Ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor (MTID), Iurie Chirinciuc, într-o postare pe blogul său, a explicat unele aspecte cheie legate de implementarea contractelor de reabilitare a drumurilor finanțate din surse străine, transmite CURENTUL.
Potrivit ministrului ce mai mare problemă este lipsa de progres a companiilor care implementează contracte de reabilitare a drumurilor.
„O să dau dreptate cetățenilor atunci când aceștia se întreabă de ce o companie angajată în 2012 să reabiliteze, un drum național, în timp de 2 ani, nici după 5 ani de implementare a contractului nu reuște să o facă? De ce beneficiarul a admis ca în detrimentul interesului său, în detrimentul bugetului public și al utilizatorilor drumurilor să continue să se afle pe șantier un astfel de antreprenor. Tocmai lipsa unui management adecvat al acestor proiecte a și dus la răspândirea acestei atitudini și către alți contractori, care au înțeles că beneficiarul nu este determinat să întreprindă careva măsuri și tolerează întârzieri care depășesc, cu mult, limita întârzierilor pentru care se pot aplica penalități. Mai mult chiar, beneficiarul nu numai că nu a întreprins nimic, dar a mai și acționat împotriva propriilor sale interese, crescându-și exponențial riscul”, scrie Iurie Chirinciuc.
Ministrul a reiterat companiile care nu și-au îndeplinit obligațiile:
„Pentru două contracte cu compania Evrascon, beneficiarul, reprezentat de administratorul Î.S. Administrația de Stat a Drumurilor, a permis emiterea notificărilor de începere a lucrărilor cu încălcarea prevederilor contractului, fără să fi transmis în posesia antreprenorului șantierul. Protocolul de transmitere a șantierului fiind remis antreprenorului cu 4 luni după emiterea notei de începere a lucrărilor și nu înainte de emiterea notei, așa cum prevede contractul. Astfel, urmare a acestor acțiuni Administratorul ASD, Gheorghe Curmei a făcut imposibilă încasarea de către beneficiar a penalităților de întârziere calculate, aferente acestor 4 luni.
Pentru compania PA&Co, beneficiarul este expus prin faptul că administratorul Curmei, nu a încasat contravaloarea garanției de avans pentru 2 din cele 3 contracte de reabilitare a drumului expres M3. Astfel, dacă contractorul nu va finaliza lucrările și va trebui să reziliem contractele atunci expunerea beneficiarului depășește suma de 1 milion de euro”, scrie ministrul.
Totodată, a menționat ce măsuri au fost întreprinse pentru a soluționa probelma.
„Pentru a remedia problema managementului prost care a dus la contaminarea tuturor contractelor de reabilitare a drumurilor naționale și la lipsa de progres, pe parcursul a ultimilor 16 luni am întreprins o serie de acțiuni, printre acestea se numără:
– Demiterea Directorului Administrației de Stat a Drumurilor Gheorghe Curmei și remiterea materialelor către CNA. (Dl. Curmei a contestat ordinul de demitere în instanță. Atât prima instanță, cât și Curtea de Apel Chișinău au respins cererea Domnului Curmei de anulare a ordinului de eliberare din funcție).
– Elaborarea și aprobarea Regulamentului pentru organizarea concursului pentru ocuparea funcției de Director.
– Demararea concursului public pentru ocuparea funcției de director al Î.S. Administrația de Stat a Drumurilor.
– Întărirea capacităților de implementare a proiectelor de reabilitare a drumurilor din mijloacele Instituțiilor Financiare Internaționale prin aprobarea noii structuri organizatorice și a regulamentului de ocupare a funcțiilor vacante doar prin concurs.
– Ridicarea profesionalismului în rândul angajaților Unității de Implementare a Proiectelor prin perfecționarea angajaților.
– Organizarea săptămânală a ședințelor de raportare cu inginerii.
– Substituirea inginerilor supervizori care nu furnizau servicii de calitate și care nu acționau în cel mai bun interes al beneficiarului.
– Sistarea plăților către inginerii care au afectat poziția beneficiarului și nu își respectă angajamentele asumate.
– Inspectarea săptămânală a șantierelor cu completarea tabelului neconformităților și a problemelor depistate cu înaintarea acestor spre remediere imediată inginerilor și contractorilor.
– Înaintarea notificărilor de reziliere către antreprenorii cu probleme majore în implementarea contractelor.
– Elaborarea planurilor de acțiuni semnate de beneficiar, contractor și inginer pentru accelerarea progresului în implementarea contractelor de reabilitare a drumurilor naționale.
Inițierea rezilierii contractorilor iremediabile, proces care va continua și va fi aplicat în raport cu toți contractorii care nu vor livra rezultate în conformitate cu angajamentele asumate”, a specificat ministrul.
Cristina Pendea