Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI) a prezentat, astăzi, rezultatele implementării programului de reabilitare a drumurilor în 2017 și care sunt obiectivele instituției pentru anul 2018, transmite CURENTUL.
Ministrul Economiei și Infrastructurii, Octavian Calmîc, a prezentat care a fost bugetul, ce s-a realizat cu finanțare externă, ce s-a reușit în acest an și care sunt obiectivele pentru anul viitor.
„Cadrul bugetar pentru anul 2017 a fost de un miliard, dintre care 477 milioane de lei au fost îndreptați spre întreținerea infrastructurii drumurilor.
Pentru APL de nivel I – 385 mln. lei și APL de nivel II – 350 mln. lei.
Din fondurile externe: BERD, BEI și UE – 800 mln. lei și 81 mln. lei de la Banca Mondială.
S-a reușit din fondul rutier național să reabilităm drumurile capitale – 50 km, drumuri în reparație din beton – 30 km, drum de tip macadam – 27 km și tratamente bituminoase – 30 km. Am construit și suntem încă în construcție de poduri în număr de 11 unități și 23 pavilioane auto.
Am instalat 8 350 indicatoare, 13 400 stâlpi de ghidare și 1 470 – 1 660 marcaje rutiere pentru treceri de pietoni.
Am avut semnate cu BERD 8 contracte, în valoare de 202 mln. euro, cu BEI – 6 contracte în valoare de 155 mln. euro și cu UE în formă de grant – 3 contracte în valoare de 24 mln. euro.
Am reușit reabilitarea a 60 km de drumuri naționale, 400 drumuri naționale sunt în reparație conform contractelor. Am reabilitat 4 poduri. Am avut resurse financiare de 450 mln. lei de la BERD, BEI și UE, dar și 50 mln. lei de la Banca Mondială cu o absorbție de 50%.
Drumul de ocolire Ungheni a fost finanțat de un grant al UE de 11 mln. euro, absorbit – 9,5 mln. euro. La 1 ianuarie 2017 lucrările erau realizate în mărime de 25%, la 1 decembrie 2017 – 87%. Deschiderea preconizată a tronsonului de drum este pentru mai 2018, dacă vor fi 30 de zile favorabile meteorologice.
Pentru 2018 avem un buget planificat de 4,160 miliarde de lei.
Pentru 2018, Ministerul și-a pus drept scop repararea capitală a 100 km de drum, reparația a 10 poduri, reparația drumurilor naționale de 350 km și ridicarea nivelului stării de drumuri din Moldova în baza diagnosticului făcut.
Din finanțările externe – darea în exploatare a drumului Ungheni – Chișinău, cu excepția unui segment de 6,6 km de drum lângă Bahmut. Drumul Hâncești – Lăpușna – Leușeni – 37 km; Bălți – Sculeni – circa 80% fără drumurile din localități – 54 km; Comrat – Ciumai – 55 km”, a spus Octavian Calmîc.
Cristina Parfeni