[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Boris Andros: „Suntem atașați sută la sută necesităților societății”
18 Februarie

Interviu cu Directorul general al SA „Franzeluţa”, Boris Andros

 

Ce schimbări aţi reuşit să faceţi în cadrul întreprinderii în 2016?

Boris Andros: Pentru început, mi-am dorit să mobilizez colectivul. Am făcut apel la o colaborare respectuoasă şi responsabilă, pentru că numai o atitudine corectă faţă de specialişti şi o înţelegere armonioasă în colectiv îţi aduce rezultate pozitive.

O realizare frumoasă a fost majorarea salariilor angajaţilor cu 9,8%, începând cu 1 aprilie. În medie, salariul unui muncitor s-a majorat cu peste 660 de lei. Pe parcursul anului am achitat prime muncitorilor cu ocazia sărbătorilor naţionale, a zilei profesionale a angajaţilor din agricultură şi cu prilejul altor sărbători, pe care le-am marcat.

În cadrul întreprinderii activează peste 1500 de persoane şi noi, asigurându-le condiţii normale de activitate, contribuim la ceea ce înseamnă menţinerea populaţiei acasă. Avem grijă de muncitorii noştri, în fiecare an le oferim foi de odihnă la baza noastră, le procurăm bilete la mare. Încercăm să le îmbunătăţim condiţiile de muncă, procurând utilaj performant, avem sisteme moderne de răcire pe timp de vară etc.

Am investit mult în procurarea utilajului modern. Recent am instalat o nouă linie de producere a pâinii, iar proiectul total a costat în jur de 30 milioane de lei.
Am procurat 6,5 mii tone de cereale, care au fost întoarse în rezervele materiale ale statului.

De asemenea, ne-am onorat la timp obligaţiunile faţă de banca de la care întreprinderea a contractat credite.

Ce proiecte aţi reuşit să implementaţi?

Boris Andros: Unul din proiectele, care stă la baza strategiei noastre de dezvoltare este noua linie de producere a pâinii „Botanica”. Linia lucrează la capacitate maximă pentru a face faţă solicitărilor consumatorilor.

La finele lunii mai am organizat în premieră un eveniment important – Forumul distribuitorilor de peste hotare ai „Franzeluţei”. Au participat peste 30 de reprezentanţi din 9 ţări ale lumii. Aceştia au avut posibilitatea să facă cunoştinţă cu întreprinderea noastră, cu unele procese tehnologice. Ca rezultat, după această întâlnire a sporit încrederea partenerilor, astfel încât la unele produse avem majorări evidente la export. Acest fapt ne sporeşte încrederea, că în 2017 vom majora volumul de export al producţiei noastre în ţările din UE: România, Germania, Italia, dar şi în SUA şi Canada. Negociem la ora actuală cu Irlanda şi cu Spania.

În 2016 am avut şi un proiect, derulat sub egida MAIA – „Produse autohtone pentru copiii Moldovei”, ediţia III. El s-a desfăşurat în raioanele de sud ale republicii. Am oferit copiilor posibilitatea de a gusta din produsele noastre pentru a se convinge, că ele nu sunt cu nimic mai prejos decât cele de import.

Ce aţi planificat să faceţi, dar nu aţi reuşit?

Boris Andros: La începutul activităţii mi-am stabilit mai multe obiective, inclusiv schimbarea unei linii tehnologice. Dar analizând minuţios starea de lucruri, am înţeles că nu suntem încă pregătiţi pentru aceasta. Mai sunt unele chestiuni, care necesită soluţionarea departamentului marketing, altele ţin de competenţa serviciului tehnic.

Investiţiile în liniile tehnologice sunt destul de costisitoare. Vrem să fim siguri, că nu mergem pe o pistă greşită. Riscul este destul de mare şi noi am hotărât să fim mai prudenţi în acest sens.

