[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Designerul Lilia Ceaicovschi: „Suntem altceva datorită produsului pe care am ales să îl scoatem la lumină”
29 Noiembrie

„Haina perfectă este cea, care poate îmbrăca mai multe generații”, de acest moto se conduce Lilia Ceaicovschi, fondatoarea brandului ce-i poartă numele. Debutul pe piața autohtonă a avut loc în 2017, iar de atunci linia lor produce exclusiv trenciuri pentru femei și bărbați. Detalii despre brand, precum și recomandări privind alegerea vestimentației aflați din acest interviu.

CURENTUL: De cât timp activați în domeniul design-ului și ce v-a determinat să alegeți această cale?

Lilia Ceaicovschi: Primii pași în acest domeniu i-am făcut în martie 2013, imediat după absolvirea cursului de master, în cadrul Facultății de Arhitectură (UTM). Atunci am luat pentru prima dată în mâini o carte de construcție a tiparelor pentru haine. Mereu urmăream tot ce fac designeri vestimentari la nivel mondial, chiar dacă activam deja, cu acte în regulă în calitate de inginer, având studii în acest domeniu. Nu știu dacă eu am ales această cale, mai degrabă ea m-a ales pe mine, a fost o chemare sau un efect al intereselor copilăriei mele – de mică analizam cum sunt îmbrăcați oamenii din jurul meu.

lilia ceaicovschi

C: Ce semnifică pentru dumneavoastră brandul Lilia Ceaicovschi?

L.C.: Lilia Ceaicovschi este în primul rând numele meu și asta mă responsabilizează foarte mult în tot ceea ce fac! Din acest motiv sunt tot mai atentă cu cine/ce îl asociez, nu o fac din aroganță, dar din simplu fapt că, odată ce am decis să public acest nume și să îl imprim pe etichetele hainelor noastre, am luat pe umeri o greutate și nu am dreptul să cobor acest nume. Lilia Ceaicovschi este brandul de haine care concepe în special trenciuri. Este ceea ce fac eu zilnic, cu asta respir!

C: Prin ce se deosebesc articolele vestimentare pe care le creați de cele ale altor designeri?

L.C.: Lilia Ceaicovschi este unicul brand din țară care a lansat o linie exclusiv dedicată trenciurilor, atât pentru femei, cât și pentru bărbați (este pe drum și linia pentru copii). Întotdeuna ne-am propus să fim primii în ceea ce facem, să nu călcăm pe urmele altora și să nu fim banali. Așa am lansat acest brand. Acum trei ani era aproape imposibil să îți găsesti un trenci în magazinele din țară! Am evitat să fim al X n brand care face „rochițe” și „fustițe”, am vrut să fim altceva! Suntem altceva datorită produsului pe care am ales să îl scoatem la lumină.

C: Cât de complicat este în Republica Moldova să înființezi propriul brand?

L.C.: Este complicat și nu atât partea birocratică, pe cât cea cu oamenii. Pentru mine e foarte greu să depind de alți oameni, nu îmi place acest lucru. Unii oameni au carențe foarte mari la aspectul de punctualitate, responsabilitate și asumarea afirmațiilor făcute. Multe lucruri se fac la nivel de amator sau „pe genunchi”. Uneori cred că mi-ar plăcea să fac afaceri în Germani sau Japonia. Îmi place când lucrurile funcționează cu exactitate maximă, ca un ceas elvețian!

C: Cât de solicitate sunt articolele vestimentare autohtone în Republica Moldova?

L.C.: Oamenii interesați de modă se împart în două categorii foarte bine definite: cei care apreciază și susțin brandurile autohtone, fiind conștienți de toate eforturile depuse pentru a ține pe picioare un brand de haine în Moldova și cei care preferă hainele de mass marketing, adică cele fără suflet, sunt produse în cantități industriale și care se vând în zeci de țări concomitent, dar în schimb au un cost mult mai mic. Totuși, fiecare brand își are consumatorul său.

C: Din câți membri este constituită echipa Liliei Ceaicovschi și cine sunt ei?

L.C.: Lilia Ceaicovschi este creierul, motorul și principalul filtru al brandului. În spate se află doar echipa care se ocupă de partea tehnologică, de producere. Plus alte două persoane foarte importante, cărora îmi permit să le cer sfatul în anumite situații. Persoanele respective nu știu că fac parte din această echipă. Le mulțumesc enorm!

4 3

C: Cine din designerii naționali sau internaționali vă inspiră?

