[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Boris Andros: „Oferim prețuri accesibile, dar înainte de toate – calitate!”
10 Aprilie

Interviu cu Directorul general al Combinatului de panificaţie din Chişinău „Franzeluţa S.A., Boris Andros.

C: Dle Director, vă aflaţi la conducerea S.A. „Franzeluţa” deja de trei ani. Care au fost cele mai importante realizări ale Dvs. în această perioadă?

B.A.: Pornind de la faptul că în fiecare dimineață, cetățenii Republicii Moldova pot savura din pâinea proaspăt scoasă din cuptor, cu gustul de altădată, deja este o mare realizare. Spun asta pentru că pâinea coaptă la „Franzeluţa” este plină de dragoste. Zi de zi depunem toată străduinţa ca să menţinem acest gust inconfundabil şi să satisfacem necesităţile societăţii. Acordăm o deosebită atenţie calităţii materiei prime, întregului proces de fabricare pentru ca produsele noastre să fie, atât gustoase, cât şi sănătoase.

În perioada activităţii mele la „Franzeluţa” S.A. s-au făcut paşi importanţi în dezvoltarea şi buna funcţionalitate a întreprinderii. Pot să fac referinţă la îmbunătăţirea condiţiilor de muncă pentru angajaţi, majorarea salariului anual, investiţii în procesele tehnologice, liniile de fabricaţie şi calitatea produselor. S-a reuşit returnarea în rezerva de stat a celor aproximativ 6,5 mii tone de cereale, care au fost luate anterior cu împrumut, precum şi rambursarea creditelor bancare.

Datele din ultimii trei ani arată că întreprinderea a obţinut profit. Acest lucru ne-a permis să achităm dividende, atât statului, cât şi acţionarilor, inclusiv restanţele încă din anii 2013. Tot în acest timp, s-a investit în pregătirea specialiştilor în domeniu. Ei beneficiază regulat de diferite traininguri şi cursuri specializate, unde îşi pot îmbunătăţi cunoştinţele pe care, ulterior, le aplică în practică. Am făcut posibilă construcţia unui cabinet destinat instruirii specialiştilor în domeniul securităţii muncii, precum şi reconstrucţia totală a secţiei de patiserie, renovarea mai multor încăperi şi extinderea reţelei de magazine.

C: Ce poziţie ocupă la moment Franzeluţa S.A. pe piaţa produselor de panificaţie şi cum apreciaţi mediul concurenţial?

B.A.: „Franzeluţa” S.A. reuşeşte să îşi menţină poziţia de lider pe piaţa produselor de panificaţie din ţară, în pofida concurenţei dure. Acest factor, într-o oarecare măsură, ne mobilizează şi ne stimulează să găsim cât mai multe oportunităţi de dezvoltare, de îmbunătăţire a proceselor tehnologice, de implementare a noilor produse solicitate atât de consumatorii autohtoni, cât şi de cei externi. Concurenţa a fost mereu motorul dinamicii. Ne străduim să ținem cont, atât de cerinţele pieţii, cât şi de situația financiară a populației din Republica Moldova. Oferim prețuri accesibile, dar înainte de toate – calitate! Calitatea se datorează laboratorului înzestrat tehnic la cel mai înalt nivel şi acreditat de centrul naţional MOLDAC, se datorează specialiştilor înalt calificaţi, care activează în cadrul întreprinderii, sufletului depus de fiecare angajat în munca de zi cu zi. Pe lângă acestea, „Franzeluţa” S.A. se conformează celor mai exigente cerinţe naţionale, cât şi internaţionale. Întreprinderea deţine prestigioasele certificate internaţionale: ISO 22000 (Sisteme privind siguranţa alimentelor), ISO 9001 (Sisteme de Management al calităţii) şi HACCP (analiza în punctele critice de control).

ambros

C: Care dintre produsele fabricate la „Franzeluţa” S.A. se bucură de cel mai mare succes în rândul consumatorilor?

B.A.: Ne străduim să satisfacem gusturile tuturor, oferind posibilitatea de a alege. Gama sortimentală a produselor fabricate la „Franzeluţa” S.A. prezintă un diapazon vast, de aproximativ 500 de produse. Aici se includ sortimentele de panificaţie, de covrigărie, cofetărie, patiserie şi paste făinoase. Viaţa unui produs depinde de succesul acestuia în rândul consumatorilor – dacă e solicitat, înseamnă că va fi longeviv, dacă nu, riscă să fie scos din producere.

