În cadrul unui interviu acordat pentru www.curentul.md, Ludmila Gogu, administratoarea companiei „Rogob” S.R.L., a vorbit despre segmentul de piaţă pe care activează compania, calitatea şi accesibilitatea produselor sale, principiile în baza cărora e constituită echipa întreprinderii, rolul social al acesteia etc.
C: Doamna Gogu, ce reprezintă la moment segmentul de piaţă pe care activează compania pe care o administraţi?
L.G.: Este un segment în continuă dezvoltare, chiar dacă acest proces a fost oarecum afectat de criza ce a survenit ca urmare a pandemiei de COVID-19, dar şi a războiului din ţara vecină. Desigur, influenţa acestor doi factori pentru industria de procesare a cărnii este considerabil, pe de o parte fiind afectat tot lanțul valoric de aprovizionare și constrâns de creșterea considerabilă a costurilor de producere, dar și de factorul de inflație și scăderea puterii de cumpărare, care au adus turbulențe mari pe segmentul de procesare. În pofida acestor constrângeri, dezvoltarea de care am pomenit este condiționată de concurența tot mai acerbă dar și de ajustarea capacităților de producere din Moldova la cerințele tot mai dure in raport cu alinierea proceselor interne la standardele de acces pe piețele europene. Pentru noi aceste criterii de aliniere nu sunt un impediment, ci un stimulent, care ne face să fim şi mai mobilizaţi, şi mai insistenţi, şi mai buni în tot ceea ce facem.
C: Şi dacă vorbim de concurenţă, ce vă face diferiţi de alţi agenţi economici de pe aceeaşi piaţă?
L.G.: Nu ştiu dacă e corect să compar activitatea noastră cu a celorlalţi agenţi economici cu activităţi similare. În schimb, pot să vă spun pe ce punem noi accentul. Prioritară pentru noi este calitatea şi noi veghem ca ea să fie la cel mai înalt nivel la fiecare etapă a procesului de producere – de la alegerea furnizorilor de materie primă şi terminând cu producerea propriu-zisă, în acest sens fiind folosit utilaj modern, de ultimă generaţie. Şi, apropo, foarte important este să se cunoască că, atunci când vorbim de calitate, avem în vedere şi specialiştii străini pe care-i antrenăm în procesul de producere şi care monitorizează strict toate aspectele esenţiale pentru a obţine produse de cea mai înaltă calitate.
În al doilea rând, contează mult oamenii, angajaţii, nivelul lor de profesionalism. Căci, poţi utiliza cele mai moderne tehnologii, poţi atrage cei mai puternici experţi, dar dacă procesul de producere nu va fi implementat cap-coadă de profesionişti desăvârşiţi, rezultatul va fi unul ce va lăsa de dorit. Investim mult în profesionalismul oamenilor noştri şi mă bucur că am reuşit să creştem o generaţie întreagă de specialişti de înaltă calificare. Recent, am avut prilejul să premiem angajaţii cu o vechime de muncă de 10-15 ani. Spuneam cu această ocazie că oamenii sunt cea mai valoros activ al companiei „Rogob”, pentru că, investind ani de zile în profesionalismul lor, avem acum o echipă în stare să asigure produse de cea mai înaltă calitate. Iar faptul că produsele „Rogob” sunt cele mai căutate şi cel mai bine vândute în Republica Moldova pentru noi este o mare mândrie.
C: Că produsele „Rogob” sunt cele mai căutate şi mai bine vândute, e cert, acest lucru fiind confirmat şi cifre, dar cât de accesibile sunt produsele dvs.?
L.G.: Când vorbim de accesibilitate, trebuie să avem în vedere doi factori: preţul raportat la calitate şi accesul din punct de vedere teritorial, al arealului geografic. Oricine pune preţ pe produse de calitate, fabricate de „Rogob”, le obţine la un preţ accesibil. Plus că avem şi una dintre cele mai variate game de produse din Moldova. Pentru consumatorii din cele mai îndepărtate localități ale Moldovei aducem prospețimea produselor noastre pe masa consumatorului în maxim 3 ore.
Cât despre factorul teritorial, noi ne conducem de un principiu simplu, dar important: trebuie să fim cât mai aproape de consumatori. În acest sens relevant este faptul că administrăm 60 de magazine proprii, fiind totodată prezenţi şi în alte peste 5000 de unităţi comerciale. Toată această ramificaţie a fost concepută reieşind din ideea de bază că fiecare consumator trebuie să aibă acces maxim la produse proaspete și de calitate.
