[ X ]
De ce oamenii cumpără hrișcă, hârtie igienică sau ulei în situații de criză? Explicația psihologului Ștefan Popov
21 Martie
Psihologul Ștefan Popov explică de ce oamenii cumpără hrișcă, hârtie igienică, ulei sau alte produse în timpul crizelor, transmite CURENTUL. 
Psihologul spune că în fața unor situații amenințătoare omul are nevoie de o senzație că deține controlul asupra pericolului.
„Aceste comportamente sunt privite de alții că fiind iraționale și isterice, și subiecte  pentru ironii. Da, putem spune că în raport  cu pragmatismul, aceste comportamente sunt iraționale, dar nu necesitățile pragmatice declanșează aceste comportamente. În fața unor situații amenințătoare omul are nevoie de o senzație că deține control asupra pericolului.  În cazurile când cu adevărat omul deține mijloace de control,  deciziile și comportamentele vor fi suficiente de rezonabile.
Dacă sunt șofer și vad un obstacol în cale, rămân suficient de calm, pentru că știu că dețin control asupra mașinii, pot opri sau ocoli, nu cumpăr ulei pentru a mă liniști”, spune Ștefan Popov.
De asemenea, psihologul explică ce face individul când nu are mijloace reale de a deține controlul, atunci când aproape nimic nu depinde de dânsul în fața unei amenințări.
„Sentimentele de anxietate devin copleșitoare și greu tolerabile, iar în asemenea situații avem nevoie de reacții și comportamente care să ne ofere iluzia controlului pentru a putea deveni mai calmi, și acest lucru nu este neapărat unul rău. Absolut cu toții avem aceste mecanisme, cineva se apucă de spălat vesela atunci când a făcut o gafă la serviciu, altul își spală mâinele  de mai multe ori înainte de examen, cineva poartă o brățară sau talisman care îl protejează de necazuri, altul nu se culca până nu aranjează obiectele de pe noptieră într-o anumită ordine, altfel va veni bau-bau la noapte, altul repetă în minte niște mantre, cineva se apucă de numărat obiectele în situații stresante și altul piaptănă mâța când partenerul nu-i răspunde la mesaje”, spune psihologul.
Totodată Ștefan Popov mai spune că aceste comportamente nu pot influența senzația de control asupra evenimentului amenințător.
„Dar senzația de control ne oferă și în așa fel ne păstrăm un oarecare sentiment de liniște. Aceste este motivul celor care cumpără hrișcă sau ulei, nu poți face prea multe în fața unei pandemii sau război, dar avem nevoie de senzația de control, ceva care să ne liniștească,  să simțim că facem ceva pentru a fi pregătiți, chiar dacă la nivel pragmatic deciziile noastre pot fi lipsite de sens. Cine nu cumpără ulei, bea anxiolitice, poartă brățară, bate mătănii, își face valiza, schimbă rubla, ascultă horoscopul, crede în autorități, face curat în casă sau pur și simplu neaga gravitatea pericolului sau negarea totală, virusul nu există, război nu va fi. Lăsați oamenii să cumpere ulei (important stocuri să fie) și nu furați  rugăciunea sau brățările altora… este ceea ce ne liniște-te, atunci când nu avem control”, mai spune Ștefan Popov.
Cristina Parfeni 
Inapoi la arhiva noutaților