În ultimul timp, se acordă o atenţie sporită alimentaţiei sănătoase, iar pâinea de secară se regăseşte în topul preferinţelor consumatorilor. Acest lucru îl demonstrează şi creşterea volumului de vânzări la această categorie de produse. Aici vreau să menţionez faptul că „Franzeluţa” este unicul producător din ţară de pâine pe bază de Maia naturală. Dacă e să mă refer la fiecare segment de produse, cred că orice produs îşi are cumpărătorul său într-o măsură mai mare sau mai mică. Totodată, constatăm cu bucurie că, în pofida faptului că punctele comerciale abundă în produse de cofetărie, cumpărătorii rămân fideli torturilor marca „Franzeluţa”, datorită gustului de altă dată. Nu pot să trec cu vederea chiflele, biscuiţii şi turtele dulci care mereu sunt la mare căutare!

C: Care e situaţia la capitolul export?

B.A.: Dacă e să luăm în consideraţie primul trimestru al acestui an, datele arată că la capitolul export suntem în dinamică. Colaborarea cu partenerii de peste hotare este una de succes. Sistematic au loc întâlniri bilaterale, iar cea mai recentă este planificată pentru luna mai a acestui an. Vom fi bucuroşi să le putem prezenta partenerilor produsele noi şi să discutăm despre planurile de dezvoltare privind implementarea noilor tehnologii pentru îmbunătăţirea calităţii produselor şi elaborarea noilor sortimente. În acest fel, urmărim scopul de încredere reciprocă şi majorarea volumelor exportate.

Din an în an, aria geografică a exportului se extinde, iar produsele marca „Franzeluţa” ajung în țările UE, Canada, SUA, Coreea de Sud, Australia, Israel. O altă tendinţă de majorare a volumelor la export este listarea produselor noastre în reţelele internaţionale şi locale din ţările importatoare. Suntem prezenţi în cele mai mari reţelele din UE precum: Kaufland, Careffour, Auchan, Lidl, Profy, Penny. Suntem mereu deschişi spre noi colaborări şi depunem eforturi în această direcţie.

C: Fiind o întreprindere de stat, „Franzeluţa” S.A. joacă un rol important în politicile sociale ale statului. Nu afectează aceasta rentabilitatea întreprinderii?

B.A.: „Franzeluţa” nu este o simplă întreprindere, ea joacă un rol important în industria de panificaţie a tării. Aceasta ne obligă sa fim foarte receptivi la necesităţile de ordin social care există. Pâinea socială este cel mai bun exemplu în acest context. În genere, la stabilirea preţurilor noi urmărim nu atât interesul financiar, cât componenta socială, pâinea fiind un produs social de primă necesitate. Şi pe viitor vom avea această abordare, fiind conștienţi de rolul pe care îl deţinem în societate.

Acele reforme pe care le-a făcut Guvernul îşi fac deja simţit efectul benefic. În rezultatul reformelor, „Franzeluța” S.A. a trecut în subordinea Agenţiei Proprietăţii Publice. Pot afirma că avem o bună colaborare, iar indicatorii înregistraţi sunt cea mai bună dovadă în acest sens. Sunt sigur că şi în continuare vom obţine rezultate frumoase, având suportul Agenţiei.

C: De-a lungul anilor, „Franzeluţa” a devenit deja un brand asociat cu statul Republica Moldova. Ce înseamnă acest lucru pentru Dvs.?

B.A.: Într-adevăr, „Franzeluţa” şi-a făcut un bun nume, a devenit o carte de vizită a ţării noastre. Prin participarea la numeroase expoziţii şi târguri internaţionale, noi reprezentăm nu doar întreprinderea, dar, în general, Republica Moldova. Pentru mine personal, ca şi conducător al întreprinderii, acest lucru este o mândrie. Mă bucur că pot să contribui, într-o oarecare măsură, la dezvoltarea şi prosperarea acesteia, la menţinerea funcţionalităţii şi la gestionarea tuturor activităţilor întreprinse de întreg colectivul „Franzeluţa”.

C: Ce direcţii de activitate prioritare are stabilite „Franzeluţa” S.A.?

