[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Feiruz Isaev: „Pentru 2019 ne propunem planuri și mai ambițioase decât pentru 2018”
18 Februarie

Interviu cu Feiruz ISAEV, Director general „LUKOIL Moldova”

Prin ce a fost memorabil anul 2018 pentru businessul din RM, în general, şi pentru compania dvs., în particular?

Din acest punct de vedere, aş scoate în evidenţă câteva momente importante. În primul rând, e vorba de stabilitatea din ţară, care a influenţat benefic dezvoltarea businessului. Apoi, aş menţiona facilităţile fiscale operate de autorităţi, în special cele ce ţin de impozitul pe venit. De asemenea, nu putem trece cu vederea eforturile depuse în vederea combaterii unui fenomen atât de negativ cum ar fi achitarea salariilor în plic. Toate acestea şi-au spus cuvântul şi noi am resimţit din plin efectele.

Cât despre compania noastră, anul a fost important din punctul de vedere că am continuat să investim în calitatea deservirii, dar şi în infrastructură. Am făcut aceste investiţii cu gândul la clienţii noştri şi ne bucură rezultatele înregistrate în direcţia respectivă.

Cu ce indicatori de bază a încheiat anul 2018 compania dvs.?

În 2018, am comercializat peste 185 mii tone de produse petroliere angro şi peste 127 mii tone cu amănuntul. În total, „LUKOIL Moldova” a furnizat pe piaţa Republicii Moldova peste 312 mii tone de produse petroliere. Astăzi, „LUKOIL Moldova” este lider pe piaţa produselor petroliere şi a gazului lichefiat al Republicii Moldova.

Care scopuri stabilite la început de an s-au realizat în 2018 şi care trec pentru anul 2019?

Cel mai important succes al companiei noastre în 2018 este asigurarea pieţei Republicii Moldova cu combustibil de calitate şi păstrarea poziţiei de lider pe piaţă.

În 2018 „LUKOIL Moldova” a reconstruit o staţie PECO şi a atras, în bază de arendă, în reţeaua sa, alte trei staţii PECO. La momentul de faţă, „LUKOIL Moldova” are în proprietate trei baze de păstrare a produselor petroliere, un terminal pentru gaze, dar şi 107 staţii PECO (inclusiv 80 personale şi 27 luate în arendă).

În 2019 vom continua acţiunile noastre îndreptate spre modernizarea propriei reţele de comercializare. Şi aici am în vedere inclusiv comercializarea produselor alimentare prin intermediul marketurilor de la staţiile PECO. Astăzi, în respectivele magazine este practic acelaşi asortiment ca şi în supermarketuri şi aceasta e bine pentru clienţi, care găsesc aici tot de ce au nevoie. Astfel, ei economisesc timp şi eforturi. Fiind conştienţi de acest lucru, investiţiile în direcţia respectivă vor fi una din priorităţile noastre.

Cum aţi caracteriza colaborarea autorităţilor cu mediul de afaceri în 2018?

Suma impozitelor achitate de „LUKOIL Moldova” în bugetul de stat este de circa 1,5 miliarde de lei sau circa 3% din veniturile totale anuale ale bugetului ţării.

În octombrie 2018, prin decizia Serviciului Fiscal de Stat (SFS) al Republicii Moldova, „LUKOIL Moldova” a devenit unul din cei şapte mari contribuabili care s-au învrednicit de titlul „Contribuabil cu nivel înalt de încredere”. Acest titlu important demonstrează atitudinea companiei noastre faţă de promovarea responsabilităţii fiscale, respectarea cerinţelor legislaţiei şi a obligaţiunilor fiscale. După primirea acestei menţiuni, compania noastră a fost scutită de verificări fiscale pentru doi ani.

Ce paşi ar mai trebui să întreprindă statul pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri din Moldova?

În context voi menţiona că autorităţile sunt destul de receptive faţă de solicitările mediului de afaceri şi le iau în calcul atunci când sunt semnalate anumite probleme. Avem un dialog destul de bun cu autorităţile şi desigur ne dorim ca acesta să fie păstrat în continuare. Or, în cadrul dialogului, pot fi soluţionate operativ şi eficient toate problemele ce apar.

Dacă e să mă refer strict la domeniul în care activăm noi, părerea mea este că numărul actual de staţii PECO e prea mare. Ar fi bine ca organele abilitate ale statului să elaboreze o schemă de amplasare a staţiilor PECO, dar şi să vină cu reglementări foarte stricte în ceea ce ţine de standarde. Sunt măsuri dictate de situaţia reală în care suntem.

În rest, ne dorim să existe condiţii de stabilitate, pentru că, acolo unde e stabilitate, este şi dezvoltare.

Cât de atractivă este Moldova pentru investitorii externi? În genere, sunt necesare noi investiţii străine pe segmentul de piaţă pe care activează compania dvs.?

Compania noastră lucrează în Moldova de 23 de ani. Din momentul apariţiei pe piaţa moldovenească, am creat circa 1.200 de locuri de muncă. În general, nimic nu împiedică investitorii străini. În Republica Moldova sunt create toate condiţiile pentru businessul deschis.

Investiţiile sunt motorul economiei. Considerăm că pe fiecare segment de piaţă în Moldova sunt necesare investiţii, inclusiv străine. Spre exemplu, pe piaţa produselor petroliere investiţiile sunt necesare pentru modernizarea staţiilor PECO vechi şi pentru majorarea spectrului de servicii prestate.

Ce obiective are compania pe care o conduceţi pentru viitorul apropiat?

Avem elaborată o foaie de parcurs pentru următorii trei ani, în conformitate cu care intenţionăm să creştem reţeaua de comerţ cu amănuntul, să purcedem la implementarea unui proiect de automatizare a proceselor de business ale companiei, dar şi facem noi paşi în vederea optimizării cheltuielilor.

Ce aşteptări aveţi de la 2019?

Ne aşteptăm că 2019 va fi mai dificil decât 2018. Principala cauză a temerilor noastre ţine de creşterea concurenţei de piaţă. Dar, indiferent de aceasta, pentru 2019 ne propunem planuri şi mai ambiţioase decât pentru 2018 – compania noastră ţinteşte doar dezvoltarea, însă în acelaşi timp vom acorda o atenţie mai mare calităţii serviciilor prestate şi deservirii clienţilor.

Sursa: Almanah Politic 2018

Inapoi la arhiva noutaților