În cadrul unui interviu acordat pentru www.oficial.md, Denis Şova, Directorul general al SA „Cricova”, s-a referit la procesele investiţionale şi condiţiile ce trebuiesc întrunite pentru ca acestea să fie de succes.
O: Dle Şova, precedentul nostru interviu s-a încheiat cu promisiunea Dvs. că veţi găsi timp pentru o nouă discuţie cu noi la tema investiţiilor. Apreciem că aţi făcut posibilă această nouă întâlnire.
D.Ş.: Sunt genul de om, care, odată ce a făcut o promisiune, o respectă. Nu era cazul să vă îndoiţi că această întâlnire va avea loc, odată ce am convenit asupra acestui aspect.
O: În precedentul nostru interviu aţi spus că exporturile noastre pot deveni dominante, dacă se vor întruni un şir de condiţii, inclusiv dacă se vor face investiţii. Aţi putea deschide parantezele?
D.Ş.: Pentru ca un produs să fie competitiv din punct de vedere al exporturilor, el trebuie să întrunească un set de condiţii ce l-ar face atractiv pe piaţa externă, care, de altfel, e una aglomerată şi nu e uşor să câştigi un loc sub soare. Componentele de bază care fac un produs competitiv şi pe piaţa internă, dar mai ales pe cea externă sunt: calitatea, costul şi promovarea. De aceea, dacă vrei să ai un produs competitiv, trebuie mai întâi să investeşti în calitate, apoi în promovare. Şi cu cât e mai mare piaţa pe care o ţinteşti, cu atât mai mari vor fi investiţiile în promovare. Dacă ai un produs de calitate, trebuie să te asiguri că cei ce reprezintă grupul ţintă de consumatori vor auzi de el, îl vor testa, ca ulterior să devină consumatori fideli ai acestui produs.
O: Au capacitatea producătorii din Republica Moldova să facă faţă unei provocări atât de importante ca şi cea la care vă referiţi Dvs.?
D.Ş.: Când vorbim de investiţii, totul e relativ. Căci, depinde ce scop îşi propune fiecare. Spre exemplu, cineva îşi propune să fie prezent cu produsul său în careva reţea comercială din România sau Polonia. În acest caz, investiţiile nu sunt mari. Ajungi la o înţelegere cu respectiva reţea, care are clienţi fideli şi care oricum la un moment dat vor vedea şi vor degusta produsul tău. E suficient să-l promovezi apelând la oportunităţile interne ale respectivei reţele şi deja atragi atenţia potenţialilor cumpărători. Dacă ai un produs calitativ, cu siguranţă în scurt timp vei avea şi consumatori fideli ai acestuia. Mai ales dacă şi preţul va fi unul pe măsură. Iar dacă vorbim despre construcţia propriilor magazine în mai multe oraşe europene importante, de promovarea acestor puncte comerciale şi a produselor expuse în ele, investiţiile sunt mult mai mari. Sau dacă vorbim de investiţii în calitatea produselor, sau de investiţii în lansarea de la zero a procesului de producere, e clar că sumele respective vor fi mult mai mari.
O: Deci, e nevoie şi de investiţii străine?
D.Ş.: Investiţiile străine tot timpul sunt binevenite, or ele deschid noi oportunităţi economice, influenţează benefic economia oricărei ţări. Investiţiile străine sporesc capacităţile concurenţiale, presupun implementarea tehnologiilor avansate, produse mai calitative, noi locuri de muncă, noi impozite la buget etc. Ca să nu mai vorbim deja de faptul că fiecare investiţie străină serioasă e şi un semnal, un impuls, pentru alţi potenţiali investitori. În general, se spune că investiţiile sunt motorul economiei şi din acest punct de vedere eu sunt de părerea că oricât de multe investiţii nu ar veni, ele niciodată nu vor fi suficiente. Exemplul ţărilor dezvoltate arată că o economie este cu atât mai puternică, cu cât mai multe investiţii se fac în ea. De aceea, atragerea investiţiilor trebuie să fie o preocupare permanentă a ţării noastre.
O: Dar venirea masivă a capitalului străin pe piaţa moldovenească îi poate pune în dificultate pe agenţii economici care deja activează aici….
