[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Andrei Jicol: „Îmi doresc ca trendul pozitiv care a început să aibă o continuitate”
20 Februarie

Interviu cu Andrei Jicol, antreprenor, director al agenţiei de publicitate „TRENDSETER”

Cum a fost anul 2018 pentru businessul autohton, în opinia dvs.?

Anul a fost unul stabil din punct de vedere economic, ceea ce ne-a permis să analizăm noi oportunităţi de dezvoltare. În acelaşi timp, în plan de reglementare legislativă, anul a fost foarte consistent, deoarece am participat activ la dezbaterile cu privire la Legea publicităţii. Pe tot parcursul anului, am simţit două lucruri importante: s-a acţionat consecvent pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri din Moldova; s-a pus accent pe implicarea mediului de afaceri în procesul decizional, în sensul că s-a urmărit antrenarea reprezentanţilor businessului în discuţii, astfel încât să fie cristalizate cele mai bune soluţii.

jicol1

Cum apreciaţi facilităţile fiscale pentru mediul de afaceri promovate de guvernare în 2018?

Pozitiv! Este bine ştiut că, pentru a creşte încasările din taxe şi impozite, trebuie să le micşorezi. Noi trăim într-o economie cu mentalitate post-sovietică, unde responsabilitatea fiscală este slab dezvoltată la antreprenori şi angajaţi, care recepţionează obligaţiunea de a plăti impozite doar parţial şi caută diferite modalităţi ilegale de optimizare. Acum însă, având micşorarea cotelor, sunt sigur ca este mult mai convenabil să le achiţi deplin, ceea ce va duce la încasări mai mari la buget. Statul a făcut un pas important în întâmpinarea mediului de afaceri şi eu consider că reacţia trebuie să fie una pe măsură. Acum mingea e pe terenul businessului, care, prin acţiunile sale, trebuie să dovedească că a înţeles logica acţiunilor Guvernului şi profită de oportunităţile ce i s-au oferit astfel încât în câştig să iasă şi mediul de afaceri, dar şi statul.

Pe cât de atractivă este Moldova pentru noi investiţii, atât cele locale, cât şi străine?

Pe hârtie Moldova pare destul de atractivă deja, dar realitatea arată că mai urmează de dus la capăt anumite activităţi pentru a deveni şi de facto un mediu bun de investit. Ţara noastră are legi suficient de calitative pentru a se putea activa aici, avem însă problema cu implementarea lor şi asta ţine doar de mentalitatea funcţionarilor care îşi ajustează acţiunile trendurilor democratice cu o viteza mai mica decât ţara per general. În general, eu consider că procesul de îmbunătăţire a mediului investiţional trebuie să fie perceput ca unul în etape: dacă la prima etapă s-a lucrat mult asupra îmbunătăţirii cadrului legislativ, la a doua etapă trebuie să se acorde preponderent atenţie implementării celor adoptate, în special atitudinii pe care o au faţă de acest proces important factorii responsabili de punerea în aplicare a normelor legale. Şi în această direcţie trebuie să se acţioneze nu doar consecvent, ci şi cu o anumită doză de duritate. Altfel, nu vom obţine niciodată realizarea scopului propus.

Cum a fost 2018 pentru piaţă publicităţii din RM, pe care ştim că activaţi şi dvs.?

Deşi în plan economic a fost stabilitate, în plan de siguranţă a activităţii a fost destul de dificil, având în vedere că activitatea noastră depinde de autorităţile locale şi de regulamentul publicităţii stradale, dar şi de autorizaţiile pe care le eliberează APL. După cum am specificat mai devreme, mulţi funcţionari au încă o mentalitate post-sovietică şi consideră ca businessul trebuie să depindă de voinţa lor personală. Spre exemplu, aceasta se vede când reprezentanţii APL nu vor să prelungească autorizaţiile, motivând lipsa unui nou regulament de activitate. Acest moment determină lipsa investiţiilor în domeniu şi prezenţa haosului în industrie. Funcţionarii trebuie să înţeleagă că ei au ajuns în anumite funcţii nu pentru a-şi dovedi lor însuşi cât de importanţi şefi sunt sau pentru a-şi satisface interesele personale, ci pentru a asigura buna funcţionare a anumitor procese. Pentru că, dacă procesele economice decurg normal, au de câştigat toţi: şi oamenii de afaceri, şi statul, care primeşte impozite, şi bugetarii, care primesc salarii din impozitele achitate de mediul de afaceri etc.

Ce puteţi spune despre concurenţa pe piaţa publicităţii?

Ea există şi acest lucru este esenţial pentru dezvoltarea industriei în general. Eu nu sunt dintre acei care să mă plâng că, în condiţii de concurenţă, e mai greu de făcut business. Invers – concurenţa te motivează să devii mai bun, să oferi servicii mai calitative, să încerci să te poziţionezi mai bine decât alţi jucători de pe piaţă etc. Dar, aceste afirmaţii sunt valabile numai în cazul concurenţei cinstite, nu şi a celei neloiale, pe care autorităţile responsabile trebuie să o combată vehement, ea fiind o frână în dezvoltarea normală a economiei.

Ce domenii ale economiei naţionale le consideraţi atractive pentru investiţii?

Odată, cineva mi-a povestit un caz pe care deseori mi-l amintesc şi-l consider relevant atunci când vorbim despre mentalitatea societăţii noastre în raport cu investiţiile. Cică, într-un sat, un lider agricol a plantat pe majoritatea terenurilor sale ceapă. În acel an ceapa a fost la mare căutare şi liderul a făcut bani buni. Al doilea an, nu doar toţi liderii agricoli din acel sat, ci şi din satele din împrejurimi au plantat ceapă, cu gândul că vor avea venituri bune. Dar la final s-a dovedit atât de multă ceapă, încât nimeni nu a mai vrut să o achiziţioneze – roada s-a pierdut şi toţi au ieşit în pierdere. Aşa e şi cu societatea noastră în general – dacă cineva face bani într-un domeniu, toţi se apucă să investească şi acel domeniu şi, de regulă, aceşti „investitori” suferă eşec. Pentru că fiecare trebuie să se ocupe de ceea la ce se pricepe, dar nu de ceea ce i se pare că poate aduce venit. Fiecare domeniu îşi are specificul său şi oportunităţile sale, dar nu oricine le poate valorifica. E un moment esenţial pe care trebuie să-l înţeleagă toţi acei care sunt tentaţi să facă investiţii.

Ce ar trebui să facă autorităţile pentru îmbunătăţirea climatului de afaceri?

În ultima perioada se observă o creştere a loialităţii autorităţilor faţă de business şi anume acest proces aş dori să se intensifice. Statul trebuie să fie sprijinul cel mai important pentru antreprenoriat (nu toporul care, unadouă, taie capul). În cazul în care ambianţa de afaceri o să se îmbunătăţească prin constructivitatea APC şi APL, vom asista la un boom de antreprenoriat şi investiţie. Ca exemplu, pot să aduc istoriile de succes ale moldovenilor plecaţi în străinătate să facă afaceri. Oamenii, care abia de supravieţuiau în business în Moldova, în ţările europene şi în America au un succes fulminant şi asta se datorează doar faptului că acolo statul susţine businessul. Antreprenorul nu este nevoit să irosească timp pentru a se proteja de agresiunea sau inacţiunea statului.

Ce aşteptări aveţi de la 2019?

În principal ca trendul pozitiv care a început să aibă o continuitate!

Sursa: Almanah Politic 2018

Inapoi la arhiva noutaților