L.C.: Urmăresc marile branduri pentru că sunt obligată moral să știu ce se întâmplă în modă la nivel mondial. Ceea ce ține de brandurile locale, urmăresc foarte puține dintre ele, pe cei care îi văd originali sau le știu povestea, cei care sunt adevărați prin ceea ce fac. Noțiunea de inspirație în domeniul modei pentru mine se asociază mai degrabă cu plagiatul, de aceea avem în țară o mulțime de branduri despre nimic, doar împachetate frumos. Iată asemenea branduri se inspiră prea mult din ceea ce fac designerii din afara țării. Nu încurajez asta! Pe mine mă inspiră foarte mult oamenii din jur, filmele de Oscar, cele produse cu bugete mari. Ele nu au limitări când sunt create. Mă inspiră muzica diversă, inclusiv cea clasică și teatrul în mod special. Am urmărit toate piesele celor de la GenezaArt. Sunt foarte inspiraționali pentru mine. Am vazut și unele spectacole românești, îmi doresc însă foarte mult să văd teatru rusesc, anume în Sankt Petersburg.

C: În calitate de designer, puteți să ne spuneți care sunt greșelile, pe care oamenii cel mai des le comit în alegerea ținutei?

L.C.: Ador acest subiect! Putem vorbi aici la infinit, dar voi fi scurtă! Cele mai mari greșeli se fac în materie de proporții (lungimile hainelor trebuie să corespundă exect cu cele ale corpului, fiecare corp este individual). Accesoriile – la fel sunt cele care dau tonul ținutei. Văd frecvent genți prea mari la evenimente de seară. Atunci se poartă genți minuscule, unde pot să încapă doar cardul, banii, rujul, cheile, atât!

Cel mai des oamenii se îmbracă necorespunzător evenimentului la care merg. Văd femei care își chinuie picioarele pe tocuri exagerat de înalte, în plină zi, la plimbări în parc. Tocurile înalte impun o anumită postură și un anumit stil de viață, nu sunt pentru transportul public sau plimbări. Încălțămintea neagră nu se potrivește cu orice, așa cum se crede! Arată prea agresiv, dur, fiind asociată cu o ținută care nu este neagră, în special la ținutele de seară.

Văd femei care încă poartă machiaj la piscină sau plajă – depășită situație! Hainele sport, cele foarte mulate au fost concepute doar pentru sport – nu se iese cu ele în oraș, arată prea mult din intimitate, chiar și unele defecte fizice… Nu vreau să par prea critică, dar e de vorbit foarte mult aici!

C: Ce trebuie să îmbrace o domnișoară pentru a fi în trend în acest sezon?

L.C.: O domnișoară trebuie să îmbrace în orice sezon un trenci Lilia Ceaicovschi.
Întotdeauna recomand celor care îmi cer sfatul în acest sens să nu alerge după trenduri. Asociez trendurile vestimentare cu apa de ploaie, la propriu, pentru că acestea vin și pleacă și în scurt timp se cere altceva în loc, pentru că trendul de astăzi nu va mai fi valabil mâine. De aceea, recomand să se investească inteligent în haine ce rezistă moral în timp.

Brandul Lilia Ceaicovschi pune un accent deosebit pe acest principiu la conceperea trenciurilor. Noi satisfacem necesități vestimentare care vor rezista în timp, evităm „să vindem” trenduri de un sezon.

C: De unde pot fi procurate articolele vestimentare Lilia Ceaicovschi?

L.C.: Produsele Lilia Ceaicovschi pot fi achiziționate online pe site.ul www.liliaceaicovschi.com, care a fost făcut public cu ocazia împlinirii a trei ani de la lansarea oficială a liniei de trenciuri Lilia Ceaicovschi sau ne puteți lăsa un mesaj pe pagina de Facebook/ Instagram a brandului, pentru alte informații detaliate.

1 2

C: La momentul actual lucrați la o nouă colecție?

L.C.: Mereu suntem în căutare de modele, detalii, concepte noi! Nu ne ținem neapărat de sezoanele clasice toamnă-iarnă/primăvară-vară, pentru că devine plictisitor și se tranformă totul într-o rutină. Dar suntem mereu antrenați în a aduce ceva nou. Recomandăm tuturor să ne urmărească paginile de socializare și site-ul pentru a afla în timp real toate noutățile.

C: Vă mulțumim!

Doina Buruiană, stagiar

Inapoi la arhiva noutaților