În mare măsură, asta e nemulţumirea mea. Credeam că vom reuşi mai mult, dar… Anul 2016 a fost o experienţă profesională inedită pentru mine şi sper, că în 2017 vom face mai multe. Iar pentru asta avem planificată o sumă mai mare la capitolul investiţii.

Ştim că „Franzeluţa” este şi un important exportator. Care a fost situaţia cu exportul produselor în 2016?

Boris Andros: 10 la sută din volumul total al produselor noastre de patiserie (torte, biscuiţi, covrigei) a fost exportat în ţările europene. Noi exportăm peste 65% din volumul total de producţie de covrigei. Şi pentru biscuiţi avem înregistrată o cifră favorabilă. Cu tortele încercăm să ne extindem în ţările, care sunt interesate să le procure.

Unii agenţi economici s-au dezis de anumite produse din Federaţia Rusă şi, deja pentru luna februarie, a crescut numărul de comenzi la torte şi napolitane. Purtăm discuţii şi cu referire la alte produse.

Ce aşteptări aveţi de la 2017?

Boris Andros: În 2017 planificăm să investim constant în tehnologii şi utilaje noi. Proiectele le-am estimat la circa 60 de milioane de lei. Este o cifră destul de mare pentru întreprinderea noastră. Concurenţa e puternică şi nu putem sta pe loc, piaţa cere în permanenţă produse noi. Din acest considerent vom face tot posibilul să implementăm aceste iniţiative.

De asemenea, avem planuri, care încă se estimează. Vom construi o moară modernă, care va produce făină pentru necesităţile întreprinderii, proiect susţinut de MAIA şi de Consiliul de Administraţie. De altfel, succesele noastre din 2016 se datorează în mare parte şi susţinerii din partea Ministerului de resort. Orice chestiune este discutată operativ, sunt propuse soluţii şi totdeauna alegem cea mai avantajoasă opţiune.

Deseori, întreprinderile cu capital statutar majoritar de stat sunt criticate că-s gestionate prost, nu aduc profit. În acest context anul 2016 a fost pentru mine o încercare de a demonstra contrariul şi vreau să vă spun că, dacă se doreşte, se reuşeşte.

Aveţi careva proiecte începute şi care vor fi continuate în 2017?

Boris Andros: Avem în plan să producem covrigei de un diametru mai mic, care până acum nu s-au produs în Moldova. Am purtat deja tratative cu producătorii de utilaje. Specialiştii au fost la faţa locului, au văzut spaţiul unde urmează a fi amplasată linia, am discutat nuanţe despre utilajele solicitate. În 2017 rămâne să finalizăm discuţiile şi să purcedem la implementarea proiectelor.

Consiliul de Administraţie examinează minuţios necesităţile, estimează cifra de afaceri, acţiunile tehnico-organizatorice, ce urmează a fi întreprinse şi aceste abordări ne permit să fim într-o ascensiune continuă.

Ce planuri de viitor aveţi pe plan profesional şi personal?

Boris Andros: În plan profesional ne dorim ca „Franzeluţa” să-şi menţină constant volumul de producţie şi poziţia de lider pe piaţa autohtonă. Întreprinderea trebuie să rămână o părticică a verigii alimentare şi chiar a securităţii alimentare a statului. Suntem ataşaţi sută la sută necesităţilor societăţii. Datorită faptului că statul are pachetul majoritar, ne străduim să nu dezamăgim.

Voi fi satisfăcut, dacă în calitate de conducător voi reuşi să fac mai multe pentru colectiv în 2017. Doar având un conducător bun muncitorii vor veni la serviciu din plăcere. Căci, se ştie din străbuni: pâine bună o coc doar gospodinele bine dispuse, cu gânduri luminate.

Anul 2017 va fi unul important pentru întreprinderea noastră, dat fiind că vom marca jubileul de 70 de ani. De aceea, îmi doresc ca în acest an să ne manifestăm într-un mod mai special şi sper să reuşim.

Sursa: Almanah Politic – 2016

Inapoi la arhiva noutaților