B.A.: Suntem mereu în pas cu cele mai noi tendinţe şi inovaţii, însă mai avem multe de făcut. Ne dorim ca „Franzeluţa” să-şi menţină constant volumul de producţie, acoperind cererea pieţii. Pentru acesta, ne propunem ca scop un şir de activităţi pe care sperăm să le realizăm cu brio. Şi aici pot enumera: producerea produselor semi-coapte congelate, suplinirea sortimentului de pâine funcţională, diversificarea categoriei de prăjituri şi torturi, precum şi producerea unei serii de biscuiţi destinate copiilor.

În acest sens, la finele lunii mai, curent, planificăm organizarea adunării generale anuale a acţionarilor, unde, în paralel cu raportul de activitate, se vor stabili nemijlocit şi alte direcţii prioritare pentru perioada următoare.

C: Ce ne puteţi spune la capitolul lansării de produse noi?

B.A.: Piaţa modernă cere diversitate şi, din aceste considerente, Societatea pe Acţiuni „Franzeluţa” urmăreşte cerinţele clienţilor săi, atât interni, cât şi externi, implementând permanent tehnologii şi forme de producere noi. Pe parcursul anului 2018 au fost introduse în jur de 20 de produse noi – fapt ce vorbeşte despre lucrul permanent în domeniul perfecţionării sortimentului. Totodată, încercăm să păstrăm tradiţiile naţionale de fabricare a produselor de panificaţie şi patiserie, intervenind în unele cazuri cu anumite perfecţionări doar în direcţia îmbunătăţirii din punct de vedere a gustului şi calităţii produselor. Conform Strategiei de dezvoltare a întreprinderii, şi în acest an planificăm să ne surprindem cumpărătorii cu produse inedite.

C: Cum vedeţi viitorul întreprinderii „Franzeluţa” S.A.?

B.A.: Având în vedere că „Franzeluţa” S.A. este o verigă importantă în economia ţării şi o întreprindere exemplară în îndeplinirea obligaţiilor faţă de stat şi societate, am toată certitudinea că viitorul va fi unul la fel de stabil. Vom face tot posibilul ca „Franzeluţa” să rămână şi în continuare producătorul celor mai gustoase produse pentru întreaga ţară.

„Franzeluţa” S.A. este cel mai mare şi de încredere producător în industria de panificaţie și patiserie din Republica Moldova, cu o experienţă bogată de peste 70 de ani. În prezent, în cadrul întreprinderii activează peste 1500 de salariaţi, cărora le oferim condiţii bune de activitate şi alte beneficii prin care încercăm să-i motivăm să muncească acasă, în ţara noastră. Atât timp cât vom avea forţă de muncă şi vom face faţă tuturor planurilor stabilite, întreprinderea va avea succes şi rezultatele dorite.

C: Pentru că suntem în ajunul sărbătorilor de Paşte, vrem să vă întrebăm cum reuşeşte Franzeluţa S.A. să facă faţă volumului mare de lucru?

B.A.: Colectivul nostru depune o muncă enormă, având în vedere că pentru această perioadă sunt preconizate spre producere aproximativ 170 tone de produse pascale. Ne mobilizăm, lucrăm peste program, astfel încât produsele noastre să ajungă în fiecare casă. Mai mult, sortimentul destinat sărbătorilor de Paşte este, în fiecare an, blagoslovit de Înalt Prea Sfinţitul Vladimir, Mitropolit al Chişinăului şi al Întregii Moldove, fapt pentru care îi aducem sincere mulţumiri. Această tradiţie frumoasă o păstrăm cu sfinţenie la „Franzeluţa” S.A. şi ne simţim onoraţi.

Ne străduim să punem accent deosebit nu doar pe produsele tradiționale precum cozonacii, pasca, ruladele cu gem, dar și pe produsele moderne, cum sunt cozonacii de tip pannetone, fabricaţi după tehnologie italiană.

Pe această cale, ţin să adresez calde felicitări colectivului „Franzeluţa”, consumatorilor şi partenerilor noştri, cu ocazia Sfintelor sărbători de Paşte. Fie ca Învierea Domnului să vă lumineze gândurile şi să vă aducă pace, sănătate, încredere în forţele proprii, speranţe şi noi împliniri. Mirosul de pască şi cozonac să adie plăcut în casele Dumneavoastră, iar lumina din noaptea magică să vă călăuzească pretutindeni!

Cristina Pendea

Inapoi la arhiva noutaților