Luni, 21 martie 2022:
„-Îmi dați, vă rog, un bilet până la X.
– Nu aveți încă 2 lei?
– Pentru ce? Am dat 3. Nu-mi spuneți că iar s-au majorat tarifele.
– Da, cu 1,50 lei”.
Anul 2019.
Cu un an înainte de începutul pandemiei de COVID-19, la Ministerul Economiei și Infrastructurii (astăzi Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale) a venit o scrisoare din partea Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) în care se cerea majorarea tarifului pentru transportul interurban. APOTA solicita ca pasagerii să achite pentru serviciile de maxi-taxi 5 lei. Pe atunci, Ministerul era condus de Vadim Brînzan care le-a impus anumite condiții transportatorilor.
„1. Antrenarea la deservirea serviciilor regulate a unităților de transport destinate exclusiv transportării persoanelor, și nicidecum a celor reutilate din marfare; 2. Asigurarea respectării depline a drepturilor pasagerilor, inclusiv a celor cu nevoi speciale; 3. Antrenarea personalului calificat și asigurarea pregătirii continue a acestuia; 4. Respectarea strictă de către operatorii de transport a legislației din domeniul transporturilor rutiere, precum și a celei fiscale”, se spune în scrisoarea ministerului.
APOTA declara atunci că a îndeplinit toate aceste condiții. Doar că pasagerii așa și nu au beneficiat de transport modern, condiții mai bune și nici de o mare amabilitate. Ministerul nu a fost de acord. APOTA a început a desfășura proteste. La unele dintre aceste proteste, sistau activitatea transportului de pasageri. Protestele au continuat până la sfârșitul anului 2019.
La Ministerul Economiei și Infrastructurii între timp s-a schimbat conducerea. APOTA a început a adresa noi scrisori și petiții spre sfârșit de an.
Toate cererile lor au fost ascultate de noul ministru – Anatol Usatîi. La 27 decembrie 2019, printr-un ordin al ministrului, tariful a fost majorat, dar cu anumite condiții.
„În discuțiile avute am căutat să avem un mecanism viabil de asigurare a calității. Noi înțelegem că ajustarea tarifelor este condiționată de sporirea confortului, a calității și siguranței. Noi am decis aplicarea unui mecanism de ajustare a tarifelor, dar corelat cu sporirea calității în transport. MEI urmează să aprobe astăzi un ordin prin care să fie descris un mecanism de încadrare pe categorii de confort, cerințele de încadrare a vehiculelor pe categorii de confort. Începând cu 1 februarie până la 1 octombrie 2020 toate unitățile de transport în baza unor grafice să treacă această încadrare pe categorii de confort. Această testare se va face la stațiile de inspecție tehnică. Certificatele vor fi eliberate de ANTA. Categoriile de confort sunt în corespundere cu normele si practicile înregistrate la nivel european”, spunea la sfârșitul anului 2019 secretarul de stat al MEI, Iulian Postica, responsabil de domeniul transport.
Astfel, MEI și APOTA s-au înțeles că pentru categoria I de confort, pasagerii vor achita 70 bani/km, iar pentru categoria II de confort – 60 bani/km.
Mai jos vedeți condițiile de încadrare a unităților de transport în cele două categorii:
Anul 2020.
Tarifele au fost majorate pe fonul unor condiții. APOTA se obliga să le îndeplinească până în octombrie 2020. În martie în Republica Moldova a ajuns COVID-19. Îndeplinirea condițiilor de către transportatori a devenit mai dificilă din cauza restricțiilor.
Potrivit ANTA, până la data de 30 septembrie 2020, din numărul total de 2 657 autobuze/autocare ce urmau să fie supuse clasificării pe categorii de confort:
– au fost verificate la stațiile de inspecție tehnică periodică privind clasificarea pe categorii de confort – 1 918 autobuze/autocare;
– au fost validate de către inspectorii Agenției 1 897 autobuze/autocare;
– au fost eliberate la cererea operatorilor de transport rutier 1 399 certificate privind clasificarea pe categorii de confort a autobuzelor/autocarelor, dintre care 98 unități corespund categoriei I-i și 1301- categoriei a II-a.
Altă informație despre cum decurge clasificarea pe categorii de confort nu a fost publicată de ANTA.
Anul 2021.
În octombrie 2021, APOTA a solicitat MEI, în contextul scăderii numărului de pasageri din cauza COVID-19, să ajusteze din nou prețurile.
Între timp, în țară guvernarea s-a schimbat, Ministerul Economiei și Infrastructurii a devenit Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), în frunte cu Andrei Spînu.
Ping-pongul de scrisori-răspunsuri a urmat în următoarele luni, inclusiv protestele.
Anul 2022.
Din 1 martie, MIDR a ajustat din nou tarifele pentru transportul de pasageri, dar a anunțat că lansează un amplu Program „Transport modern”.
