Astăzi, Ministerul Justiției a elaborat și a remis Guvernului proiectul Legii cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Oficiului Avocatului Poporului, informează CURENTUL.
Astfel, Proiectul Regulamentului prevede un șir de atribuții și cerințe de bază care vor permite exercitarea eficientă a mandatului de către Ombudsman.
Printre cele mai importante responsabilități ale Oficiului se numără:
– contribuirea la perfecționarea legislației și practicilor în domeniul drepturilor și libertăților omului;
– monitorizarea gradului de respectare a drepturilor și libertăților omului de către autorităţile publice, organizaţii şi întreprinderi, indiferent de tipul de proprietate și forma juridică de organizare, de către organizațiile necomerciale şi de către persoanele cu funcţii de răspundere de toate nivelurile;
– contribuirea la repunerea în drepturi a persoanelor, ale căror drepturi și libertăți se presupune că au fost încălcate de Republica Moldova;
– asigurarea promovării drepturilor omului în societate și informarea publicului larg asupra activității Ombudsmanului;
– asigurarea colaborării cu organizațiile necomerciale naționale și internaționale din domeniul apărării drepturilor omului și cu mass-media.
Potrivit noului Regulament, Oficiul va fi constituit din Avocatul Poporului și adjuncții săi, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, secretarul general, subdiviziuni structurale cu statut de direcţii, secţii, servicii și reprezentanțe teritoriale.
Întrucît în ultimii 5 ani instituția a fost investită cu atribuții noi, totodată, se propune majorarea efectivului-limită al Oficiului Avocatului Poporului cu 10 unități (de la 55 la 65 persoane).
La elaborarea proiectului Regulamentului de organizare și funcționarea a Oficiului Avocatului Poporului s-a ținut cont de mai multe acte normative atît în vigoare, cît și relevante.
Adrian Platon