[ X ]
[ X ]
[ X ]
(FOTO DIN ARHIVĂ) Visa să ajungă Procuror, dar ajuns să fie responsabil de gestionarea celui mai mare fond național! Șeful de la AIPA, despre calea spre succes, reformele lansate și planurile pentru 2017!
19 Septembrie

Directorul Agenției de Intervenție și Plăți (AIPA), Nicolae Ciubuc, de pe băncile școlii a decis că va deveni jurist. A absolvit Colegiul Republican de Informatică și Drept, ulterior Facultatea de Drept al USM fiind convins că va deveni procuror. După ce a absolvit universitatea a depus actele la Procuratura Generală fiind plasat în rezervă, iar între timp a primit ofertă de la Ministerul Agriculturii în Direcția juridică. Ulterior s-a implicat în mai multe proiecte și a fost unul dintre promotorii creării AIPA. Despre succesul în activitatea sa de până acum, Nicolae Ciubuc ne-a povestit în cadrul proiectului CURENTUL – „Carieră de succes”.

„Sunt absolvent al Facultății de Drept al USM, magistrul în economie și management public, în cadrul Academiei de Administrare Publică, pe lângă Președintele RM, numeroase stagii și vizite de studii în străinătate. Acum sunt Directorul Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură și sunt responsabil de gestionarea celui mai mare Fond destinat susținerii activităților din Economia națională – Fondul Național pentru Agricultură și Mediul Rural.

Funcția deținută niciodată nu a fost un scop în sine. Am ajuns să muncesc în această funcție grație încrederii și suportul acordat de conducerea Guvernului, având ca bază, probabil, experiența acumulată, responsabilitatea, dar și dedicația demonstrate pe parcursul a 13 ani de activitate în serviciul public și mai cu seamă în sectorul agroindustrial al țării.

Prima aspirație la o poziție de conducere, probabil poate fi constatată încă din fragedă vârstă, atunci când încă de pe băncile școlii, am decis că voi deveni jurist. Iar ulterior, devenind deja student la Colegiul Republican de Informatică și Drept și mai apoi la facultatea de drept al USM aveam convingerea că voi deveni procuror – profesie care dintotdeauna a fost actuală, mai ales la sfârșitul anilor 90, începutul anilor 2000”, a spus Nicolae Ciubuc.

De asemenea, directorul AIPA ne-a povestit cum a ajuns să facă parte din colectivul Ministerul Agriculturii.

„După absolvirea facultății, în anul 2003, am depus actele la Procuratura Generală, unde după susținerea concursului de admitere, am fost recrutat și plasat în rezervă, cu posibilitatea ulterioară de angajare în structurile organelor Procuraturii. Între timp a venit o ofertă de angajare în cadrul Ministerului Agriculturii, în Direcția juridică, într-o funcție temporar vacantă. La acea etapă, vedeam această ofertă ca una total diferită de cea la care aspiram. Într-un final, am acceptat această funcție, temporară, fiind în continuare în așteptare unei funcții în organele procuraturii. După câteva luni de muncă în cadrul Ministerului Agriculturii, implicarea în mai multe proiecte interesante, m-au determinat să văd muncă în administrația publică centrală destul de captivantă, mult mai diferit de ceea ce și-ar fi închipuit poate oricine, fiind în locul meu. Recunoaşterea muncii bine făcute este o recompensă adesea mai apreciată decât un salariu. Astfel, implicarea totală, munca și efortul asiduu, responsabilitatea și încrederea acordată de conducere au sporit motivarea mea în a-mi continua munca în cadrul Ministerului”, ne-a povestit Nicolae Ciubuc.