„1. Lansarea programului cu reînnoirea parcului auto: Acordarea de fonduri, subvenții de la buget pentru procurarea microbuzelor și autobuzelor noi;
2. Lansarea unei campanii de combaterea transportului ilicit de pasageri. În martie va începe acțiunea;
3. Digitalizarea și fiscalizarea domeniului prin management integrat în transport: e-Bilet, e-GPS, e-Routing. Ministrul Spînu a declarat că va semna decretul de numire a unui nou director adjunct la Agenția Națională Transport Auto (ANTA) responsabil de digitalizarea domeniului;
4. Modificarea metodologiei de calcul a tarifelor și deservirea autogărilor. Se va oferi o metodă care va lua în considerare toate categoriile de confort și cu implicarea APL în proces. Rutele lungi vor fi liberalizate și se va face modificarea treptată a tarifelor în contextul creșterii prețurilor la produsele petroliere. Se vor stabili prețuri diferențiate pentru rutele raionale și interraionale. Ministrul Spînu va semna astăzi ordinul privind tarifele menționate care vor intra în vigoare din 1 martie;
5. Optimizarea rutelor;
6. Modificarea Codului transportului rutier;
7. Elaborarea unei Strategii de mobilitate pentru un transport eficient și sustenabil, care să includă toate tipurile de transport și să fie asigurată o foaie de parcurs în domeniu”, declara la 16 februarie ministrul Spînu.
Între timp, ANTA publică un nou ordin din 16 februarie 2022 privind clasificarea pe categorii de confort:
Doar că Andrei Spînu nu știa că peste câteva zile în Ucraina va fi război și autoritățile vor declara stare de urgență la 24 februarie, iar prețurile la motorină și benzină, care și așa creșteau în ultimele luni, vor crește galopant. Astfel, la începutul lunii martie curent, Comisia Situații Excepționale a permis operatorilor de transport să ajusteze tarifele în fiecare vineri, pe perioada stării de urgență.
„Noi nu am majorat tariful, dar am stabilit plafonurile maxime, respectiv transportatorii să decidă singuri dacă cresc sau nu tariful. Această majorare vine doar pe perioada de urgență, ținând cont că din momentul în care a început războiul am avut o creștere destul de mare la prețul motorinei și benzinei, respectiv era logic să creștem acest plafon. Astfel, permitem transportatorilor ca să poată să crească în cazul în care rutele pe care le fac nu sunt profitabile”, spunea Spînu pentru TV8.
În concluzie:
Prima ajustare a tarifelor (din decembrie 2019), urmare a condițiilor impuse, a fost nejustificată. Prețurile pentru benzină și motorină erau la un preț prestabilit de ani de zile, argumentele transportatorilor au fost insuficiente și nici condițiile cu care le-au fost majorate tarifele nu au fost îndeplinite.
Personal, pentru o călătorie cu autobuzul pe rută interurbană, am avut de achitat cu 4,50 lei mai mult ca de obicei (13 lei până la ajustarea din 2019). Acum, timp de 2 săptămâni tariful a fost modificat de 2 ori și a crescut în medie cu 7 lei (24,39 lei pentru 30 km).
Între timp, clasificarea pe categorii de confort a eșuat înainte ca mijloacele de transport să fie încadrate. Nici până astăzi în gară nu văd un singur mijloc de transport să aibă indicat ce categorie de confort are (așa cum era indicat în ordin). Timp de 2 ani nu am văzut să fie înlocuit nici un autobuz/microbuz din rutele pe care le văd zilnic că staționează în gară. Despre cotiere, draperii, climatizare, etc. nu cred că este cazul de menționat.
Acum, transportatorii își pot modifica după plac prețurile, pe motiv că avem fluctuații pe piața produselor petroliere. Doar că în ultimele zile tariful pentru benzină și motorină nu a crescut, a rămas stabil sau s-a micșorat cu 10 bănuți ș imai mult…
Care a fost motivul că luni, 21 martie 2022, m-am dus să-mi iau bilet și casierul îmi spune că s-a scumpit cu alți 2 lei, n-am habar!
Pe de altă parte, cineva ar spune: „Se vor majora salariile șoferilor”. Luni, 14 martie, și luni, 21 martie, când am întrebat doi șoferi dacă, cel puțin, ei au salariu mai mare, mi-au spus că „Nu”.
„- M-am dus ieri la administrație să le spun să-mi mărească salariul, dacă tot un bilet din raion spre capitală costă 35 lei. Au dat din umeri, au zis că ei nu au bani. O viață am lucrat pe această cursă și ei îmi spun că nu au de unde, de parcă eu nu știu ce au și ce nu. Cineva face bani pe spatele nostru, asta e sigur!” – a comunicat un conducător.
Noroc de șoferii care nu se supun regulilor și iau călătorii cu prețurile vechi, cele stabilite la sfârșitul lunii decembrie 2019 (60 bani/km)… pentru asta un mare „Mulțumesc”!
Întrebări către Minister și ministrul Spînu:
Când începe Programul „Transport modern”?
Când intervine Ministerul să facă ordine în domeniu?
Când vor scădea prețurile la bilete?
Știu că nu voi primi niciun răspuns, pentru că în spațiul public ele deja au fost formulate diplomatic, dar în esență răspunsul e „Soluții (bani) nu sunt, dar țineți-vă acolo!” (citând clasicul)…
Cristina Parfeni