[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Iurie Topală: „Până la finele 2019 vom primi cel puţin 4 locomotive noi din partea companiei americane General Electric Transportation”
25 Aprilie

Î.S. „Calea Ferată din Moldova” a ieșit din datorii, salariile se achită la zi, iar în 2020 va fi mai bogată cu 12 locomotive noi. Despre toate acestea reporterul CURENTUL a aflat de la directorul general al întreprinderii, Iurie Topală.

C: Domnule Topală când aţi preluat în 2015 conducerea Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” aceasta înregistra datorii şi restanţe salariale. Care este starea lucrurilor în cadrul întreprinderii în 2019?

I.T.: În cadrul Î.S. „Calea Ferată din Moldova” mai există probleme care necesită rezolvare, însă în pofida tuturor problemelor cu care ne-am confruntat în ultimii ani, am reuşit să găsim soluţii pentru cele mai importante, am semnat contracte noi, am creat noi oportunităţi de colaborare. În 2019 putem vorbi despre o cale ferată diferită de cea de până acum, o întreprindere funcţională cu o dinamică pozitivă, mereu în creştere.

C: Care sunt cele mai importante realizări ale anului 2018 pentru Calea Ferată din Moldova?

I.T.: Una dintre cele mai mari probleme cu care s-a confruntat întreprinderea a fost restanţele salariale. În 2018 am reuşit să soluţionăm în totalitate această problemă după mai multe procese de negocieri. Astfel, angajaţii Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” îşi primesc salariile la zi. O altă realizare este semnarea contractului de cumpărare a 12 locomotive noi, care vor fi oferite întreprinderii până în mai 2020,conform contractului, însă vom face tot posibilul ca până la sfârşitul anului 2019 să primim cel puţin 4 sau 6 locomotive din partea companiei americane General Electric Transportation cu o capacitate a motorului de 2 982 Kw care corespund tuturor standardelor ecologice.

C: Dar vagoanele existente, în ce stare sunt?

I.T.: Am reuşit să găsim soluţii pentru a efectua reparaţia capitală a peste 400 de vagoane care riscau să ajungă la fier vechi. Datorită acestui fapt, în ultimii doi ani a sporit numărul vagoanelor destinate mărfurilor, la fel şi încasările întreprinderii. În acest an au fost executate lucrări de reparaţie capitală a două linii înalte pentru descărcarea materialelor inerte pe staţiile Drochia şi Comrat. O altă realizare punctată este reducerea restricţiilor de viteză pentru aproximativ 30 de segmente de cale ferată, care se întind pe o distanţă de 18 kilometri. A fost reparat singurul tunel feroviar din ţară, care se află la kilometrul 155, în zona Mateuţi.

C: Ce planuri aveţi pentru anul curent? Aţi reuşit deja să puneţi bazele pentru noi proiecte?

I.T.: Administraţia Î.S. „Calea Ferată din Moldova” îşi propune şi în acest an să continue programele începute în anii precedenţi pentru a aduce venituri cât mai mari întreprinderii. La etapa actuală suntem în licitaţie pentru selectarea companiei care va realiza lucrările de reabilitare a infrastructurii feroviare. Scopul proiectului este reînnoirea și modernizarea liniilor de magistrale, control comandă și semnalizare, telecomunicații, treceri de nivel și echipamente de alimentare cu energie. Punerea acestui proiect în aplicare va permite majorarea vitezei de circulație a trenurilor până la 100 km/h și, nu în ultimul rând creșterea fluxului de transport marfar. Compania selectată va fi responsabilă pentru proiectarea și reabilitarea liniei feroviare Bender – Basarabeasca – Etulia-Giurgiulesti, pe o distanță de aproximativ 233 de kilometri. Pentru anul curent ne propunem să majorăm salariile pentru angajaţii cu cel mai mic coeficient salarial printre care se numără muncitorii antrenați în mișcarea trenurilor și repararea materialului rulant. Creșterea salariilor a devenit posibilă după ce încasările întreprinderii au crescut în urma sporirii numărului de vagoane, precum și reparația acestora, efectuată în ultimii doi ani , iar acest fapt a adus un profit de peste 7 milioane de lei.

În perioada ce urmează ne propunem să atragem cât mai mulţi agenți economici care să aleagă serviciile CFM și să repare mai multe vagoane, căci ceste acțiuni vor permite majorarea coeficientului salarial și pentru alte categorii de angajați.

C: Vă mulțumim!

Mihaela Grosu

Inapoi la arhiva noutaților