Avantajele și dezavantajele unui Guvern minoritar și tehnocrat – ca soluție la criză politică, au fost examinate în cadrul unor dezbateri publice organizate de agenția de presă IPN, transmite CURENTUL.
La dezbateri au fost invitați Victor Stepaniuc, istoric, politolog și ex-viceprim-ministru, Victor Juc, directorul Institutului de Cercetări Juridice, Politice și Sociologice, și Veaceslav Negruța, expert economic, ex-ministru al Finanțelor.
Victor Stepaniuc a menționat că R. Moldova acum are cu adevărat un guvern minoritar. „Un Guvern minoritar e atunci când nu există o majoritate parlamentară clară și unii votează cu anumite condiții. Avem acum un Guvern minoritar. Cum vor proceda în cazul Guvernului Chicu partidele care ar putea pune niște condiții? Cele mai multe proiecte înaintate pot fi votate de democrați, dar pot să fie votate și de cei din Blocul ACUM. Cred că se vor face anumite modificări ale Legii în sistemul judecătoresc și lupta cu corupția. Echipa Maiei Sandu nu va putea lucra altfel. Guvernul minoritar nu s-a dezis de perspectivele Guvernului votat în iunie. Membrii acestui Guvern se anunță tehnocrați, nu sunt membri de partid, sunt consilieri prezidențiali, dar au anumită experiență de lucru în APC. Avantajul unu este că Guvernul va lucra cu o echipă consolidată. Mesajul politicului va fi exclus”, a spus Victor Stepaniuc.
Victor Juc spune că jucătorul de bază în cazul numirii Guvernului Chicu a fost Președintele țării. „Guvernul Chicu este unul care a venit să salveze pentru moment o situație. Guvernul apolitic este greșit pentru că orice Guvern prin definiție se ocupă cu politicul. Guvernul minoritar denotă sprijinul de care se bucură un Executiv și aici problema este că minoritar începe cu un majoritar, pentru ca Guvernul să-și desfășoare activitatea are nevoie de sprijinul a 50+1 deputați, iar problema acestui Guvern ține de vulnerabilitatea lor. Președintele a făcut uz de prerogativele sale constituționale, care îi permit să desemneze un candidat și să identifice o soluție de compromis pentru moment. Acest Guvern va realiza ceea ce i se spune inclusiv și de administrația prezidențială. În orice moment unul dintre protagoniști poate veni cu o moțiune de cenzură, iar în Parlament avem 3 entități care ar putea veni cu una. Guvernul până la vară are activitate. Jucătorul de bază a fost Președintele țării care a identificat o soluție inclusiv pentru a-și consolida pozițiile și promova interesele sale strategice”, a spus Victor Juc.
La rândul său, Veaceslav Negruța a spus că are două argumente care nu-l lasă să creadă că Guvernul acesta nu are nimic în comun cu Guvernul tehnocrat. „Sunt două condiții care precedă această instituție: Guvern tehnocrat este rezolvarea unei situații de criză politică îndelungată, pentru a conserva democrația, acolo unde lucrează transparența și instituțiile ajung la un numitor comun. În cazul R. Moldova, ceea ce s-a întâmplat a fost altceva, în timp restrâns, alianța nefirească a fost substituită cu o alianță firească. A doua condiție a unui Guvern tehnocrat este componența propriu-zisă, aici se pun mai multe semne de întrebare. Vom vedea că mulți dintre membri sunt foști politicieni sau membri activi ai diverselor formațiuni din R. Moldova. Aici nu este vorba despre un Guvern tehnocrat. Un aspect important este durata acestuia. Vedem o copie a Guvernului Filip. Ceea ce am văzut este plasarea staff-ului electoral al Președintelui Dodon și toată agenda este focusată pe campania sa electorală”, a spus Veaceslav Negruța.
Cristina Parfeni