C: Probabil, pentru a face faţă acestei provocări majore e nevoie de o „armată” întreagă de oameni? Cât de mare e „armata” de care dispune Rogob și în baza căror principii e constituită?
L.G.: La moment avem peste 800 de angajaţi şi vreau să accentuez încă o dată că e vorba de profesionişti – fiecare e profesionist în domeniul său, iar toţi împreună formează o familie mare şi unită, ghidată de aceleaşi principii, scopuri, obiective. E important ca echipa să fie una consolidată şi noi ne mândrim că putem afirma acest lucru despre colectivul nostru. Or, poţi avea mulţi specialişti buni, dar dacă ei nu vor avea scopurile bine aliniate, rezultatul va fi distorsionat. Cu siguranţă, faptul că avem o echipă profesionistă şi consolidată e meritul managementului de top şi al celui mediu. Anume managerii au setat procesele și au creat condiţiile necesare pentru ca echipa să se dezvolte în spiritul pozitiv și sănătos.
Cât despre principiile de care aţi întrebat, pot spune că uşile noastre sunt deschise pentru oricine: avem nevoie de specialişti de profil şi calificare diferită şi periodic implementăm campanii de recrutare prin care selectăm persoanele cele mai talentate și ambițioase. Noi oferim şanse, dar e important şi cum sunt valorificate acestea. Dacă omul se încadrează în echipă, dovedeşte că e profesionist, că e gata să-şi sporească nivelul de profesionalism, activând la „Rogob”, că e compatibil cu colegii săi, că împărtăşeşte principiile, viziunea şi obiectivele companiei, atunci are de toate premisele să-și dezvolte abilitățile profesionale, să beneficieze de un mediu de lucru stimulant, să beneficieze de oportunități de networking, să se realizeze personal dar și să-și asigure o stabilitate si siguranță financiară pentru el însuși cât și pentru familia sa.
C: Reieşind din faptul că activaţi în industria alimentară, creaţi locuri de muncă etc., putem afirma că „Rogob” SRL îi revine şi un important rol social?
L.G.: Cu siguranţă şi noi conştientizăm pe deplin acest rol. Şi fondatorul companiei noastre, Dl Igor Roşca, dar şi alţi colegi au menţionat cu diferite ocazii că rolul nostru social, la fel ca şi rolul altor companii mari, este cuantificat în valoarea impozitelor şi taxelor pe care le achităm. La prima vedere s-ar părea că aceasta e materie pur economică sau comercială, dar, în realitate e şi socială. Or, pe seama impozitelor achitate de noi, statul îşi sporeşte capacitatea de a face faţă provocărilor de ordin social: începând de la achitarea salariilor şi pensiilor şi terminând cu proiectele de infrastructură. Deci, din acest punct de vedere, noi ne considerăm într-un fel parteneri ai statului în soluţionarea problemelor de ordin social. Şi, apropo, ca să nu vorbim la general, vă voi da o cifră de referinţă: în anul precedent , valoarea taxelor și impozitelor achitate de noi ajunge la 150 milioane lei. E o cifră importantă, dar şi mai important este să înţelegem că, cu cât mai mult se va dezvolta mediul de afaceri, cu atât mai multe posibilităţi va avea statul să facă faţă provocărilor de ordin social. Iar dacă revin la întrebarea dvs., vă răspund cu certitudine că nouă, ca şi altor agenţi economici, într-adevăr ne revine un rol social important.
C: Şi dacă aveţi această contribuţie, aşteptaţi ceva de la stat în schimb, un fel de recompensă, dacă putem spune aşa?
L.G.: Nu şi nici nu ar fi corect să abordăm problema din acest punct de vedere. Statul creează condiţiile pentru dezvoltarea mediului de afaceri, iar noi trebuie să ne îndeplinim sarcinile, aşa cum prevede legislaţia în vigoare. Unicul lucru pe care-l pot aştepta agenţii economici oneşti de la stat este să se asigure condiţii de business cât mai bune – începând de la un cadrul legal favorabil dezvoltării afacerilor şi o justiţie corectă şi terminând cu combaterea concurenţei neloiale. Vedem că în aceste direcţii se acţionează şi aceasta ne bucură, căci, în final, va avea de câştigat şi statul, şi mediul de afaceri.