Directorul compania avia FlyOne a acordat un interviu pentru www.curentul.md în cadrul căruia a vorbit despre modul în care se dezvoltă compania, câte nave au în dotare, cum este pregătit echipajul, ce s-a schimbat după cazul de la Heraklion, dar și care sunt planurile de viitor.
Curentul: Compania FlyOne a operat primul zbor în aprilie 2016. Cum s-a dezvoltat compania într-un an și trei luni?
Mircea Maleca: Compania FlyOne a operat primul zbor pe data de 30 aprilie 2016 – a fost un zbor charter spre Antalya. Primul zbor regulat a fost operat pe data de 10 iunie 2016, spre Moscova. Astfel că, deja mai de un an, activăm și treptat ne dezvoltăm. În această perioadă, FlyOne a reușit să devină membru al BSP Italia, Rusia, Portugalia, Spania, Franța, Marea Britanie, Irlanda și Romania, lucru cu care ne mândrim. Mai mult, am fost certificați EASA TCO (ceea ce confirmă corespunderea companiei standardelor europene, atât la nivel de organizare a companiei și în ceea ce ține de standardele de calitate, cât și corespunderea aeronavelor standardelor europene), iar aceasta ne permite să operăm cursele cu destinația spre și din Europa.
La momentul de față, FlyOne este a doua companie din operatorii aerieni, care operează pe Aeroportul Internațional Chișinău, în preferința pasagerilor. FlyOne deține o cotă de 30% din piața avia autohtonă. Noi ne dezvoltam ascendent, iar numărul pasagerilor crește constant. Astfel, dacă în iulie 2016 am transportat circa 26 de mii de călători, în iulie 2017 cifra acestora a ajuns la peste 90 de mii. Sunt cifre cu care ne mândrim, căci indică o creștere nu doar cantitativă, ci și calitativă!
Apropo, anume FlyOne a deținut luni la rând locul 1, în statistica aeroportului Domodedovo, la capitolul cea mai punctuală companie, cu o punctualitate de 100%. Acest lucru nu îl spunem noi, ci administrația aeroportului din Federația Rusă! Mai mult, pot să vă spun că avem rezultate bune și la nivel european în ceea ce ține de punctualitate. În luna martie am fost clasați chiar pe locul 1, depășind astfel toate companiile avia din Europa.
C.: Câte destinații acoperiți la momentul de față? Urmează altele noi?
M.M.: La moment, operăm 14 destinații regulate (Moscova (Domodedovo și Vnukovo), St. Petersburg, Birmingham, Dublin, Paris, Lisabona, Barcelona, Valencia, Verona, Parma, Milano, Veneția și Roma) și 4 destinații charter (Antalia, Izmir, Rodhos și Heraklion). Deci, în total compania FlyOne zboară spre 17 destinații. Până la sfârșitul anului 2017 ne propunem să lansăm încă 2 destinații: Kiev și Sharm El Sheikh.
C.: Apropo de flota companiei, ce nave aveți în dotare?
M.M.: La momentul de față, FlyOne deține o navă proprie, un Airbus 320, produs în anul 2008, fiind astfel una din cele mai noi aeronave ce operează zboruri în țara noastră. În decurs de o lună, ne vom extinde. FlyOne va mai avea în dotare o aeronavă. Este vorba de un Airbus 319, produs în anul 2003. În plus, arendăm încă 3 aeronave (2 de tip Airbus 320 și un Boieng 737-800).
C.: Unde este instruit/pregătit echipajul? Cum sunt selectate persoanele care vor să facă parte din echipa FlyOne?
M.M.: Politica companiei este de a selecta personal care deja are experiență. Astfel, toți comandanții aeronavelor FlyOne au o experiență vastă, cu peste 10 000 de ore zburate. Ei toți au fost instruiți la centrele europene de instruire, iar acum își mențin calificările la simulatoare care sunt certificate de autoritățile europene. În ceea ce privește însoțitorii de bord, ei sunt pregătiți la Chișinău la centrul de instruire, ulterior sunt testați de către instructorii companiei FlyOne. Vă asigur, echipajul FlyOne este nu doar extrem de pregătit, dar și dedicat lucrului pe care-l fac. Noi ne mândrim cu echipa pe care am reușit să o creăm și ne dorim să o extindem și să o consolidăm.
C.: Nu putem să nu vă întrebăm despre situațiile mai complicate prin care a trecut FlyOne. Ce s-a întâmplat totuși cu zborul Heraklion-Chișinău? Căci zvonuri au fost diferite…
M.M.: Într-adevăr, la 2 iulie 2017, a avut loc o situație mai puțin plăcuta atât pentru pasageri, cât și pentru companie. La efectuarea cursei charter Heraklion-Chișinău, după ce aeronava a decolat, comandantul aeronavei a fost înștiințat de sistemele de la bordul aeronavei ca terenurile de aterizare nu se închid. Pentru securitatea zborului, comandatul a luat decizia să revină pe aeroportul Heraklion pentru a înlătura defecțiunea. Normele de securitate pentru așa cazuri prevăd că, petrolul trebuie consumat în aer pentru ca să fie permisă aterizarea. De fapt, defecțiunea respectivă era relativ simplu de înlăturat, problemă însă a ținut de aeroportul din Heraklion, care, fiind unul mic, nu avea personal tehnic calificat pentru a înlătura această problemă. Mai mult, inițial nu am fost informați despre acest aspect, astfel că a trecut ceva timp până când ne-au comunicat că ei nu vor putea rezolva această situație.
