[ X ]
(INTERVIU) Alec Ignat: Am obţinut rezultate bune, lucru care ne face să privim cu mai mult optimism în viitor
10 Martie

Interviu cu Alec Ignat, Directorul „EstconConstruct” S.R.L. şi „Tirex Petrol” S.A., pentru Almanah Politic 2020

Domnule Ignat, 2020 a fost un an afectat puternic de pandemie. V-a afectat şi pe Dvs.?

Evident, şi noi, ca şi alte companii din Moldova, am simţit impactul pandemiei. Altfel nu putea fi, căci e vorba şi de consecinţele ce au survenit la nivelul societăţii, fiind afectare veniturile oamenilor, dar şi de consecinţele asupra mediului de afaceri, care şi-a restrâns multe activităţi. Dar, oricum, ne-am străduit să diminuăm pe cât a fost posibil impactul negativ al pandemiei şi mă bucur că în final încheiem anul cu rezultate destul de bune.

Căror direcţii de activitate aţi acordat atenţie în 2020?

După cum declaram pentru publicaţia Dvs. încă acum un an, am acţionat prompt pentru relansarea mărcii comerciale și a imaginii percepute a brandului; am investit în actualizarea tehnologică şi în restabilirea loialității clienților; am depus efort pentru lărgirea bazei de clienți şi am acţionat în vederea creşterii calității produselor petroliere și a valorii adăugate pentru client. În toate aceste domenii am obţinut rezultate bune, lucru care ne face să privim cu mai mult optimism în viitor.

În ce măsură s-a resimţit concurenţa în 2020 pe segmentul Dvs. de piaţă?

Concurenţa ne afectează într-o măsură simţitoare, dar, totodată, şi ne impulsionează, ne determină să devenim şi mai buni. Noi conştientizăm că ne aflăm într-o permanentă competiţie, în care încercăm să învingem. Aici mă refer la cei patru piloni de bază: menţinerea produsului calitativ, preţul competitiv, promovarea şi prezenţa de produs. Plus la acestea, suntem mereu stimulaţi să găsim cât mai multe oportunităţi de dezvoltare, de îmbunătăţire a proceselor tehnologice, de implementare a noilor produse. Toate acestea determină până la urmă poziţia noastră pe piaţă şi indicatorii pe care-i înregistrăm.

Pe lângă pandemie, 2020 a fost marcat şi de instabilitate politică. Pe cât de necesară este stabilitatea politică pentru business?

Evident că e necesară, şi nu doar pentru business. În condiţii de stabilitate politică, politicile comerciale, economice, fiscale ale statului se elaborează mult mai calitativ. Şi dialogul dintre mediul de afaceri şi structurile de stat decurge altfel. Ca să nu mai vorbim că stabilitatea politică creează un cadru favorabil investiţiilor. Dar, noi, reprezentanţii mediului de afaceri, nu putem dicta regulile care ne convin politicienilor. Politica se face în baza altor reguli şi noi înţelegem aceasta. De aceea, nu putem decât să ne dorim ca în politică să fie totul bine, deşi nu putem influenţa deloc situaţia din acest domeniu.

Totodată, ferma mea convingere este că business-ul trebuie să-şi aibă propria agendă, una separată de cea politică. În fiecare an, noi stabilim clar scopurile pe care trebuie să le realizăm, parteneriatele pe care trebuie să le valorificăm, pentru atingerea acestor scopuri, dar şi priorităţile pe care le avem. Astfel, cu o agendă extrem de clară, ne mişcăm permanent înainte, ceea ce ne asigură o dezvoltare continuă. Dar, totodată, suntem cu ochii şi pe ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Or, mulţi dintre potenţialii investitori, parteneri iau în calcul şi factorul politic, atunci când evaluează riscurile aferente investiţiilor ce le fac.

Ca om de afaceri, ce aşteptări aveţi de la stat?

Mi-aş dori ca statul să aibă un dialog permanent cu mediul de afaceri, pentru că numai în cadrul unui astfel de dialog se poate identifica jumătatea de aur benefică ambelor părţi, iar în final, cetăţenilor Republicii Moldova.

De asemenea, aş dori să existe reguli de joc clare, previzibilitate ca noi, reprezentanţii mediului de afaceri, să ne putem construi politicile de dezvoltare nu doar pe termen scurt, ci şi mediu, şi lung.

Cred că se impun noi măsuri de protecţie a investiţiilor. Volumul de investiţii în economia moldovenească poate creşte doar odată cu sporirea siguranţei că acestea vor fi protejate.

La general, cum calificaţi mediul de afaceri din ţară?

Desigur, nu e unul perfect, dar oferă acel minim de condiţii pentru dezvoltarea afacerilor, pentru atragerea investiţiilor. Trebuie să fim conştienţi de faptul că mediul de afaceri perfect nu apare peste noapte – el e rezultatul unui proces continuu de perfecţionare a condiţiilor de business, iar toate schimbările care se fac în această direcţie trebuie să pornească de la provocările de ordin practic ce apar pe parcurs. Pentru aceasta e nevoie de un dialog continuu al factorilor decizionali cu reprezentanţii mediului de afaceri. Cei care fac business sesizează mai bine ca oricine piedicile ce frânează dezvoltarea afacerilor. Anume ei trebuie să le comunice celor abilitaţi cu putere de decizie, ca ulterior ele să fie înlăturate prin reglementări de stat. Numai astfel putem îmbunătăţi continuu mediul de afaceri. Şi, apropo, aceasta e şi în interesul business-ului, dar şi în interesul general al statului.

Care ar fi cadrul perfect de comunicare dintre stat şi mediul de afaceri?

Modalităţi în acest sens pot fi mai multe – de la instituirea unei platforme de dialog permanent la nivelul ministrului Economiei şi Infrastructurii sau chiar a Prim-ministrului (care s-ar întruni o dată în lună, ar examina situaţia reală privind mediul de afaceri şi ar avansa propuneri de îmbunătăţire a acestuia) până la constituirea grupurilor de lucru de nivel sectorial pe lângă sau în cadrul diferitor structuri abilitate ale statului, care au tangenţă directă cu activitatea business-ului. Important e să existe dorinţă de a schimba ceva, că restul problemelor se rezolvă.

Ce planuri de viitor aveţi?

Vom continua să investim, să ne dezvoltăm, să creăm noi locuri de muncă, să achităm impozite la buget, astfel încât în final să avem de câştigat şi noi, dar şi Republica Moldova, în general.

Inapoi la arhiva noutaților