[ X ]
(INTERVIU) Constantin Sibov: „Producerea vinului e o artă, iar servirea lui trebuie să fie o plăcere”
22 Februarie

Interviu cu Constantin Sibov, Directorul „Tomai-Vinex”

Dle Sibov, ce a adus nou anul 2017 întreprinderii pe care o conduceţi?

Anul 2017 a fost bun şi pentru domeniul vitivinicol, în general, dar şi pentru compania noastră în particular. Condiţiile climaterice au favorizat o roadă bogată şi de calitate, care se va regăsi şi în calitatea vinului. Este un aspect important, deoarece nu tot timpul vinurile preparate din acelaşi soi de poamă au aceeaşi calitate. De multe ori, diferenţa o face anul roadei. Iar 2017 a fost un an bun pentru roadă.

De asemenea, anul a fost important pentru noi şi din alt punct de vedere – a continuat tendinţa spre dezvoltare, trasată anterior, dar şi tendinţa de lansare a noi serii de vinuri. Aici aş menţiona noile noastre serii de vinuri: „DE TOMAI” şi „TOMAI RESERVE”. Aceste serii vin să completeze gama noastră de produse, încadrându-se armonios în ea. Cu siguranţă, vinurile din această serie se vor bucura de o apreciere largă a consumatorilor şi primele reacţii pe care le avem în acest sens o dovedesc din plin.

Apropo, cum apreciaţi cultura consumului de vin în Moldova? Există ea în genere?

Cu siguranţă există şi e la un nivel destul de înalt. Moldova e o ţară cu bogate tradiţii vitivinicole, iar aceasta favorizează şi cultura consumului de vin, care e determinată şi de schimbările calitative care au avut loc în ultima vreme. Spre exemplu, în ultimii ani au fost deschise trasee turistice care au inclus şi obiective vitivinicole, iar aceasta a ridicat la un nivel nou şi perceperea acestui domeniu de către oameni, ceea ce a determinat o evoluţie considerabilă a culturii consumului de vin în ţara noastră. De asemenea, deschiderea şi libertatea de circulaţie pe care o atestăm în ultimii ani a oferit posibilitate moldovenilor să-şi îmbogăţească preferinţele vinicole, să facă anumite comparaţii, ceea ce a determinat şi noi abordări din partea vinificatorilor. Ca să nu mai vorbesc că şi exporturile făcute de vinificatorii moldoveni presupun noi abordări, inclusiv la capitolul calitate. Astfel, în ultimii ani am asistat nu doar la o îmbunătăţire continuă a calităţii produselor noastre vinicole, ci şi la o îmbunătăţire considerabilă a culturii consumului de vin în ţara noastră.

În opinia Dvs., ce ar trebui de făcut pentru a promova vinurile autohtone?

În primul rând, se impune o participare mai largă la expoziţiile internaţionale. Acestea reprezintă bune platforme pentru promovarea produselor, brandurilor. Este un instrument de promovare cunoscut şi aplicat pe larg în întreaga lume şi ar fi păcat să facem abstracţie de el.
Totodată, consider că trebuie să dezvoltăm în continuare turismul vinicol. Unele acţiuni în acest sens s-au întreprins deja şi se mai întreprind, dar cred că se impune amplificarea lor. În ţările cu tradiţii vinicole, s-a văzut deja ce rol important joacă turismul de acest fel. De aceea, ar trebui să preluăm aceste experienţe cu adevărat bune.

Spre ce pieţe ar trebui să se orienteze vinificatorii autohtoni?

Orice piaţă e importantă, dar noi, spre exemplu, considerăm că piaţa CSI ne oferă mai multe oportunităţi, în primul rând pentru că acolo toţi ne cunosc. În genere, atunci când vorbim de prezenţa pe pieţele externe, trebuie să fim conştienţi că e destul de greu să te menţii, deoarece te confrunţi cu diverse probleme. Spre exemplu, pe piaţa Federaţiei Ruse capacitatea noastră de concurenţă e afectată de taxa de 12,5% impusă la mărfurile moldoveneşti, pe piaţa europeană avem deja unele probleme legate de faptul că suntem prea puţin cunoscuţi. Nu e uşor să te menţii pe pieţele externe ori, cu atât mai mult, să te extinzi, dar depunem eforturi considerabile în acest sens şi ne bucurăm că apar anumite perspective.

Care credeţi că sunt cele mai bune metode de lucru pentru ca vinificatorii să obţină mai uşor acces la consumatori şi să-i cucerească?

Aici nu cred că putem vorbi de o anumită metodă sau să spunem că o metodă e mai bună decât alta. Problema trebuie abordată în complex. Adică să vorbim de mai multe metode aplicate în comun. Revin la ceea ce am menţionat şi mai sus, că se impune atât o prezenţă masivă şi folosirea oricăror posibilităţi pe care le oferă expoziţiile, cât şi publicitatea clasică, participarea la diverse concursuri etc. Toate metodele sunt bune şi fiecare oferă un plus de eficienţă.

Ce aşteptări aveţi, legate de 2018?

Ca şi oricare agent economic, evident că ne dorim vânzări de succes. Şi pentru aceasta vom munci în continuare la sporirea calităţii produselor noastre, la promovarea lor, la cucerirea noilor pieţe de desfacere şi la identificarea a noi căi către inima consumatorului. Mizăm foarte mult în acest sens pe cultura consumului de vin. Evidenţiez, nu pe consum, ci pe cultura consumului, pentru că producerea vinului e o artă, iar servirea lui trebuie să fie o plăcere.

Sperăm, că în 2018 vor continua acele tendinţe spre dezvoltare care s-au prefigurat deja şi că vom atinge noi culmi în procesul de dezvoltare permanentă în care suntem antrenaţi.

Sursa: Almanah Politic 2017

Inapoi la arhiva noutaților