Este adevărat și noi înțelegem că cea mai mare problemă în situația care s-a creat a fost comunicarea slabă cu pasagerii. În acest caz, situația s-a complicat din motiv că era o cursă charter, contractată de un tur-operator de la noi, care de fapt trebuia să țină legătura cu pasagerii. Acestea sunt prevederi contractuale clare. FlyOne, în măsura posibilităților, a cazat pasagerii și a depus toate eforturile pentru a remedia cât mai urgent posibil situația.
În context aș vrea să spun că, pentru FlyOne, securitatea zborurilor este prioritatea numărul unu și noi nu admitem niciun fel de devieri în acest sens. Este foarte straniu când auzim zvonuri care pun la îndoială acest aspect. Oare credeți că, echipajul ar urca la bordul unei aeronave care nu corespunde tuturor rigorilor și nu este absolut sigură? De aceea, speculațiile care au apărut ulterior acestei situații ne fac să credem că sunt interese, că se depun eforturi pentru a lovi în imaginea companiei.
C.: Ce s-a schimbat în politica companiei urmare a acestei situații?
M.M.: În urma acestei regretabile situații, noi am obligat tur-operatorii să modifice criteriile de selectare a reprezentaților săi. Aici am în vedere selectarea unui personal bine pregătit, care să cunoască cum trebuie să gestioneze situații similare. De asemenea, am discutat despre faptul că anume tur-operatorii trebuie să achite compensațiile necesare pasagerilor care au depus plângeri.
O altă schimbare ține de politica companiei referitor la cursele charter. Astfel că vom avea acces la lista pasagerilor și datele lor de contact, ceea ce nu era valabil până acum. Mai mult, am consolidat serviciul call center al companiei și așa ne asigurăm că fiecare client este auzit în timp optim.
C.: Care sunt cele mai solicitate rute? Ce destinații tentează mai mult moldovenii?
M.M.: Cele mai solicitate rute sunt cursele charter spre Antalia și Izmir, dar și cele spre Moscova, Paris, Parma si Verona. La fel se dezvolta bine și sunt solicitate destinațiile spre Barcelona și Valencia. Pot să vă mai spun că, la momentul de față, FlyOne este a doua compania avia ca și număr de pasageri. Ne mândrim cu acest fapt și vom depune eforturi maxime pentru a presta servicii cât mai calitative.
C.: Apropo, FlyOne prestează serviciul de transport al minorilor neînsoțiți?
M.M.: Da, avem așa serviciu. E un serviciu lansat recent, cam de 2 luni, dar deja se bucură de succes. Serviciul dat are o solicitare ascendentă în perioada de vacanță de vară (iulie-august). Ne bucurăm că astfel ajutăm părinții ce nu pot călători alături de copii lor.
C.: Din start compania FlyOne s-a poziționat ca și o companie lowcost. Rămâneți poziționați pe același segment ?
M.M.: Atunci când am lansat compania, noi ne-am propus să oferim pasagerilor bilete de călătorie la un preț accesibil, astfel ca majoritatea cetățenilor R. Moldova să poată să călătorească spre destinațiile preferate, să se odihnească, să-și viziteze rudele stabilite peste hotare. Și cred că am reușit acest obiectiv. După ce FlyOne a intrat pe piața serviciilor de transport aerian, prețurile la bilete de călători în mediu s-au micșorat cu 30%. Sigur că noi, FlyOne, rămânem și în continuare la politica tarifară stabilită la lansarea companiei și vom oferi în continuare o gamă largă de tarife ca pasagerul să aibă alegere în funcție de necesitățile și preferințele sale. În acest sens noi avem 3 produse:
• STANDART
• LOYAL
• ADVANTAGE
Cel mai mic preț propus de companie este de 35 EUR (cu taxele aeroportuare incluse). Toate ofertele noastre sunt disponibile pe www.flyone.md.
C.: Care sunt planurile FlyOne pe termen mediu?
M.M.: Pe termen scurt avem planuri de a extinde rețeaua de zboruri – destinațiile spre Europa și CSI. La fel, în anul 2018, ne propunem să majorăm flota companie cu aeronavele de tip Airbus. Deja se negociază contractele în acest sens.
C.: Ce mesaj aveți pentru pasagerii FlyOne?
M.M.: În primul și în primul rând să nu pună la îndoială securitatea zborurilor. Cum am mai spus, aceasta este prioritatea absolută a companiei FlyOne. În al doilea rând, să fie convinși că familia FlyOne depune toate eforturile pentru ca pasagerii să beneficieze de cele mai bune prețuri la biletele de avion și cele mai calitative servicii. Ne dorim să fim prima companie de zbor în opțiunile pasagerilor și vom face totul că deja în scurt timp să fie anume așa!
C.: Vă mulțumim!