În cadrul unui interviu acordat pentru www.curentul.md, deputatul Iurie Dârda s-a referit la recentele modificări a regulilor de joc ce vizează programul „Prima Casă” şi „Prima Casă 2”.
C: Dle Dârda, sunteţi cel mai activ deputat atunci când este vorba de programul „Prima Casă” şi „Prima Casă 2”. Aveţi permanent poziţii foarte clare în raport cu aceste două programe importante. De aceea, aş vrea să vă întreb cum apreciaţi iniţiativa legislativă care include mai multe măsuri de îmbunătăţire a programului „Prima Casă”, avizată recent pozitiv de Guvern?
Iu.D. Într-o recentă postare pe blogul meu personal, notam că există câteva aspecte importante legate de această iniţiativă, ce trebuiesc scoase în evidenţă. Astfel, potrivit noilor prevederi legale, la programul „Prima Casă” vor putea aplica și tinerii care dețin mai puțin de șase metri pătrați pentru un membru al familiei, adică nu au suficient spațiu locativ. Până în prezent erau eligibile doar persoanele care nu au deținut împreună cu soțul/soția o altă locuință în decurs de un an până la solicitarea creditului. În opinia mea, aceasta a fost o scăpare serioasă din start şi e bine că s-a revenit asupra ei. Acum programul „Prima Casă” este mult mai relevant şi, cu siguranţă, se va dovedi şi mult mai eficient.
De prima variantă a legii, într-un fel erau discriminaţi tinerii care dețin locuințe în sate, dobândite prin moștenire sau donație. Acum şi această categorie importantă va putea participa în cadrul programului „Prima Casă”, cu excepția cazurilor în care imobilele menţionate sunt situate în suburbiile municipiului Chișinău. Consider că s-a reparat o nedreptate în raport cu tinerii menţionaţi şi e bine că li s-a acordat şi lor şansa la propria casă.
C: Dar ce părere aveţi despre recentele intervenţii ale Guvernului în programul „Prima Casă 2”?
Iu.D.: Cred că vă referiţi la faptul că în Codul Fiscal și în Legea bugetului social de stat pe 2018 va fi introdusă o nouă categorie de prestații – compensația bănească acordată din bugetul de stat beneficiarilor programului. E foarte bine că se propune ca sumele acestor compensații să constituie surse de venit neimpozabile, măsură care are drept scop facilitarea accesului bugetarilor la achiziția unei locuințe. Aceasta va contribui la creşterea numărului de persoane eligibile în cadrul programului, lucru extrem de important din punct de vedere al realizării obiectivului de asigurare a tinerilor cu loc de trai.
C: Nu vi se pare straniu că se vine acum cu astfel de modificări? De ce nu s-au prevăzut aceste situaţii din start?
Iu.D: Eu cred că abordarea de care dau dovadă factorii de decizie este una cât se poate de corectă – ei nu se ascund ca struţul ce bagă capul în nisip, ce reacţionează odată cu depistarea greşelilor sau scăpărilor, înlăturându-le. Aceasta e o abordare sănătoasă şi personal consider că în astfel de condiţii, programul „Prima Casă” şi „Prima Casă 2” se pot dovedi de un real succes.
C: Recent, Ministerul Finanţelor a anunţat că dobânzile achitate de beneficiarii programului „Prima Casă” vor scădea. Cum vi pare această măsură?
Iu.D.: Evident că e una bună, are un caracter stimulator şi aceasta poate da un nou impuls programului. Din câte cunosc, dobânzile vor coborî cu aproximativ 1,5%, iar ratele exacte ale dobânzilor vor fi făcute publice de fiecare dintre cele cinci bănci implicate în proiect. Apropo, bugetul de stat și acum suportă cheltuieli legate de locuințele unor categorii de angajați din sectorul public.
C: Una din instituţiile financiare implicate în program deja a anunţat reducerea de două ori sau cu 1,5% a marjei sale de profit…
Iu.D.: Aceasta încă o dată confirmă că există o interacţiune bună între stat, partenerii şi beneficiarii programului. Cred că este o premieră la nivel naţional când avem o astfel de interacţiune şi o capacitate de reacţie atât de rapidă la nivelul unui program de stat, astfel încât eficienţa să nu fie afectată de nici un aspect.
C: Facilităţi suplimentare sunt prevăzute şi într-o recentă hotărâre a Guvernului…
Iu.D.: Cred că vă referiţi la Regulamentul privind modul de acordare a compensaţiilor în cadrul Programului de stat „Prima casă”, acest proiect fiind denumit „Prima casă 2”. La concret e vorba de faptul că angajații din serviciul public vor beneficia de facilități la procurarea locuinței în cadrul programului „Prima Casă” – statul va compensa acestora 50 la sută din creditul ipotecar luat pentru procurarea locuinței. De compensaţii vor putea beneficia angajații autorităţilor și instituţiilor publice finanţate integral din bugetul public naţional, ai instituţiilor medico-sanitare publice și ai celor de învăţământ superior de stat cu autonomie financiară, care activează de cel puţin un an în sectorul public. Costul locuinţei nu va depăşi 600 mii de lei. Suma totală a compensației va fi distribuită pentru 25 de ani. Compensația va fi acordată lunar, de la aprobarea cererii pentru finanţare până la finalizarea perioadei de rambursare a creditului ipotecar.
E şi aceasta o măsură cu puternic caracter mobilizator, care denotă inclusiv grija faţă de resursele umane ale statului. Or, angajaţii din structurile respective sunt purtători de memorie instituţională, în pregătirea lor profesională se fac anumite investiţii, de aceea trebuie ajutaţi să-şi soluţioneze problemele materiale, inclusiv cele legate de locuinţe, ca să poată să-şi continue activitatea în beneficiul statului.
Apropo, angajații din sectorul public pot solicita compensații în cadrul Programului de stat „Prima casă 2” începând cu data de 22 iunie.
C: Ce ar trebui de făcut ca „Prima Casă” şi Prima Casă 2” să dea şi mai multă eficienţă?
Iu.D.: Să monitorizăm atent implementarea programelor respective şi, în caz de necesitate, să nu ne temem să venim cu noi propuneri pentru a elimina eventualele blocaje din calea implementării lor eficiente.
Cristina Pendea