrebare, voi face o mică incursiune în istorie. Iniţial, „Fly One” presta servicii Cabin Crew şi Flight Crew la bordul aeronavelor, pentru ca mai apoi să fie luată decizia de fondare a unei companii aeriene. Astfel, în spatele companiei „Fly One” stă o echipă de specialişti cu experienţă în domeniu de mai mulţi ani, manageri de top, dedicaţi profesiei alese. Ne mândrim cu ei şi cu personalul de zbor calificat şi experimentat, cu mii de ore la activ. În 2016 am creat 120 de locuri de muncă, iar în 2017 numărul locurilor de muncă se va dubla, respectiv, vor creşte şi contribuţiile la buget.

În 2016 aţi declarat că aveţi două aeronave, dacă nu greşesc, Airbus A320. Deserveaţi nouă destinaţii regulate şi trei curse charter. Pentru anul curent, care sunt planurile, câte curse şi avioane veţi avea la activ şi cine sunt concurenţii „Fly One”?

Nicu Berla: Nu vreau să-i numesc concurenţi. Sunt de părerea, că suntem colegi. Facem un lucru în comun care necesită mult efort, investiţii şi riscuri mari. De modul cum ne vom face treaba, va depinde succesul unuia sau altuia.

Ce ţine de curse, pentru primăvară avem noi destinaţii – unele, în premieră pentru Moldova. Politica de preţuri rămâne neschimbată, cu preţuri foarte democratice. De exemplu, preţul unui bilet la Paris, unic sens, la aeroportul Charles de Gaulle, va începe de la 70 de euro. La Roma sau Milano, cu noi se va putea ajunge cu doar 55 de euro. Este de două ori mai accesibil decât ai pleca cu autocarul, nemaivorbind de confort şi timpul economisit.

Din 26 martie, vom avea 15 curse regulate. Va creşte şi numărul curselor charter. Anul trecut erau trei, iar în anul 2017 contăm pe 5 destinaţii. Pentru a face faţă acestui număr de zboruri, flota companiei se va extinde. În scurt timp va fi completată cu patru aeronave de tip Airbus A319. Tot în anul curent vom înlocui navele iniţiale Airbus A320 cu altele mai „tinere”. Astfel, în primăvară, flota companiei va fi formată din şase aeronave.

 

Sursa: Almanah Politic – 2016

Inapoi la arhiva noutaților