[ X ]
(INTERVIU) Lilian Zaporojan: „Nu există altă cale decât cea a modernizării încontinuu”
23 Februarie

Interviu cu Lilian Zaporojan, Director comercial al SA „Franzeluţa”

În 2016 „Franzeluţa” pornise ferm pe calea modernizării. S-a menţinut această tendinţă şi în 2017?

Nu există altă cale decât cea a modernizării încontinuu, căci concurenţa este foarte puternică, piaţa este una mica şi, în plus, e „invadată” de produse atât din est, cât şi din vest. De asemenea, pentru a putea creşte exporturile, care reprezintă o componentă importantă în dezvoltarea întreprinderii, trebuie să ţinem cont de cerinţele partenerilor noştri şi de tendinţele pieţelor pe care comercializăm produsele „Franzeluţa”.

Menţinerea calităţii produselor la standardele naţionale şi internaţionale, este atuul întreprinderii noastre în comparaţie cu multe alte companii, iar acest lucru, fără o modernizare permanentă, nu poate fi obţinut.

Ce aţi reuşit să faceţi din cele planificate la început de an şi ce nu aţi reuşit?

2017 a fost anul în care ne-am propus consolidarea acţiunilor demarate în 2016, în conformitate cu obiectivele de dezvoltare stabilite, şi cred că am reuşit acest lucru.

Desigur, sunt şi acţiuni planificate pe termen lung, care urmează să fie implementate şi în anii ce urmează. De exemplu, dezvoltarea reţelei de magazine proprii. În 2017 am deschis două magazine noi. În anii ce urmează vom dezvolta reţeaua proprie de magazine în toata ţara, pentru a oferi tuturor compatrioţilor produse gustoase şi de calitate.

A influenţat cumva asupra activităţii întreprinderii faptul, că în Moldova a avut loc o amplă reformă a administraţiei publice centrale, care a cuprins şi Ministerul în subordinea căruia se află „Franzeluţa”?

Trăim cu toţii intr-o societate în continuă schimbare şi orice reformă produce efecte asupra fiecărui cetăţean. Reforma administraţiei publice centrale are o conotaţie mai amplă şi urmează să aducă acea schimbare în bine pe care fiecare ne-o dorim, dar, desigur, efectele unei reforme nu pot fi analizate într-un termen atât de scurt. Efectul major al unei astfel de reforme îl vom resimţi ulterior, când obiectivele stabilite vor fi atinse.
Cât despre activitatea companiei noastre, ea decurge într-un ritm normal. Avem sarcini stabilite, care urmează să le îndeplinim şi depunem efortul necesar în acest sens.

Aţi simţit în acest an susţinerea din partea statului, dat fiind faptul că activitatea „Franzeluţei” implică şi o puternică componentă socială?

Activăm într-o economie liberă, iar statul respectă regulile specifice acestui tip de economie. Nu avem facilităţi în comparaţie cu ceilalţi producători. Din contra, chiar aş spune că suntem permanent sub lupă, sub o presiune oarecare. Avantajul principal în comparaţie cu alţi agenţi economici din această industrie ar fi faptul, că în consiliul de administrare al întreprinderii, dat fiind că suntem societate pe acţiuni cu pachet de control majoritar de stat, se află specialişti de frunte din mai multe ministere, cu o experienţă enormă în domeniile în care activează, iar în cadrul dezbaterilor deciziile se adoptă constructiv, la nivel profesional şi cred, că din acest punct de vedere chiar şi multe companii transnaţionale ne-ar invidia.

În general, cum a fost pentru Dvs. mediul concurenţial în 2017?

Este un subiect, care necesită o analiză foarte amplă. Totuşi, voi spune că la capitolul respectiv este încă mult de lucru. Nu vreau să deschid multe paranteze, dar voi accentua, că SA „Franzeluţa” deţine un laborator modern, astfel că produsele sunt testate înainte de a ajunge la consumator, salariile se achită transparent, în cadrul companiei activează peste 1500 de angajaţi, avem o apreciabilă implicare socială etc. Nu intenţionez să arunc pietre în ograda nimănui, cu toate că poate ar fi cazul…

Aţi avut careva probleme la capitolul materie primă sau anul agricol a fost bun din acest punct de vedere?

În general, cred că nu a fost cel mai rău. Sigur, având în vedere faptul că achiziţionăm o gamă largă de materie primă complementară necesară producerii, suntem foarte vulnerabili, dar cred că împreună cu colegii, sub o administrare profesională înaltă, în frunte cu Dl Boris Andros, Directorul general al Combinatului SA „Franzeluţa”, am făcut faţă cu brio provocărilor anului 2017.

Ştim că „Franzeluţa” acordă o atenţie deosebită diversificării prezenţei sale pe pieţele externe? Ce evenimente relevante din acest punct de vedere au avut loc în 2017?

Menţinem o comunicare continuă cu partenerii externi. Am participat la evenimentele organizate de către Camera de Comerţ şi Industrie a R. Moldova „Fabricat în Moldova” în Polonia, Belorusia, România. Suntem mereu prezenţi la diverse târguri şi expoziţii. Este o direcţie de activitate prioritară pentru noi şi o tratăm cu mare atenţie, dat fiind inclusiv perspectivele pe care le presupune. Ne bucurăm că şi la acest capitol tendinţele ce s-au prefigurat anterior se păstrează şi se dezvoltă. E vorba de un potenţial enorm şi ne dorim valorificarea lui într-o măsură cât mai mare.

Ce planuri de viitor aveţi?

Urmează să finalizăm proiectele începute anterior, care sunt de o importanţă vitală pentru întreprindere. De asemenea, dezvoltăm un proiect de comercializare a produselor noastre pe piaţa asiatică – una din cele mai puţin explorate pieţe, dar cu un potenţial enorm. Vom dezvolta produse noi şi, desigur, intenţionăm să dezvoltăm în continuare propria reţea de comerţ pe întreg teritoriul ţării noastre, pentru a putea face faţă acelor solicitări, care vin din partea consumatorilor de produse gustoase şi sănătoase.

Iar pentru ca toate aceste intenţii să se realizeze, avem nevoie de linişte în ţară pentru ca Guvernul să poată implementa reformele planificate şi să continue procesul ireversibil de integrare europeană.
Şi, desigur, ne dorim să fim cu toţii sănătoşi ca să putem să ne implicăm la capacitate maximă pentru a realiza cu succes obiectivele propuse.

Sursa: Almanah Politic 2017

Inapoi la arhiva noutaților