[ X ]
[ X ]
[ X ]
Interviu// Anatolie Munteanu, director executiv al APPT ”Transportatorul”:  „Suntem terorizați economic  de către organele de control”
22 Noiembrie

Recent transportatorii din R. Moldova au marcat ziua profesională. Deși activitatea în domeniu este dificilă, plină de responsabilități și provocări, transportatorii locali depun eforturi pentru a presta servicii de calitate. Totuși, lucrurile se complică pe zi ce trece, or  statul în  loc să susțină dezvoltarea domeniului,   complică   activitatea agenților economici. Despre situația actuală, provocări, perspective, dar și ce e necesar urgent de făcut portalul www.curentul.md a discutat cu Anatolie Munteanu, director executiv al Asociației Patronale a Profesioniștilor din Transporturi ”Transportatorul”.

 

  1. Munteanu, au motive de sărbătoare transportatorii din R. Moldova?

 

A.M.:  Din păcate, situația în domeniu e din ce în ce mai proastă, iar de susținere din partea guvernării – nici vorbă. De altfel,  nici până astăzi nu am primit  o felicitare din partea Guvernului. Înțelegem, sunt ocupați cu treburi mai importante, dar domeniul transporturilor  e cea mai importantă ramură în țară, dacă să luăm în calcul fluxul de valută și numărul de angajați. Este un  sistem venos nu doar al economiei, ci a statului în general. Regretăm această atitudine.

 

  1. Apropo, cum se descurcă transportatorii în ultimii ani?

 

A.M.:  Noi, transportatorii, am asigurat siguranța alimentară în perioada pandemiei COVID-19, am asigurat funcționarea spitalelor și magazinelor, transportând angajații la lucru, am fost primii care au sărit în ajutorul refugiaților. Din păcate, constatăm activitatea sistemică de descurajare a ramurii transporturilor, de distrugere a companiilor, zădărnicirea investițiilor, blocarea activităților curente, iar o dovadă în plus  este lipsa mesajului de felicitare cu ocazia sărbătorii profesionale.

 

  1. Dar cum explicați acest lucru?

 

A.M.:  Lipsă  de profesionalism în sistem! Practic, la nici un nivel de administrare, nu avem oameni cu studii specializate și experiență în transport: nici la Minister, nici la ANTA. Situația la ANTA,  care este o instituție tehnică, este extrem de gravă – în funcții de conducere au ajuns oameni întâmplători, fără nici o idee în transporturi. Unica persoana la locul lui acolo este adjunctul pentru IT. Consider că un om nu poate veni în funcție de conducere cu scop nobil dacă nu are habar ce reprezintă domeniul, iar unicul scop de ”ședere” în funcție este construirea schemelor de corupție și protejarea firmelor afiliate partidului de guvernare, deoarece cunoștință despre ramură nu are, nemaivorbind de viziune strategică.

 

  1. Să înțelegem că transportatorii au o relație dificilă cu ANTA?

 

A.M.: Lipsa de cunoștințe relevante despre domeniu duce la apariția unor aberații juridice și tehnologice fără precedent. În interesul firmei protejate de unii deputați, directorul ANTA a decis prin scrisoare suspendarea executării unui decizii definitive. La general situația este mult mai gravă:

  • Se pregătește modificarea legislativă pentru a prelua afacerile din transportul de persoane.
  • Se pregătește anularea normelor privind controlul de stat în partea ce ține de ANTA, deși legislația privind controlul de stat a fost elaborată împreună și la insistența partenerilor europeni.
  • În mod intenționat au majorat tarifele în transport în loc să reducă costurile – așa cum au făcut statele europene: prin reducerea taxelor la consumabile.
  • Nu s-a efectuat calculul real al tarifelor pentru serviciile de autogară. Astfel, beneficiarul principal al majorării tarifelor au ajuns persoanele obscure care stau în spatele concesiunii.
  • Este păstrată prevederea legală de instituire a monopolului serviciilor de autogară.

 

  1. Dar la capitolul transport de mărfuri cum e?

 

A.M: În transport de mărfuri situație e la fel de gravă – politicile incompetente duc la plecarea angajaților în țările UE. Republica Moldova pierde în luptă  concurențială, iar ca business-ul să nu poată reînvia definitiv. BNM a stabilit cea mai mare taxă de refinanțare pe continent –  cu cele mai scumpe credite posibile!  Aici nu mai vorbesc de FISC și Vamă, cu sute de aberații anti-business, elaborate și implementate de angajații acestor firme. Însă transportatorii luptă. Au demonstrat asta zi de zi în cele mai grele situații. Am demonstrat că putem să ne mobilizăm și să ne unim pentru lupta cu administrarea proastă. Trebuie ceva de schimbat, soluții sunt, soluții care ar ușura viața oamenilor din contul statului și nu viața  funcționarilor din contul cetățenilor.

 

  1. Totuși, care e relația transportatorilor cu instituțiile statului?

A.M.:  Pe parcursul anilor de independență, instituțiile de stat au organizat un sistem bine pus la punct de terorism economic, aplicat cu diferite ocazii agenților economici rămași și spre neliniștea organelor de control . Tot felul de poliții, fiscuri, inspecții, agenții autonome și alte inepții în condițiile limitării continue a competențelor și atribuțiilor, aprobare a condițiilor și formelor de control ( Ghilotina I și II, Legea cu privire la control) continuă să ignore legislația, să elaboreze noi modele și motive de control, păstrând și formele specifice trecutului sovietico-comunist – cum ar fi renumitele operațiuni cu ocazia sărbătorilor naționale. Spre exemplu, operațiunea „Autobuz” este o formă prin care conducerea MAI prin intermediul agenților de patrulare caută motive de colectare a redevențelor cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Aceiași tactică a ales și SFS, care planifică în perioada următoare să preseze agenții transportatori pentru colectarea amenzilor și sponsorizărilor cu ocazia sărbătorilor.

  1. Ce ar trebui de făcut ca situația să se schimbe?

A.M.: În legătură cu cele expuse și în spiritul valorilor anunțate de suport al mediului de afaceri ne adresăm către autorități cu rugămintea să dispună  anularea operațiunilor de terorism economic și să interzică  operațiunile MAI, IGP, INI, INSP, IP și SP, care desfășoară activități ilegale și descurajatoare pentru transportul legal. Mai solicităm să dispună lupta cu activități de transport ilicit, fără înregistrarea persoanelor juridice și fără a avea relații cu sistemul fiscal național.

Cerem controlul activității CNPF și companiilor de asigurare care au majorat abuziv și neîntemeiat tarifele, au stabilit tarife enorme pentru Cartea Verde la transport comercial. Cerem reducerea costului creditelor investiționale, cerem măsuri fiscale de susținere ca în domeniul agricol – inclusiv returnarea accizelor și TVA la motorină. Cerem oprirea terorii fiscale la returnarea TVA, cerem neadmiterea traficului de influență și protejării firmelor afiliate deputaților și miniștrilor.

 

Felicitări transportatorilor !!! Un drum ușor și nu doar în UE, ci și la noi acasă!

 

Inapoi la arhiva noutaților