Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Radu Marian, anunță că va sesiza Procuratura Generală pe cazul Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” (CFM). Aceasta după ce a fost audiat raportul Curții de Conturi cu privire la gestionarea financiară a CFM, în perioada 2018-2019, informează CURENTUL.
Totodată, deputatul prezintă în cifre modul în care a fost gestionată întreprinderea:
„1. Metal feros de circa 66.6 mii tone, în valoare de 166 milioane de lei, a fost vândut de către directorul executiv fără acceptul și decizia Consiliului de Administrație al Căii Ferate a Moldovei;
2. S-au oferit adaosuri, sporuri, prime, inclusiv pentru conducători, de aprx. 948 mii de lei, fără documente justificative privind volumul de lucru suplimentar și în afara prevederilor contractuale. Asta în timp ce întreprinderea înregistrează datorii de zeci de milioane de lei la plata salariilor pentru angajați;
3. S-a oferit combustibil în valoare de 888 mii de lei pentru alimentarea mașinilor angajaților, fără ca să există vreo justificare / documente explicative;
4. Au fost procurate nejustificat bunuri în valoare de 51.2 milioane de lei, care, ATENȚIE, nu au fost utilizate sau care deja erau în depozitele CFM. În plus, bunuri și servicii în valoare de 31.9 milioane au fost procurate fără a fi incluse în planul anual de achiziții;
5. Nu au fost înregistrate 301 bunuri imobile care aparțin instituției. Aceasta a dus la faptul că bunurile imobile care aparțin statului au fost acaparate abuziv de băieții șmecheri. În plus, transmiterea în chirie a imobilelor CFM s-a efectuat fără licitație publică, ceea ce a dus la pierderi de venituri de aproape 4 milioane lei;
6. Cel puțin 10 dispozitive electronice scumpe (ex. laptopuri, telefoane, iPad-uri), procurate pentru administrație, au fost scoase din funcțiune după DOAR 2 ani de exploatare (fiind în stare bună). Apoi, ATENȚIE, au fost vândute la prețuri de ieșire (aprx. 10% din valoarea inițială) tot acestor oameni din administrație;
7. Au fost pierdute 25.8 milioane de lei, bani investiți de CFM în alte entități care ulterior au falimentat. CFM nu s-a implicat activ în managementul acestor companii, chiar dacă a investit o groază de bani;
8. Nu au fost supuse inventarierii bunuri în valoare de aproape 1 miliard de lei (bunuri imobile, terenuri, blocuri case de locuit, creanțe etc.). În rezultat, indicatorii financiari nu reflectă astăzi nici pe departe realitatea;
9. Recomandările anterioare ale Curții de Conturi au fost îndeplinite în proporție de doar 12%, un record negativ istoric pentru orice instituție de stat;
10. Planul de restructurare a CFM, în valoare de 109 milioane de EURO (bani de la BERD) este în mare întârziere. CFM a intrat în etapa de rambursare a tranșelor de împrumut, chiar dacă nici măcar nu a început să aibă venituri de pe urma investițiilor efectuate pentru procurarea locomotivelor sau din urma proiectării și reabilitării infrastructurii feroviare.”
În final, Marian spune că rezultatele financiare nu puteau fi altele decât dezastruoase.
„Pierderea netă a întreprinderii din această perioadă (2018-2019) s-a ridicat la 99 milioane de lei (dacă adunăm toate cheltuielile frauduloase, cu siguranță întreprinderea era pe plus). De asemenea, la fiecare leu din vânzări, întreprinderea generează o pierdere brută de 57 de bani. Nivelul de lichidități la sfârșit de 2019 (lichiditate absolută = numerar/datorii curente) este la nivel catastrofal – de doar 4%, față de 25% nivel normal”, adaugă parlamentarul.
La fel, el spune că atât timp cât nimeni nu e pedepsit pentru acest dezmăț, întreprinderile de stat vor continua să fie furate și vândute pe bucăți.
Mihaela Conovali