Activitatea antifraudă, facilitarea comerțului, dezvoltarea infrastructurii sau cooperarea internațională sunt doar unele dintre domeniile unde autoritatea vamală continuă să înregistreze progrese de la an la an, informează CURENTUL cu referire la un comunicat al Serviciului Vamal.
Pe parcursul ultimilor 10 ani de activitate, Serviciul Vamal a simplificat la maxim procedurile vamale și a devenit o instituție mai modernă, care răspunde așteptărilor comunității de afaceri. În acest timp, au fost implementate noi mecanisme de facilitare a traficului transfrontalier și acordate mai multe beneficii agenților economici de încredere.
Numărul titularilor procedurilor simplificate este în continuă creștere, iar în prezent peste 110 mari companii dețin statutul de Agent Economic Autorizat (AEO).
Titularii AEO se pot bucura de mai multe facilități și beneficii, printre care: reducerea controalelor fizice și documentare, tratament prioritar al mărfurilor și mijloacelor de transport în cazul în care sunt selectate pentru control suplimentar, notificarea prealabilă, facilitarea accesului la simplificările vamale, trecerea prioritară a frontierei etc. Mai mult, deținătorii statutului AEO au posibilitatea să utilizeze în relațiile sale comerciale logoul AEO, ceea ce simplifică identificarea acestora în lanțul logistic internațional și conferă un grad de credibilitate titularului AEO în relațiile comerciale cu alți parteneri.
Serviciul Vamal a continuat să modernizeze procedurile vamale prin implementarea declarării electronice a mărfurilor. Astfel, organul vamal s-a racordat totalmente conceptului european de Vamă electronică (e-customs) pentru a susține producătorii autohtoni și a facilita exportul de produse moldovenești pe piețele de desfacere externe.
E-customs reprezintă servicii electronice vamale care elimină hârtia și ușurează procesul de declarare a importului și exportului. Astfel, doar cu ajutorul semnăturii electronice și fără a se deplasa la posturile vamale, agenții economici și brokerii vamali pot perfecta on-line declarații vamale, care au aceeași valoare juridică ca și declarațiile pe suport de hârtie.
Odată cu trecerea la procesarea electronică a tranzacțiilor, Serviciul Vamal oferă posibilitatea agenților economici de a reduce considerabil timpul de vămuire și costurile aferente exportului/importului. Vămuirea electronică, prin definiție, elimină contactul direct între operatorul economic și funcționarul vamal, fiind, astfel, minimizate eventualele incidente de integritate, iar întreaga procedură devenind absolut transparentă și supravegheată în regim on-line. Ca urmare a implementării acestei facilități, astăzi, agentul economic poate perfecta și prezenta organului vamal declarația de export electronic în circa 15 minute, costurilor aferente procedurii fiind mai mici de peste trei ori.
În primul semestru al anului 2021, ponderea declarațiilor vamale perfectate electronic constituie 98,5% la export și peste 51% la import. Totodată, 100% din declarațiile de tranzit se perfectează electronic.
Vremurile când Vama verifica toate mijloacele de transport sunt și ele în trecut. În baza analizei de risc și a tehnologiilor moderne ajustate la standardele internaționale, Serviciul Vamal și-a dezvoltat capacitățile de a selecta pentru controlul fizic doar tranzacțiile suspecte de fraudă și evaziune fiscală, care sunt direcționate pe coridorul roșu. Totodată, această abordare reduce controalele pentru tranzacțiile fără risc, ceea ce încurajează conformarea benevolă a agenților economici la respectarea legislației vamale.
Un alt indicator prioritar pentru autoritatea vamală îl reprezintă eficiența administrării veniturilor vamale. Serviciul Vamal și-a asumat responsabilitatea pentru plenitudinea încasărilor în bugetul de stat și a reușit să mențină o tendință de creștere a veniturilor. În pofida crizei provocate de pandemia Covid-19 în anul 2020, organul vamal a înregistrat un succes remarcabil în administrarea veniturilor și a dublat sumele transferate la bugetul de stat în raport cu anul 2011.
Din volumul total al veniturilor la bugetul de stat, Serviciul Vamal contribuie cu peste 56%, asigurând cea mai mare pondere a încasărilor.
Indicatorii de progres sunt în creștere și pentru domeniul antifraudă. A sporit atât rata de depistare a fraudelor vamale, cât și valoarea mărfurilor reținute. Iar acest lucru reduce nu doar eventualele riscuri de prejudiciere a bugetului de stat, dar asigură și o concurență loială pentru agenții economici de bună credință.
De asemenea, Serviciul Vamal este prima autoritate publică din Republica Moldova care a reușit să implementeze un Sistem de Management al Calității conform Standardului ISO. Obținerea Certificatului ISO 9001:2008 vine să confirme corespunderea activității vamale standardelor internaționale și, totodată, reprezintă un angajament al administrației de a asigura o dezvoltare instituțională continuă.
În ultimii ani, Serviciul Vamal a devenit o autoritate mai transparentă, iar asta se datorează deschiderii sistemului vamal pentru colaborarea cu societatea civilă și conjugarea eforturilor în vederea dezvoltării parteneriatului public – privat. Exemplu de astfel de parteneriat reprezintă Consiliul Consultativ pe lângă Serviciul Vamal – conceput ca o platformă de dialog între Vamă și business. Prin intermediul acestui consiliu, mediul de afaceri este informat despre noile proceduri vamale și modificări în cadrul legal, fiind totodată asigurat procesul de consultare a deciziilor cu impact asupra comerțului internațional.
Creșterea schimburilor comerciale impune necesitatea îmbunătățirii coridoarelor comerciale. Din acest motiv, instituția se află în proces de implementare a mai multor proiecte de modernizare a infrastructurii posturilor vamale. Extinderea acestora va contribui la fluidizarea traficului de mărfuri și călători, precum și va spori calitatea serviciilor prestate, cu menținerea concomitentă a tuturor rigorilor de control.
„Și pentru că, succesul oricărei reforme depinde în mod direct de factorul uman, o atenție deosebită îi este acordată și componentei de instruire a funcționarilor vamali pentru a le crește nivelul de pregătire profesională. Aceasta este istoria de succes a Serviciului Vamal – la 30 de ani de la formare. Ea a fost scrisă cu multă implicare de către toți funcționarii care au contribuit la dezvoltarea acestui sistem prin munca lor valoroasă”, se mai arată în același comunicat.
Cristina Pendea