Asociația Națională a Restaurantelor și Localurilor de Agrement (MAR) este indignată de modul în care AGEPI a aprobat Metodologia ce vizează stabilirea și repartizarea remunerației din comunicarea publică în scop ambiental a operelor muzicale.
Un ordin în acest sens a fost publicat la 30 ianuarie 2024. Nemijlocit, conform noilor tarife localurile care organizează ceremonii (nunți, cumetrii, evenimente de familie), indiferent că utilizează sau nu muzică de ambianță sau live, vor achita 2 000 lei pe eveniment în Chișinău și 1400 lei în afara capitalei. MAR afirmă, într-o declarație, că noua metodologie a fost aprobată netransparent și abuziv.
„Anul trecut, la 09.10.2023, a fost emis un Ordin de către AGEPI, privind crearea a 3 grupuri de lucru, privind inițierea procedurii de negociere a Metodologiei sus-menționate, după cum urmează: 1. unitățile de cazare și unitățile de alimentație publică, 2. unitățile de comerț și 3. unitățile de prestare a serviciilor”, spun autorii. MAR a participat la 10 ședințe, unde a venit cu mai multe propuneri, multe nefiind acceptate.
MAR a luat decizia de a refuza semnarea metodologiei date în redacția prezentată, pe motiv că procedura nu este una clară și transparentă, iar criteriile aplicate de către organizațiile de gestiune colectivă, inclusiv formula de calcul după care au fost stabilit tarifele în noua metodologie, înaintată de către „AUTORITY” și AO „ARTTON”, nu este justificată în aspect economic, după cum se invocă în metodologie.
„Asociația MAR își exprimă profundă îngrijorare față de aplicarea prezentei Metodologii publicate recent în Monitorul Oficial, fapt pentru care nu este asigurat consens dintre organizațiile de gestiune colectivă și reprezentanții HoReCa, ba mai mult fiind un abuz aplicat din partea organizațiilor de gestiune colectivă, inclusiv de către AGEPI, cu privire la nerespectarea cadrului legal, aspecte ce pot crea ulterior numeroase litigii în instanțele de judecată ca urmare a acestor încălcări”, spun autorii.
MAR consideră imperios necesar de a fi luată în considerare o atitudine cât se poate de serioasă din partea AGEPI, privind publicarea și aplicarea Metodologiei date într-un mod netransparent și incorect, de către organizațiile de gestiune colectivă în adresa mediului de afaceri ce activează în sectorul HoReCa.