Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova (SIS) continuă activităţile de promovare a culturii de securitate în societate. În această vară, grupul ţintă al campaniei de informare sunt copiii, cu vârste cuprinse între 13-16 ani, care-şi petrec vacanţa în taberele de odihnă, transmite CURENTUL.
Pe parcursul vizitelor, ofiţerii Centrului Antiterorist al SIS al R. Moldova discută cu tinerii despre pericolele şi consecinţele terorismului, precum şi le explică regulile de comportament în situaţii de criză teroristă. La fel, le sunt prezentate lucruri mai puţin cunoscute publicului din ceea ce înseamnă munca de intelligence, dar şi care sunt valorile ce ghidează activitatea Serviciului de Informaţii şi Securitate.
Atât elevii, cât şi cadrele didactice sunt familiarizate cu aspectele legale și practicile de asigurare a protecției antiteroriste în instituțiile școlare şi locurile de aglomerare în masă. În acest sens, tinerilor le este oferit ,,Îndrumarul antiterorist”, care conţine recomandări instructiv-practice privind modalităţile de a acţiona şi reacţiona în anumite împrejurări sau situaţii, elaborat de către Serviciul de Informaţii şi Securitate în cooperare cu Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
Mai mult ca atât, copiii sunt angrenaţi în diverse activităţi cognitive în cadrul cărora sunt simulate varii situaţii pentru a înţelege mai bine regulile de comportament în situaţii de criză teroristă.
Scopul ofiţerilor de informaţii este de a explica tinerilor rolul important al acestora şi al întregii societăţi în asigurarea securităţii statului şi de a argumenta că doar cu sprijinul cetăţenilor conştienţi şi responsabili, capabili să comunice şi să înştiinţeze privitor la orice persoană, obiect sau faptă suspectă, organele de ocrotire a normelor de drept pot riposta prompt ameninţărilor la adresa securităţii naţionale.
Necesitatea desfăşurării unei asemenea campanii de informare a fost condiţionată de vulnerabilitățile şi lacunele identificate în cadrul întâlnirilor despre cultura de securitate cu elevii instituţiilor de învățământ. Acestea au scos în evidenţă că atât elevii, cât și corpul profesoral-didactic sunt puțin informați referitor la măsurile ce urmează a fi întreprinse în cazul unor situații de risc terorist, precum şi cunoașterea insuficientă a indicilor ce denotă pregătirea unui atentat terorist.
Cristina Parfeni