[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Igor Roşca: „Ne propunem să devenim numărul unu în preferințele consumatorilor, dar și după volumul de vânzări”
22 Februarie

Interviu cu Directorul general al „ROGOB” SRL, Igor Roşca.

Care, în opinia Dvs., au fost cele mai mari reuşite pe care le-aţi înregistrat în 2016?

Igor Roşca: Reuşitele companiei noastre au la bază munca perseverentă şi procesul de îmbunătăţire continuă a calităţii produselor, pe parcursul celor 19 ani de activitate. Suntem o companie tânără, care încă îşi definitivează unele procese şi îşi creează sistemul propriu de operare. Este o muncă permanentă, rezultatele căreia le vezi doar în timp. Totodată, constatăm cu satisfacţie, că am progresat mult la acest capitol şi, privind în urmă, putem afirma cu certitudine, că astăzi suntem mai buni decât am fost ieri… Fiind perfecţionişti, înţelegem că urmează să muncim şi mai mult pentru a excela în domeniul pe care îl reprezentăm.

Dacă e să vorbim mai concret, cred ca succesele noastre reprezintă realizarea pas cu pas a planului, pe care ni l-am propus pentru 2016. Am reuşit să deschidem încă trei magazine, devenind astfel şi mai accesibili pentru consumatori, oferindu-le produse calitative, create cu grijă şi ţinând cont de preferinţe. Două din cele trei magazine au fost deschise în afara Chişinăului, fapt apreciat de către locuitorii oraşelor Anenii-Noi şi Ungheni.

Chiar dacă a fost un an greu şi imprevizibil din punct de vedere economic, am reuşit să investim în echipamentul de producere. Şi fiindcă pentru consumatori contează foarte mult calitatea produselor oferite şi siguranţa acestora, ne mândrim, că în acest an am fost recertificaţi în Sistemul de management al siguranţei alimentelor ISO 22000:2005, certificat care confirmă, că „ROGOB” livrează alimente sigure şi produse de calitate superioară clienţilor săi.

Cum aţi califica susţinerea statului pentru producătorii autohtoni, în special pentru acei care activează pe aceeaşi piaţă ca şi Dvs.?

Igor Roşca: Nu aş vrea să fiu critic în ceea ce ţine de aportul statului în susţinerea producătorului autohton, dar cred că acţiunile care se întreprind în acest sens sunt destul de modeste în comparaţie cu efortul pe care îl depun agenţii economici pentru a face faţă mediului economic şi concurenţial.

Aportul statului trebuie privit în ansamblu, începând de la tinerii specialişti, pe care ni-i oferă insituţiile de învăţământ şi terminând cu taxele percepute pentru activitatea de întreprinzător. Tot mai mult ne confruntăm astăzi cu un deficit al forţei de muncă, care are la bază două cauze: migrarea masivă în străinătate a tinerilor specialişti şi specialiştii rămaşi, care nu corespund necesităţilor de business. Deseori se crează impresia, că tinerii specialişti nu au dobândit cunoştinţele necesare pentru a activa în instituţii publice, nemaivorbind de sectorul privat, unde cerinţele sunt şi mai dure.

O altă problemă cu care ne confruntăm este birocraţia exagerată, care, de cele mai multe ori, ne împiedică să implementăm la timp proiectele, la care lucrăm sau să lansăm produsele noi, conform planului stabilit. Agenţii economici sunt forţaţi să obţină o sumedenie de autorizaţii şi certificate pentru a demara o afacere sau pentru a lansa un produs, acte, care pe alocuri, sunt absolut inutile.

Un alt aspect ţine de transparenţa activităţii întreprinderilor. E destul de complicat să activezi într-un mediu, în care agenţii economici operează în condiţii inegale, în care unii sunt favorizaţi în detrimentul altora. E greu să fii profitabil pe o piaţă, în care cerinţele nu sunt egale pentru toţi. Interesul statului trebuie să fie în eliminarea corupţiei şi „lichidarea” pieţei negre, doar în acest mod statul va avea destui bani publici pentru a implementa reformele în toate sectoarele şi a ridica Republica Moldova la un alt nivel.

Cum aţi califica mediul concurenţial în care aţi activat în 2016?

