Lilia Pogolşa, doctor habilitat în pedagogie, conferențiar universitar, director adjunct al Institutului de cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic din cadrul UPS „Ion Creangă”, ex-ministrul Educației, Culturii și Cercetării (2020-2021), în cadrul unui interviu pentru OFICIAL.md, a fost întrebată: „Care ar fi soluțiile pentru îmbunătățirea situației în învățământ, în viziunea dvs.?”, informează CURENTUL.
„Alocarea anuală a cel puțin 6% din PIB pentru educație. Educația este cel mai important capital al unui popor. Ea îl ridică, îl dezvoltă, îi asigură existența și menirea între celelalte popoare. În pofida acestei condiționări, încă lipsesc ideile de organizare sistemică și vizionară prin proiectarea reală a scopurilor pentru Republica Moldova – țară europeană. Ce fel de absolvenți ne dorim să avem? Cum vor fi ei pregătiți pentru a se încadra în societate pentru următorii 10-20 de ani? Mai sunt valabile valorile moral-spirituale în paradigma educației actuale sau sunt deja depășite sub presiunea unor idei moderne? Răspunde oare Codul Educației la toate aceste întrebări?”, a spus ea.
Fosta ministra a mai declarat că, gândirea strategică și organizatorică de perspectivă reprezintă condiția prioritară pentru îmbunătățirea situației din sistemul educațional.
„Astfel, ținând cont de vectorul strategic al Republicii Moldova – integrarea europeană, se impune elaborarea unei Strategii Naționale a Educației pentru anii 2025-2040, realizată de specialiști și cercetători naționali apolitici, care să analizeze și să coaguleze sistemele de învățământ general, învățământ profesional tehnic și universitar. Este necesar de a enunța niște scopuri și obiective concrete, acțiuni clare de implementare a acestora, urmate de indicatori măsurabili/cuantificabili, asigurate de resurse financiare alocate. Strategia aceasta trebuie să fie însoțită de obligativitatea legislativă a implementării cu strictețe a acțiunilor trasate de către toate guvernele ulterioare, indifirent de coloratura politică”, a conchis Lilia Pogolșa.