Totodată, oficialul ne-a relatat cum a fost creată AIPA:

„Este cunoscut faptul că sectorul agroindustrial al țării este unul dintre cele mai mari sectoare ale economiei, dar pe de altă parte, și, unul dintre cele mai problematice, cu un cadru regulatoriu, imens, cu multe lacune, pe alocuri depășit, cadrul instituțional, necesar a fi evaluat și optimizat, problemele în urma privatizărilor din sector, gestionarea eficientă a patrimoniului de stat (Ministerul fiind gestionarul celui mai mare număr de active proprietate de stat), numeroasele litigii de judecată, dar și altele au constituit obiectul activității mele în cadrul Ministerului, unde am fost autor și promotor a mai multor proiecte de acte normative, adoptarea cărora au adus valoare adăugată sectorului. Una din aceste proiecte a vizat și crearea AIPA – instituție de model European, responsabilă de administrarea Fondurilor atât naționale, cât și cele provenite din partea partenerilor străini, destinate susținerii sectorului agricol, dar mai nou și mediu rural. Reieșind din experiența acumulată în cadrul Ministerului, inclusiv în domeniul armonizării legislației, cadrului instituțional subordonat ministerului, și având în vedere că AIPA era ceva absolut nou, ca instituție, ca abordare, la propunerea conducerii ministerului de pe atunci, am fost promovat în funcția de Director General adjunct al AIPA. La etapa creării acestei instituții, era nevoie de elaborat o serie de acte normative, de creat infrastructura instituțională în teritoriu, crearea sistemelor informaționale, în vederea asigurării bunei activități, acreditarea și asigurarea recunoașterii acesteia de către partenerii de dezvoltare, etc. Astfel, în comun cu director general de atunci, precum și cu întreaga echipă, într-un timp relativ scurt am reușit să realizăm multe lucruri frumoase.

Desigur trebuie să recunosc, că în acea perioadă au fost și multiple probleme, acuzări de activitate ineficientă, cazuri de corupție și birocrație excesivă, ceea ce a determinat și anumite schimbări la nivel de management instituțional. Având multe cunoștințe cum trebuie să funcționeze o astfel de instituție, problemele din sistem, dar și soluțiile pentru aceste probleme, începând cu 1 septembrie 2016, am promovat în funcția de director al AIPA, fiind ca o provocare și în același timp o oportunitate de realizare și implementare a unor idei care ar duce la schimbări, și ar accentua eficiența mijloacelor acordate agricultorilor, dezvoltând această instituție în spiritul unui parteneriat între o autoritate publică și fermieri, dar nu o barieră în calea dezvoltării sectorului”, a precizat Nicolae Ciubuc.

Potrivit directorului AIPA, succesul său se datorează mai multor chei: mai mult lucru decât se așteaptă lumea, gândire pozitivă, scop bine definit și familia.

„Eu cred că succesul meu nu are o singură cheie, ci cred cu putere, că există câteva chei care îmi deschid zilnic ușa către succesele din viață. Prima și cea mai sigură cheie – fac mai mult decât se așteaptă lumea de la mine! Ori, cea mai sigură cale de a rămâne în mediocritate este să faci doar strictul necesar pentru care ești răsplătit! Încă de la primul meu job, pentru care eram remunerat foarte slab, eram gata să rămân până târziu pentru a finaliza lucrul început și chiar îmi petreceam multe weekenduri la serviciu îndeplinind sarcinile la cel mai înalt nivel, pentru că doar așa simțeam eu că se poate de atins succesul. Disponibilitatea de a face eforturi suplimentare este una din calitățile pe care le-am preluat de la primul meu dascăl și pe care mă strădui azi să le transmit discipolilor mei, care uneori nu înțeleg efectul benefic al aplicării acesteia.

O altă cheie de succes este desigur o gândire pozitivă în calea pe care o parcurg spre atingerea obiectivelor pe care mi le propun și acționarea cu încredere. Ori, lamentările și gândurile negative ne sustrag din resursele de energie, astfel ele neavând loc în viața unei persoane realizate.

Și, totuși, munca asiduă și gândirea pozitivă nu îți pot aduce succesul fără un scop bine definit, entuziasm, spirit de inițiativă, disciplină, viziune creatoare, lucru în echipă și, nu în ultimul rând, fără a avea în spate o familie care rămâne a fi cheia de bază în calea succesului. Familia este universul în care mă regăsesc în fiecare seară și care îmi oferă toată încrederea în sine și inspirația de care am nevoie”.

