Către sfârșitul anului 2017 în țară funcționau 1 458 instituții de educație timpurie, inclusiv 833 cu statut de creșă-grădiniță, 529 – grădinițe, 73 – școli-grădinițe, 21 – centre comunitare și 2 creșe. După destinație s-au distins 3 tipuri de instituții: 1 443 cu destinație generală, 5 – sanatoriale și 10 – speciale, transmite CURENTUL.
Potrivit Biroului Național de Statistică, numărul instituțiilor de educație timpurie a manifestat o tendință continuă de majorare pe parcursul a mai multor ani. Comparativ cu anul 2010 acest număr s-a majorat cu 77 unități sau cu 5,6%, iar comparativ cu anul 2016 s-a diminuat ușor.
În anul 2017 rețeaua instituțiilor de educație timpurie a fost supusă unui șir de schimbări, numărul acestora fiind corelat cu populația din grupa de vârstă 0-6 ani. Și-au sistat activitatea 10 instituții de educație timpurie, câte 4 unități în UTA Găgăuzia și regiunea Nord și câte 1 – în regiunea Centru și Sud, toate fiind din mediul rural. În mun. Chișinău și-a sistat activitatea o instituție cu forma de proprietate privată. Pe parcursul întregului an, 8 instituții s-au aflat în reparație capitală. Totodată, au fost deschise sau redeschise 5 instituții de educație timpurie în zona Centru (inclusiv 4 – în rural ) și 2 – în zona Nord, mediul rural. În total în mediul urban au funcționat 330 instituții de educație timpurie, iar în mediul rural – 1128 unități.
Contingentul de copii din educația timpurie. Numărul copiilor înscriși în instituțiile de educație timpurie în anul 2017 a constituit 149,2 mii, prezentând o ușoară scădere cu circa o mie persoane comparativ cu anul precedent și o majorare cu circa 15% comparativ cu anul 2010. Totodată, gradul de cuprindere al copiilor cu educație timpurie a crescut cu 0,3 puncte procentuale comparativ cu anul 2016 și cu 8,5 p. p. comparativ cu anul 2010.
Cadre didactice în educația timpurie. În anul 2017, din totalul de 30,6 mii persoane care asigurau activitatea didactică și nedidactică din educația timpurie, 41,0% a fost personal didactic și de conducere, iar 59,0% – alte categorii de personal. Din totalul de 12,6 mii cadre didactice din educația timpurie (cu 81 persoane mai puțin decât în anul precedent), 90,8% a fost personal didactic calificat. Ponderea cadrelor didactice cu studii superioare în instituțiile de educație timpurie s-a majorat cu 1,2 p. p față de anul 2016 și cu 18,3 p. p. față de anul 2010.
Baza tehnico-materială. În anul 2017 instituțiile de educație timpurie au fost dotate cu 2 668 computere, peste jumătate (67,0%) din ele au avut conectare la Internet. Din total instituții, doar 14,8% dispun de sală sportivă, mai mult de jumătate din grădinițe sunt dotate cu sală muzicală. Din cele 6,3 mii săli de grupă din instituțiile de educație timpurie, 4, 4% sunt cu utilizare unică, 78,5% – cu utilizare dublă și 17,1% – cu utilizare triplă.
Cristina Parfeni