[ X ]
(INTERVIU) Eduard Grama: Produsele noastre se bucură de popularitate şi sunt bine cunoscute consumatorilor din Moldova şi din peste 15 ţări ale lumii
4 Mai

Cum a fost anul 2021…

Interviu cu Eduard Grama, director general al Combinatului de Pâine din Bălţi   

Domnule Director, anul 2021, de asemenea, a fost marcat de pandemie. În ce măsură s-a expus aceasta asupra companiei pe care o conduceți?

Anul 2021 a fost un an greu, ca şi 2020. Pandemia şi-a pus amprenta pe activitatea companiei noastre şi am resimţit acest lucru din plin, începând de la structura comenzilor şi vânzărilor şi terminând cu comenzile de echipamente şi investiţii.

În pandemie totul s-a schimbat – clienţii preferă mai mult produse ambalate, ceea ce duce la majorarea costurilor de producere. Totodată, din cauza pandemiei, a crescut perioada de timp de livrare a echipamentelor de producere, începând de la piese şi terminând cu echipamente investiționale. Dacă până la pandemie orice piesă sau echipament se livra în maxim 2-3 luni, la moment termenul de livrare s-a dublat, ceea ce afectează producerea şi dezvoltarea întreprinderii, în general. Dar, nu avem alternativă – încercam să ne adaptăm la noile reguli de lucru şi să facem faţă provocărilor.

În general, cum a fost anul 2021 pentru compania dumneavoastră?

În linii mari, putem spune că a fost un an al schimbărilor şi reorganizărilor. Compania, pe care am onoarea să o conduc, în 2021 a efectuat un şir de investiţii în echipamente şi produse noi, ceea ce ne-a permis să ne dezvoltăm dinamic în anul ce a trecut şi sunt sigur că ne va ajuta să ne dezvoltăm şi în continuare.

Totodată, a fost un an greu din punct de vedere al costurilor, materiei prime şi resurselor energetice. Producerea de pâine este foarte dificilă din punct de vedere al costurilor şi implică o rentabilitate scăzută. De aceea, orice deviere influenţează semnificativ costul produsului. Din acest motiv anul a reprezentat un efort continuu pentru optimizarea costurilor şi sporirii eficienţei producerii.

Câte dintre planurile trasate la început de an au fost realizate?

Majoritatea, dar au rămas şi unele restanţe. Acestea le-am trecut deja pe agenda anului următor şi cu siguranţă le vom realiza, ținând cont de importanţa lor pentru dezvoltarea din continuare a companiei. Iar dacă ar fi să deschid parantezele despre planurile de care aţi întrebat, atunci vă pot spune că ele au ţinut de reorganizări, de lansarea unor noi produse şi de dezvoltare a noilor branduri.

Cum ați caracteriza relația companiei pe care o conduceți cu consumatorii în 2021?

Şi-n acest an s-a văzut clar că, consumatorii de biscuiţi, crackeri şi covrigei continuă să aprecieze calitatea produselor noastre. Din acest punct de vedere, chiar avem o relaţie excelentă cu consumatorii.

În ceea ce ţine de pâine, putem discuta despre o relaţie excelentă cu consumatorii din zona de nord a ţării, unde suntem mai mult prezenţi decât în zona centrală sau în cea de sud. E o relaţie constantă, construită în timp, pe baze durabile. Putem vorbi chiar despre o comunitate convenţională de consumatori fideli, care cunosc nu din auzite calitatea producţiei noastre şi îi acordă preferinţă în raport cu produsele similare ale altor producători.

Care din produsele Combinatului se bucură de cea mai mare popularitate?

Noi producem o gamă largă de produse de panificaţie – pâine, biscuiţi, crackeri, produse de patiserie etc. Totodată, aş vrea să menţionez că punem permanent accent şi pe produsele noi, care ajung să se bucure de popularitate în ţară, dar şi peste hotare. E vorba de produse pentru copii, produse pentru fitness sau produse fără gluten. Însă, absolut toate produsele noastre se bucură de popularitate şi sunt bine cunoscute consumatorilor din Moldova şi din peste 15 ţări ale lumii.

Ce provocări aveți, cărora trebuie să le faceţi față pe termen scurt?

Cea mai mare provocare este să rezistăm scumpirilor existente pe plan internaţional şi local. Din păcate, producerea de pâine are o rentabilitate mică, deoarece preţul la pâine în Republica Moldova este cel mai mic din Europa de Est şi orice scumpire influenţează costurile. În 2021 şi 2022 scumpirile se ţin lanţ, începând cu materia primă şi terminând cu resursele energetice. Aceasta pune o mare presiune pe noi, de aceea şi spuneam că e o mare provocare să rezistăm scumpirilor.

Ce planuri de viitor are compania pe care o conduceţi?

Planuri sunt multe, dar totul depinde de rezultatele financiare pe care le înregistrăm sau le vom înregistra. Or, aceste planuri ţin inclusiv de investiţiile majore pe care vrem să le facem în construcţia unei noi fabrici de producere, de dezvoltarea produselor noi şi de extinderea pe plan internaţional. Exportul este o prioritate pe care vom punem accentul în următorii ani.

Deci, avem planuri ambiţioase, dar pe deplin realizabile şi vom munci ca ele să devină realitate.

Sursa: Almanah Politic 2021

Inapoi la arhiva noutaților