Pentru anul acesta Nicolae Ciubuc își propune să îndeplinească mai multe obiective:

„Unul din obiectivele trasate pentru acest an, pot cu mândrie să declar că a fost deja realizat. Mă refer la stingerea tuturor datoriilor față de fermieri pentru cererile depuse în anul 2016, și care din cauza epuizării mijloacelor fondului din 2016. La data de 31 martie AIPA, în comun cu Ministerul Finanțelor, au finalizat realizarea cu succes a acestui obiectiv. De ce zic cu succes? Din simplu motiv că este primul an când statul și-a onorat într-un ritm atât de rapid angajamentele, în pofida multiplelor greutăți și probleme care persistă la nivel de țară. Măsura vine să scoată în evidență importanța sectorului, dar și atitudinea autorităților în raport cu domeniul agricol al țării.

De asemenea, ne vom axa pe continuarea celor începute – Implementarea Legii privind principiile de subvenționare – dezvoltarea mai multor servicii ce ar facilita agricultorii în accesare subvențiilor de la stat – implementarea posibilității de punerii online a cererilor de accesare a subvențiilor, măsură care are drept scop optimizarea cheltuielilor de timp și bani a fermierilor în procesul obținerii subvențiilor, dar și minimizarea contactului între fermieri și angajații AIPA, în vederea minimizării factorilor coruptibili. Implementarea unui sistem de evaluarea a dosarelor de subvenționare bazat pe indicatori de performanță, dar și pe evaluarea conformității costurilor investițiilor, în baza unui sistem de prețuri de referință. Nu în ultimul rând ne vom concentra pe sporirea activităților de verificare și monitorizare în teren a proiectelor acceptate spre subvenționare.

Un alt obiectiv nu mai puțin ține de întărirea capacităților instituționale ale AIPA. În acest context, Echipa este una din cheile succesului unei instituții, forța umană reprezentând principala valoare, prin intermediul căreia poți realiza multe lucruri frumoase. Cel mai mult ce apreciez este, desigur, profesionalismul, dar și entuziasmul de care dau dovadă, fiindcă prin prisma nivelului de salarizare aceștia continue să muncească, să se dedice zi de zi, în condiții de muncă destul de dificile, de stres, etc.. Muncim zilnic în primul rând pentru a ne realiza misiunea pentru care am fost creați, pentru a fi și a activa în interesul producătorilor agricoli, ai ghida, ai ajuta să perfecteze corect actele și în același timp pentru a ne dezvolta profesional, a acumula experiență. Obiectivul conducerii este de a crea conform personal fiecărui angajat, acordându-i încredere, motivare și respect. Desigur, nu mai puțin important rămâne a fi și componenta materială, condiții de lucru, birou amenajat, calculator, masă de lucru, și de sigur aspectul salarial. Aici avem încă de muncit, fiindcă aspectul salarial lasă de dorit. De aceea, unul din obiectivele pe care mi l-am asumat a fost reevaluarea capacităților resurselor umane și lucru în vederea schimbării nivelului de salarizare, acest lucru va fi posibil, începând chiar cu acest an, în condițiile în care conform unei Legi noi, (Legea privind principiile de subvenționare a producătorilor agricoli), recent, intrate în vigoare, AIPA va fi restructurată, inclusiv cu surse financiare, capabile să atragă și să mențină cadre bine pregătite, cu experiență și integre în același timp”, ne-a spus Nicolae Ciubuc.

ciubuc

ciubuc1

ciubuc16

ciubuc15

ciubuc14

ciubuc13

ciubuc12

ciubuc10

ciubuc9

ciubuc8

ciubuc7

ciubuc6

ciubuc5

ciubuc4

ciubuc3

ciubuc2

ciubuc1

ciubuc

Cristina Parfeni

Notă: Republicat din 11 aprilie 2017.

Inapoi la arhiva noutaților