Asociația Promo-LEX a prezentat, astăzi, Raportul privind finanțarea partidelor politice în anul 2019, transmite CURENTUL.
Raportul a fost prezentat de șeful echipei de analiză a Promo-LEX, Igor Bucătaru și expertul Cornelia Călin.
Astfel, au fost evaluate 2 389 de formulare ce prezintă activitățile promoționale desfășurate de 17 partide politice – subiecți ai monitorizării civice. Aceste date au fost conectate la datele din rapoartele financiare anuale și de campanie prezentate la Comisia Electorală Centrală de către partidele politice.
Promo‑LEX a constatat, în acest an, în premieră, o rată scăzută, de doar 43%, de raportare în termen. Doar 19 partide politice au raportat în termen, un partid a depășit termenul și 26 de formațiuni politice nu au prezentat rapoarte până la data de 7 mai 2020.
Conform rapoartelor anuale prezentate la CEC, dintre cele 20 de formațiuni politice vizate, 16 au indicat venituri în sumă de 70 028 301 lei și un total al soldului inițial la 1 ianuarie 2019 de 33 453 572 de lei.
Cuantumul cheltuielilor raportate a constituit 94 119 778 de lei, cu un sold final la 31 decembrie 2019, care a fost transferat pe contul partidelor în semestrul I din 2020, de 9 362 096 de lei. Celelalte 4 partide care au depus rapoartele financiare nu au indicat venituri și cheltuieli.
În anul 2019, 17 partide politice au desfășurat cel puțin 2 936 de activități promoționale și evenimente de tipul: întruniri politice, activități statutare (ședințe organizatorice, conferințe), campanii sociale, evenimente culturale, proteste și manifestații publice, întruniri cu cetățenii, concerte, deplasări în țară și peste hotare, activități din ușă în ușă etc.
Monitorizarea a mai relevat că în anul 2019, aceste partide au avut înregistrate cel puțin 280 de organizații la nivel teritorial, 196 de sedii în gestiune, 292 de persoane implicate, 32 de mijloace de transport personal.
Totodată, organizațiile teritoriale (OT) au implicat în activitățile lor curente cel puțin 2 272 de voluntari, despre care partidele nu au raportat la CEC. Activitățile fundațiilor de caritate nu au lipsit nici în 2019, astfel, au fost observate trei fundații de caritate și un SRL, prin intermediul cărora s-a făcut promovare politică indirectă pentru partidele asociate: Fundația lui Vlad Plahotniuc „EDELWEISS”, Fundația de Binefacere „Din suflet”, asociată PSRM, Magazine Sociale” SRL / Asociația „Pentru Orhei”, asociate PPȘ, Fundația „Renato Usatîi”, asociată PN. Cheltuielile estimate pentru aceste activități sunt de cel puțin 2 701 460 de lei. Niciun partid asociat celor patru entități menționate nu a raportat costuri aferente activității de promovare obținute în urma activităților de caritate.
Asociația Promo‑LEX a constatat neraportarea tuturor cheltuielilor din partea a 17 partide politice în cuantum total de 19 021 373 de lei. Categoria de cheltuieli pentru evenimente publice, tradițional, este cea mai netransparentă. Astfel, a fost estimat un cuantum de cel puțin 9 044 424 de lei ca fiind neraportați pentru întruniri și manifestări publice.
Raportul îl puteți vizualiza mai jos:
Cristina Parfeni