D.Ş: Păi, aceasta e şi esenţa economiei de piaţă, care are la bază principiul liberei concurenţe. Orice nouă investiţie presupune automat şi un nou nivel de concurenţă şi, credeţi-mă, cu cât mai acerbă e concurenţa, cu atât mai sănătoasă e economia. Desigur, vorbim de concurenţă loială, nu de alt ordin. Ce face un agent economic de pe un segment de piaţă unde vine o investiţie importantă? Caută posibilităţi de a fi la nivelul situaţiei create, de a face faţă noilor condiţii. Fie face investiţii proprii în procesul de producere, în promovare, în modernizarea întreprinderii etc. Fie atrage investiţii din interior sau, impulsionat de exemplul altora, din exterior. În rezultat, producţia iese la alt nivel, calitatea devine mult mai înaltă, eventual apar noi locuri de muncă şi se achită noi impozite la buget. Desigur, pot fi situaţii când cineva poate să nu facă faţă sporirii nivelului concurenţial. Dar aceasta nu înseamnă că trebuie blocat întregul proces investiţional. Nu există procese perfecte din toate punctele de vedere. Peste tot există şi aşa-numitele efecte colaterale. Dar, aceasta e economia de piaţă şi trebuie să ne orientăm la modelul care presupune mai multe beneficii pentru ţară, iar manifestările negative lipsesc sau sunt minime.
O: Ce condiţii ar trebui să întrunească Moldova pentru a face mai atractiv climatul investiţional?
D.Ş.: Orice ţară care-şi doreşte să fie atractivă pentru investitorii străini trebuie întâi de toate să ofere un cadru legal prielnic acestor investiţii, şi care ar oferi un minim set de garanţii privind protecţia investiţiilor. În al doilea rând, investitorii străini se orientează şi după regulile fiscale în vigoare în statul pe piaţa căruia vor să vină. În al treilea rând, mult contează şi calitatea justiţiei. Or, acolo unde este o justiţie independentă şi eficientă, există şi garanţii că investitorii nu vor avea de suferit. În al patrulea rând, contează şi stabilitatea, iar investitorii analizează foarte atent situaţia din acest punct de vedere. Într-o ţară marcată de instabilitate, nu ai cum să faci investiţii de succes. În al cincilea rând, contează şi forţa de muncă – calitatea acesteia, nivelul de pregătire, accesibilitatea etc. Sunt şi alte aspecte la care atrag atenţie investitorii străini, dar acestea cinci sunt de bază.
O: Moldova poate spera să devină la un moment dat un stat cu climat investiţional favorabil?
D.Ş.: Suntem obligaţi, ca şi stat, să facem totul pentru a avea un climat investiţional favorabil. Da, avem ramuri ale economiei, care, per general, nu se prezintă prost, avem unele întreprinderi ce înregistrează indicatori demni de toată lauda, dar un adevărat salt economic vom putea face doar dacă vom atrage masiv investiţii din exterior. Consider că acest lucru este conştientizat de către factorii decizionali şi personal privesc cu mult optimism la fructificarea perspectivelor investiţionale pe care le are Republica Moldova.
O: E nevoie de investiţii şi în întreprinderilor de stat?
D.Ş.: Ştiţi poziţia mea de principiu: investiţiile tot timpul sunt binevenite. Şi nu e numaidecât să fie străine – pot fi şi investiţii proprii ale întreprinderilor, şi investiţii de stat. Totodată, aş vrea să menţionez că tema întreprinderilor de stat e una aparte şi care necesită o abordare mai deosebită. În cadrul unuia din interviurile anterioare, eu m-am referit în detalii la viziunea pe care o am în acest sens. Nu aş vrea să mă repet, însă voi menţiona, totuşi, că există organe abilitate ale statului, care monitorizează strict activitatea întreprinderilor de stat sau cu capital de stat. Şi, cu siguranţă, aceste organe iau cele mai bune decizii pentru întreprinderile respective.
O: Dle Director, vă mulţumim pentru interviu şi vă dorim mult succes în continuare.
D.Ş.: Şi eu vă mulţumesc pentru interesul manifestat în raport cu teme cu adevărat importante pentru economia Republicii Moldova.
Cristina Gurez