Igor Roşca: Dacă e să vorbim despre industria pe care o reprezentăm, consider că trebuie să fie întreprinse acţiuni urgente şi radicale pentru a proteja consumatorul final de produsele de o calitate şi o provenienţă dubioasă.

Este inadmisibil ca imaginea agenţilor credibili şi transparenţi, precum este şi compania noastră, să fie afectată de către agenţii economici care activează în condiţii insalubre şi fabrică produse din materie primă de proastă calitate. Aici mă refer în special la evenimentele de la finele anului, când s-a depistat livrarea de produse alterate către şcoli şi grădiniţe.

Compania noastră a investit resurse enorme în afacere, achită lunar la bugetul de stat contribuţii considerabile, se aprovizionează doar cu produse sigure, de cea mai înaltă calitate, încercând astfel să schimbe percepţia consumatorilor cu privire la produsele din carne şi să readucă încrederea de altădată a oamenilor în mezeluri şi produse din carne. Dar, în final, toate aceste eforturi se soldează cu insuccese, deoarece există în continuare în ţara noastră o mulţime de companii şi persoane fizice, care comercializează produse din carne de o calitate joasă, în condiţii nesigure, pe care reuşesc cu succes să le distribuie către comercianţi. Astfel, pe mesele consumatorilor din Republica Moldova ajung produse necalitative şi nesigure pentru viaţa şi sănătatea lor, dar care au devenit atractive datorită preţurilor mai reduse.

În acest mod, ca urmare a lipsei de atitudine din partea autorităţilor, agenţii economici de bună credinţă din acest sector nu pot să-şi desfăşoare activitatea în condiţii de legalitate şi concurenţă loială.

Comercializarea de către procesatorii de carne spre reţelele de magazine a produselor procesate de origine animală prin intermediul tranzacţiilor cash, fără ca acestea să fie reflectate în documente de evidenţă contabilă, creează premise favorabile pentru practici de evaziune fiscală, care la fel urmăresc perturbarea condiţiilor de concurenţă loială în acest sector.

Pentru asigurarea şi respectarea regulilor de concurenţă loială pe piaţa produselor din carne şi pentru a asigura plasarea în circuitul comercial şi în instituţiile de alimentaţie publică a produselor calitative şi sigure pentru sănătatea omului, cred că statul, prin intermediul instituţiilor sale, ar trebui să fie mai exigent cu agenţii economici, să verifice periodic condiţiile în care activează, provenienţa materiei prime utilizate în procesul de producere, condiţiile în care sunt livrate către clienţi produsele, precum şi alte acţiuni care ar diminua riscul introducerii în circuitul alimentar al produselor nesigure pentru viaţa şi sănătatea cetăţenilor ţării noastre.

Există perspective de dezvoltare în continuare a pieţei pe care activaţi?

Igor Roşca: Cu siguranţă, există. Consumatorul moldovean a devenit unul select, pe care nu e atât de simplu azi să-l impresionezi. Accesul mai liber al locuitorilor ţării noastre în Occident, unde există alte standarde de calitate a produselor şi de deservire, le dă curajul să ceară aceleaşi lucruri şi de la producătorii şi prestatorii de servicii locali. Anume din acest considerent ne deplasăm destul de des în afara ţării pentru a prelua cele mai bune practici şi pentru a le implementa în ţara noastră. Ne putem diferenţia şi atrage noi consumatori doar prin produse calitative şi printr-o deservire bună.

Ce aşteptări aveţi de la anul 2017?

Igor Roşca: În 2017 ne propunem să creştem în continuare afacerea, să urmăm esenţa sloganului:„Să delectăm şi să impresionăm consumatorii cu produse excepţionale, ce fac diferenţa prin calitate înaltă, aspect şi gust deosebit”. Îmi doresc, ca fiecare locuitor al ţării noastre să aibă zilnic pe masă măcar un produs preferat marca „ROGOB”.

Ce planuri de viitor aveţi?

Igor Roşca: Ne propunem să devenim numărul unu şi în preferinţele consumatorilor şi după volumul de vânzări, dar şi să ne lansăm în viitorul apropiat în afara ţării noastre.

Sursa: Almanah Politic – 2016

Inapoi la arhiva noutaților